ماه رمضان فرصتی برای تقویت بنیان های دینی/بیش از هر زمانی نیازمند توسعه اخلاق اسلامی هستیم

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری نیازمند توسعه اخلاق اسلامی در جامعه هستیم، گفت: ماه رمضان فرصتی برای تقویت بنیان های دینی است.

خبرگزاری شبستان – سیاسی – مریم رضازاده: ماه مبارک رمضان از مهمترین فرایض دین اسلام است که در بحث خودسازی و آرامش روح و روان نقش تاثیرگذاری دارد. در این ماه انسان می تواند با خودشناسی خود به خودسازی بپردازد. خودسازی معنا و مفهومی گسترده دارد و می تواند در تمامی ابعاد در زندگی انسان حاصل شود. اینکه تا چه اندازه می توانیم از فرصت این ماه برای برای خودسازی خود برای ساختن جامعه ای ایده آل استفاده کنیم، موضوع گفت و گویی است که با عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داشته ایم که در ذیل متن این گفت وگو آمده است.

 

تا چه اندازه باید در ماه مبارک رمضان برای تبیین اخلاق سیاسی در جامعه استفاده شود؟

در معارف دینی موضوع ماه رمضان و بهره گیری از آن برای خودسازی و ساختن جامعه و نزدیک  شدن به معارف دینی به عنوان یک اصل مهم شناخته شده است. قرآن در ماه رمضان نازل شده است و این بدین معنا است که خواندن قرآن در این ماه اکیدا توصیه شده است. برای اینکه مفاهیم قرآن را بفهمیم باید این مفاهیم را در جامعه متجلی سازیم.
 

در عرصه اخلاق جامعه در ماه رمضان اخلاقی تر می شود و به همین جهت است که می بینیم میزان جرم و بزهکاری در ماه رمضان کاهش می یابد و ذهنیت ها به سمت خداگونه شدن با شتاب ببیشتری حرکت می کند. باید از این فرصت ها در بالاترین حد استفاده کنیم. جامعه ما یک جامعه رو به رشد است. این جامعه با سرعت با مبانی دینی آمیخته شده است، نسل های نو به سمت الگو گرفتن از نمادهای دینی پیش رفته اند. مفاهیم دینی در جامعه گسترش یافته است و به نظر می رسد اگر بتوانیم از این فرصت ها برای توسعه دامنه ای اخلاق اسلامی کمک بگیریم هم به تربیت فرد و نسل و هم به تقویت بنیان های دینی کمک کرده ایم.

 

ماه رمضان ماه مغتنمی است که دستگاه های فرهنگی کشور بالاترین بهره برداری را آن داشته باشند. امروز بیش از هر زمان دیگری ما نیازمند توسعه اخلاق اسلامی در جامعه هستیم که ماه رمضان بهار این کار است.

 

تا چه اندازه باید از فرصت این ماه برای حفظ وحدت و تقویت آن استفاده کرد؟

چون در این ماه تمرکز بیشتری بر معارف دین داریم، می توانیم به یک کلیدواژه اساسی تحت عنوان امت، اخوت و برادری توجه کنیم و همه کارهای سیاسی و جریانی برای اعتلای دین و کلمه الله را داشته باشیم. ماه رمضان می تواند شروعی برای حرکت های همگرایانه اسلامی باشد.

 

فضای اختلافی همواره جامعه را به سمت حاشیه ها پیش برده است. تا چه اندازه باید از فرصت این ماه برای دور ریختن کینه ها و از بین بردن اختلافات استفاده شود؟

اگر ملاک مبانی دینی باشد، همه گروه ها و جریان ها باید خودشان را با روند این حرکت فکری همسو و همگام کنند. به عبارتی دیگر متر و میزان و ترازو این است که چقدر با این مفاهیم هم آمیختگی داریم؛ بنابراین جریان های سیاسی باید ترازویی داشت باشند که بر اساس آن ترازو عمل کنند، آن ترازو مفاهیم قرآنی است و توسعه اندیشه اسلامی است.

 

به نظر می رسد متولیان اصلی فرهنگ در کشور باید موج جدیدی از اسلام گرایی را در جامعه تقویت کنند. انتخابات فرصتی است که این مطالبه انقلاب از روندهای سیاسی را احیا کنیم.

کد خبر 1054873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha