برداشت های بی رویه زنگ خطری برای منابع آبی/ آبرسانی روستاهای فاقد آب نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است

هرمزی گفت: برای آبرسانی کل روستاهای فاقد آب استان نیاز به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «بهزاد هرمزی» ظهر امروز (پنجشنبه 16 اردیبهشت) در نشست خبری با موضوع «مدیریت مصرف آب و گذر از تنش آبی تابستان 1400»، گفت: استان گلستان استانی کشاورزی است و کشاورزی ما متکی به چاه های آب هستند.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان افزود: 35 هزار حلقه چاه آب در استان وجود دارد که از این تعداد تنها 600 حلقه برای آب شرب است و مابقی برای مصارف کشاورزی و 12 هزار حلقه چاه غیرمجاز است.

 

وی ادامه داد: در زمان پیک کشاورزی تمامی چاه های کشاورزی روشن می شود و باعث کاهش سفره های آب زیر زمینی می شوند.

 

هرمزی افزود: گرمای 10 روز گذشته باعث کاهش 8 درصدی چاه های آب شهر گرگان شد که با این وضعیت تنش آبی در سال جاری با کمبود آب و از بین رفتن سفره های زیرزمینی مواجه خواهیم شد.

 

وی اظهارداشت: ما در استان دچار عقب افتادگی طولانی هستیم و استان گلستان و گرگان تنها مرکزی است که از منابع آبی سد بی بهره است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با بیان اینکه نیاز آبی شهر گرگان یک هزار و 750 لیتر بر ثانیه است، گفت: در حال حاضر یک هزار و 300 لیتر بر ثانیه آب در گرگان تولید می شود.

 

وی افزود: امسال سال بحرانی و کم آبی است و مردم فقط برای نیازهای فوری خودشان از آب استفاده کنند.

 

هرمزی گفت: برداشت های بی رویه از سفره های زیرزمینی زنگ خطری را به وجود آورده است که یکی از این زنگ خطرها کمبود منابع زیرزمینی است.

 

وی تاکید کرد: اگر سیاستی برای آب های زیرزمینی اتخاذ نشود با چالش اساسی روبرو خواهیم شد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان از وجود 74 روستای فاقد آب در استان خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته 10 روستای کلاله و مرواه تپه آبرسانی خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه برای آبرسانی کل روستاهای فاقد آب استان نیاز به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار است، افزود: این در حالی است که منابع سالانه شرکت آب و فاضلاب استان 63 میلیارد تومان است.

 

کد خبر 1054127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha