اصلاح ناهنجاری‌های زندگی ثمره یک ماه روزه‌داری

حجت الاسلام عباسی، اصلاح ناهنجاری های زندگی ثمره یک ماه روزه داری، عبادت و خودسازی خواهد بود که بهبود رفتار نیازمند بهره گیری بیشتر فیوضات این روزهای روبه پایان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، ماه مبارک رمضان و روزه داری از مهمترین فرصت هایی است که در این دنیا نصیب انسان ها شده تا هم خیر دنیا ببرند و هم خیر آخرت را برای خود فراهم سازند.

 

یک ماه بندگی بر جنبه های سلامتی انسان بر روح و روان اثر خواهد گذاشت اما این تاثیر پذیری دو چندان نیازمند اصلاح روش ها و مدیریت ناهنجاری های درونی است.

 

زشتی هایی مثل بداخلاقی، توهین، تهمت، دروغگویی و بدرفتاری ها مانع از پیشرفت انسان است و با خودسازی و بهره گیری از دریای عظیم ماه مبارک رمضان می توانیم بر خود اثر بگذاریم و شرایط سخت را تسهیل و دنیا و آخرت خود را آباد کنیم.

 

برای همین منظور و با توجه به روزهای باقیمانده این ماه انسان ساز، گفتگویی با حجت الاسلام «عبدالرسول عباسی»، کارشناس مذهبی، استاد اخلاق در پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام داده ایم.

*نقطه عطف بهره گیری از ماه مبارک رمضان کجاست؟

 

بنا به فرمایش امام صادق(ع) شیعیان باید زینت چهارده معصوم باشند که در این خصوص باید ویژگی های خوب در ما رشد پیدا کند تا مایه افتخار خوبان عالم باشیم.

 

تلاش و همت برای خودسازی در ماه مبارک رمضان تا به قدری باید پیش برود که زینت اهل البیت(ع) باشیم و بنده ای بشویم که مورد رضایت پروردگار و حضرت علی(ع) و فرزندانش قرار بگیریم.

 

تغییرات رفتاری ما با بهره گیری از فیض عظیم ماه مبارک رمضان می تواند فرصتی باشد تا ناهنجاری های درونی اصلاح و بهترین سرنوشت ها برایمان شکل بگیرد.

 

*نتایج خودسازی در وجود انسان چگونه است؟

 

افرادی که در ماه مبارک رمضان برای خودسازی تلاش کرده باشند آن ها خوبی ها را در وجودشان تقویت و رذایل اخلاقی را کاهش داده و فردی مورد علاقه همگان و خوبان شده اند.

 

چنین افراد خوش رویی می کنند و با دیگران با مهربانی و محبت رفتار خواهند کرد و به همین دلیل تاثیرات ماه مبارک رمضان را در معرفت افزایی فردی، ارتباط با خود، ارتباط با خدا و ارتباط با دیگران می توانیم ببینیم.

 

*تناسب بین فرزند پروری و ماه مبارک رمضان چگونه می توان تبیین کرد؟

 

فرزندان همواره از رفتار بزرگترها به ویژه اعضای خانواده الگو برداری می کنند و اگر این الگوی رفتار مناسب و صحیح باشد قطعا دستاوردهای خوبی را برای فرد و جامعه به همراه خواهد داشت و حال اگر این مدل قادر به ارائه یک رفتار صحیح نباشد مثلا دروغگویی و بداخلاقی نهادینه باشد پس بر فرزندان آن ها نیز اثر خواهد گذاشت.

 

خانواده ها باید برای تربیت فرزندان خود از این ماه اول با اصلاح رفتار خود و پس از آن با تاثیر گذاری مثل آموزش اخلاقیات و خوش اخلاقی نقش آفرینی کنند.

 

دعوا پدر و مادر با همدیگر، رفتار غلط تربیتی با فرزندان بر نوع عملکرد بچه ها در آینده و گرایش به آسیب های اجتماعی اثر می گذارد پس باید این نوع رفتار اصلاح شود.

 

*ماه رمضان مکتب چه درس هایی برای خانواده ها است؟

 

در این ماه با فراگیری صبر و استقامت، سختی های زندگی آسان و شیرین می شود و پدیده شوم اجتماعی طلاق که ناشی از عدم صبر در برابر بداخلاقی و تعارضات خانوادگی است کاهش پیدا پیدا خواهد کرد.

 

بسیاری از مشکلات خانوادگی با اندک صبر، مهربانی، رافت، گذشت و عیب پوشی حل می شود اما بی بهره ماندن از دریای عظیم معارف از جمله صبر و بردباری باعث شده که زن و شوهر راهی دادگاه شوند و اندکی گذشت نداشته باشند.

 

نبود صبر و گذشت باعث شده زندگی فرزندان آن ها تحت تاثیر قرار گیرد و همین مسئله چالش های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

 

موضوع زن سالاری یا مردم سالاری دیدگاه غلطی است و باید جای آن با شایسته سالاری تکمیل شود و هر یک از اعضای خانواده نقش خود را ایفا کنند مثلا زن نقش محبتی، آموزشی و فرهنگی دارد که شوهرش و فرزندانش چنین نیازی را باید در کنار او تامین کنند.

کد خبر 1054441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha