مسجدی که پناه محرومان شده است؛ از تامین هزینه درمان بیماران تا دستگیری از نیازمندان ‌آبرومند

مسجد «سیدالشهدا(ع)» در محله نازی‌آباد تهران از مساجد فعالی است که اهالی آن توانسته‌اند با اقداماتی همچون تامین هزینه درمان بیماران، دستگیری از محرومان ‌آبرومند و ... کارکردهای تراز را در این خانه خدا احیاء و اجرا کنند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد سیدالشهدا(ع) واقع در محله نازی آباد یکی از مساجد فعال در جنوب تهران است که در نیم قرن گذشته اهالی این محله با این مسجد خاطرات حماسی و تلخ و شیرین بسیاری چه در دوران قبل از انقلاب که پایگاه مبارزه برای جوانان و نوجوانی تربیت شده در مکتب امام خمینی(ره) بود و چه در دوران هشت سال دفاع مقدس که جوانان مومن از این مسجد به جبهه های جنگ اعزام می شدند، داشته اند.

 

فعالیت های مسجد فقط مختص به زمان جنگ و اعزام نیرو به جبهه ها و کمک به رزمندگان اسلام نبوده است، بلکه مسجد از همان زمان تاسیس تاکنون در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، ساماندهی و کمک به نیازمندان و محرومین هم فعالیت های گسترده ای داشته است.

مسجد سید الشهدا(ع) یکی از مساجد فعالی است که همیشه با مراجعه و رفت و آمد گسترده مردم برای پیگیری مسایل و مشکلاتشان در طول روز روبرو بوده است و مردم به نوعی مسجد را مامن و آسایشگاهی برای پیگیری سوالات، مشکلات و اختلافاتشان می دانند و متولیان و امام جماعت مسجد هم با پیگیری مشکلات مردم سعی دارند تا کارکرد اصیل مسجد را در جامعه به منصه ظهور برسانند.

 

یکی از رویکردهای این مسجد فعال تحت پوشش قرار دادن محرومین در خیریه مسجد و توزیع کمک های مومنانه به آنها به صورت عادلانه است. حجت الاسلام«سیدابراهیم چوبچیان»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه به مناسبت ماه مبارک رمضان 100 بسته معیشتی در میان نیازمندان در حال توزیع است، گفت: تمام کمک‌های این مسجد با توجه به بانک اطلاعاتی که از خانواده‌های بی بضاعت محله تهیه شده و بر اساس وضعیت معیشتی خانوارهای تحت تکلف پرداخت می‌شود. ضمن اینکه از ابتدای ماه مبارک رمضان 10 هزار پرس غذای گرم میان اهالی محله در قالب افطاری توزیع کرده ایم.

 

امام جماعت مسجد سیدالشهدا(ع) واقع در محله نازی آباد بیان کرد: از زمان شیوع بیماری کرونا به مناسبت‌های مختلف در ۱۰ مرحله توزیع گوشت گرم و گوسفندی را میان خانواده های محروم داشته ایم، همچنین علاوه بر بسته‌های معیشتی در ایام آغاز سال تحصیلی نیز بسته‌های لوازم التحریر، کیف، کفش و حتی تبلت برای دانش‌آموزان مدارس تهیه کرده‌ایم.

 

در ایام کرونا با توجه به غربالگری‌ای که از خانواده‌های این محله انجام شد، خانواده هایی که به دلیل بحران کرونا متضرر اقتصادی شدند، مورد شناسایی قرار گرفتند و مسجد برای رفع مشکلات آنها وارد عمل شد، به گفته حجت الاسلام «چوبچیان» مسجد با دسته بندی متضرران اقتصادی کرونا در محله از نظر اقتصادی، وضعیت سلامت و شرایط کاری به تناسب نیازهایشان به آنها کمک رسانی انجام داد و این کمک رسانی ها در حال حاضر نیز استمرار دارد.

 

وی بیان کرد: در مرحله اول کمک رسانی ها، به سراغ رفع مشکلات مالی خانواده‌هایی که در این ایام سرپرست بیکار شده یا با مشکلات اقتصادی روبرو شده‌اند، رفتیم و تا حد امکان از آنها حمایت های مالی داشتیم. همچنین با اطلاعاتی که از کسبه به دست آمد، حساب دفتری افراد بی بضاعت نزد کسبه را تسویه کردیم.

 

 

 

 

اهدای لباس گرم در فصل سرما و شب عید به نیازمندان و 300 خانواده محروم، تهیه سیستم های سرمایشی و گرمایشی و مایحتاج ضروری برای خانواده های بی بضاعت، تهیه سمعک و عینک برای افراد سالخورده را می توان بخش دیگری از خدمات مسجد سیدالشهدا(ع) در شرایطی که بسیاری از مردم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، نام برد.

 

امام جماعت مسجد سیدالشهدا(ع) اضافه کرد: همچنین، مسجد در یک اقدام خیرخواهانه با درمانگاهی که در پشت مسجد قرار دارد و پایگاه مبارزه با کرونا در منطقه به شمار می‌رود تعامل انجام داد، تا بیماران نیازمند بتوانند به این مرکز مراجعه کنند و در عین حال این مرکز درمانی در هزینه‌ها و خدمات‌رسانی نهایت همکاری را با این افراد داشته باشد و خدمات پزشکی، ارایه دارو به صورت رایگان به بیماران توسط این مرکز انجام و هزینه درمان بیماران سرطانی نیز پرداخت شد.

 

یکی دیگر از خدمات مسجد سیدالشهدا(ع) به محرومان اهدای بن رایگان نان است که با هماهنگی با تعدادی از نانوایی های محله این اقدام انجام می شود، تا در طول هفته چند نوبت از نان رایگان بهره مند شوند. همچنین در تعاملی که با میدان تره‌بار محله انجام شده است، بنا شد که به برخی از خانواده‌های کم برخوردار محله اقلامی همچون پیاز و سیب‌زمینی به صورت رایگان تحویل داده شود.

 

امام جماعت مسجد سیدالشهدا(ع) به کمک های مسجد به افراد ابن سبیل نیز اشاره کرد و ادامه داد: مسجد به افراد مسافر و در راه مانده ای که به ما مراجعه می کنند، هزینه بازگشت به شهرشان را پرداخت می کند و برخی از افرادی را که گرفتار بیماری اعتیاد بودند، در کمپ‌های ترک اعتیاد مستقر می کند.

 

کارآفرینی و اشتغال برای افراد سرپرست خانوار را می توان یکی دیگر از خدمات مسجد سیدالشهدا(ع) به خانواده های کم برخوردار دانست، حجت الاسلام چوبچیان در این زمینه گفت: با ایجاد اشتغال در منزل برای تعدادی از بانوان توانستیم بخشی از مشکلات معیشتی آنها را برطرف کنیم تا آسیب های اجتماعی به حداقل برسد. همچنین با دفتر عقد همجوار مسجد نیز هماهنگی صورت گرفت تا جوانان در آستانه ازدواجی که بدسرپرست هستند،هزینه های عقدشان را تقبل کنیم.

 

 

امام جماعت مسجد سیدالشهدا(ع) به دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی این مسجد در مهار بیماری کرونا هم اشاره کرد و افزود: از همان ابتدای شیوع این بیماری تاکنون سه تانکر بزرگ مواد ضدعفونی‌کننده تهیه و در مقابل مسجد مستقر کردیم که موادضدعفونی‌کننده بین مردم توزیع شود.همچنین درچندین مرحله ماسک سه لایه به اهالی محله توزیع گردید.

 

حجت الاسلام چوبچیان تصریح کرد: در حال حاضر نیز همچنان گروه‌های بسیجی مسجد، ماسک رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند و چنانچه خانواده‌ای فرد مبتلا داشته باشد، منزل آنها ضدعفونی و فرد مبتلا به بیمارستان منتقل می‌شود و اگر بیمارانی نیازمند قرنطینه در خانه باشند، مایحتاج آنها از سوی گروه‌های جهادی مسجد تهیه و برای آنها ارسال می‌شود.

 

امام جماعت مسجد سیدالشهدا(ع) با اشاره به بسته‌بندی لباس «گان» برای بیمارستان‌ها به عنوان دیگر اقدام این مسجد خاطر نشان کرد:علاوه بر کمک به بیمارستان‌ها سعی کردیم، در تمام املاکی که متعلق به مسجد است و تحت اجاره است به مستاجرین تخفیفاتی را در نظر بگیریم، از همین رو اجاره بهای مستاجرین از اسفندماه ۹۸ تا اواسط خرداد ۹۹ در ملک‌های مسجد نیم بهاء دریافت شد. همچنین با مستاجرین جدید نیز زیر قیمت بازار قرارداد منعقد شد.

 

 

 

 

وی به فعالیت صندوق قرض الحسنه مسجد اشاره کرد و گفت: این صندوق قرض الحسنه، یکی از صندوق های قرض الحسنه فعال است که وام های بسیاری به نیازمندان برای جوانان اعطا می کند و در طول چند ماه گذشته توانستیم 600 میلیون ریال وام به افراد متقاضی ارایه دهیم.

 

حجت‌الاسلام چوب‌چیان پیرامون کمک‌های مردمی در این ایام گفت: خوشبختانه مردم در این دوران پس از مشاهده خدمات مسجد کمک‌های مادی و معنوی زیادی داشتند. برای نمونه در ایام محرم و صفر کسانی که سفره‌های نذری برای عزای سیدالشهدا(ع) برپا می‌کردند، پس از بحران کرونا به دلیل محدودیت‌ها مبالغ مورد نظر را در اختیار مسجد قرار دادند تا به نیازمندان برسانیم. در این محدودیت‌های کرونایی چهره‌های جدیدی به صف خیرین مسجد اضافه شد.

 

روزگاری مساجد سنگر مبارزه با رژیم طاغوت بود و پس از آن پایگاه کمک‌های مردمی و بسیج رزمندگان به جبهه‌های نبرد شد، در حال حاضر نیز مساجد در کنار کارکردهای عبادیشان می‌توانند کارکردهای اجتماعی را در همه زمان‌ها و شریط  داشته باشند و بار دیگر کارکرد اصلی مساجد را به افراد جامعه نمایان کند، مسجد سیدالشهدا(ع) نمونه بارزی از مساجدی است که خدمات اجتماعی در طول سالهای گذشته پررنگ بوده و کارکردهای یک مسجد تراز اسلامی را داشته است.

کد خبر 1053611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha