حق نداریم از رحمت خدا ناامید شویم

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به فضیلت شب بیست و سوم ماه رمضان، گفت: کسانی که در زندگی از روی جهل عمل کردند در این شب توبه کنند خدا می‌پذیرد، حق نداریم از رحمت خدا ناامید شویم، دعا و تضرع از ملزومات پذیرفته شدن توبه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» امروز(۱۵اردیبهشت) در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان در جمع نمازگزاران حاضر در دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران، با اشاره به این دعا که (خدایا اگر از روی جهل خطا کردم، اما همواره به تو امیدوار هستم)، بیان کرد: این جمله توسط امیرالمومنان علی (ع) بیان شده است، اولا حضرت خطا را به جهل نسبت داده است، جهل به دو نوع حقیقی و حکمی تقسیم می‌شود، جاهل حقیقی از روی نادانی ولی جاهل حکمی از روی دانایی اشتباه می‌کند.

 

نماینده ولی فقیه درمازندران یادآور شد: کسی که جهل حقیقی دارد روز قیامت از او سوال می‌شود که چرا نرفتی یاد بگیری!! برخی نمی‌توانند که بدانند امکان یادگیری ندارد که جاهل قاصر ولی بعضی می‌توانند و یاد نمی‌گیرند که جاهل مقصر نامیده می‌شوند، در هر دو حالت فرد جاهل است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی همچنین با اشاره به کلام آیت الله بهجت (رحمت الله علیه) گفت: اگر بدانیم این کار بد است و انجام دهیم صحیح نیست، ما در کشوری قرار داریم که حرام و واجب را می‌شناسیم، چرا از این ظرفیت استفاده نکنیم! گاها برخی می‌دانند گوشت فلان حیوان حرام است ولی از آن می‌خورند.

 

وی با اشاره به اینکه جهل در مقابل عقل و علم داریم، بیان کرد: جهل در مقابل علم ندانستن است ولی جهل در مقابل عقل دانستن و انجام ندادن است، ولی اگر سراسر زندگی را خطا کردیم باز هم نباید ناامید شویم.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به اینکه شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان به شب نزول قرآن بودن نزدیک‌تر است، عنوان کرد: کسانی که در زندگی از روی جهل عمل کردند در این شب توبه کنند خدا می‌پذیرد، از نشانه‌های مایوس نشدن در هر فرد عدم اعتماد است، اما اگر همچنان درخواست خود را ادامه دهیم معنی اش این است که هنوز امید باقی است از درگاه خداوند هم نباید ناامید شویم باید با اشک ریختن و تضرع آنقدر در بزنیم تا در به‌رویمان باز شود، هر چه که خطاکار باشیم حق نداریم از رحمت خدا ناامید شویم، دعا و التماس را ادامه بدهیم.

 

وی یادآور شد: دیروز و امروز خانه علی (ع) بدون علی است، تحملش برای فرزندان سخت است، حضرت سه روز در بستر با مجروحیت و مسمومیت جنگید تا اینکه به مقام شهادت رسید.

کد خبر 1053920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha