سال گذشته از تولد ۶۵ نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری به عمل آمد

علی اصغر خیرخواه گفت: جنوب کرمان از مناطق پرشیوع  بیماری تالاسمی در ایران است و دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در حال حاضر ۵۰۰ بیمار تالاسمی ماژور تحت مراقبت دارد و سال گذشته از تولد ۶۵ مورد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، «علی اصغر خیرخواه» گفت: تالاسمی از شايع ترين اختلالات خونی بوده كه به صورت ژنتيكی مغلوب و غيروابسته به جنس از نسلی به نسل ديگر منتقل می شود.



معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: شناسایی ناقلان بيماری تالاسمی امری بسيار آسان و از طريق يك آزمايش خون امكان پذير است و با اين روش ساده غربالگری تالاسمی قبل از ازدواج  می توان از بروز موارد جديد بيماری جلوگيری كرد.


وی ابراز کرد: جنوب کرمان از مناطق پرشیوع  بیماری تالاسمی در ایران است و دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در حال حاضر 500 بیمار تالاسمی ماژور تحت مراقبت دارد و سال گذشته از تولد 65 مورد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری به عمل آمد.


خیرخواه اظهار کرد: تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی علاوه بر تحمیل هزینه های سرسام آور به نظام سلامت، موجب تحلیل توان اقتصادی خانواده ها نیز می شود، به دلیل عوارض مختلف بیماری در اعضای مختلف نظیر قلب، کبد و... بیماران تالاسمی ماژور جان خود را از دست می دهند در حالی که بیماری تالاسمی یکی از بیماری های است که با آزمایش خون قبل از ازدواج قابل پیشگیری است.



معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد 9 هزار و 634 زوج متقاضی ازدواج از نظر بیماری تالاسمی در هفت مرکز بهداشتی، درمانی ویژه تالاسمی دانشگاه غربالگری شده اند، همچنین تعداد 3 هزار و 34 زوج ناقل و مشکوک پرخطر تالاسمی تحت مراقبت ژنتیک ماهانه تیم سلامت برای انجام آزمایشات تکمیلی وپیگیری مراقبت ماهانه تیم های سلامت مراکز خدمات هستند.


وی ادامه داد: در سال گذشته تعداد  968 آزمایش تکمیلی تشخیص پیش از تولد PND1 به آزمایشگاه های ژنتیک ارجاع شده اند و همچنین تعداد 186 مادر باردار که ناقل تالاسمی بوده اند جهت خدمت تشخیص پیش از تولد PND2 به آزمایشگاهای ژنتیک ارجاع شدند که از این تعداد 65 جنین ماژور شناسایی شدند که هر 65 مورد جنین ماژور با انجام سقط درمانی به روش قانونی از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری به عمل آمد.


خیرخواه در خاتمه عنوان کرد: خوشبختانه با اجرای برنامه مناسب پیشگیری، درصدد هستیم از بروز موارد جدید تالاسمی ماژور پیشگیری کنیم و در سال های اخیر شاهد بروز تالاسمی ماژور نباشیم.

کد خبر 1054847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha