موفقیت زندگی خانوادگی در گرو خوش خلقی

موفقیت و ارتقای کیفیت زندگی خانوادگی به خوش خلقی اعضای این بنیان مهم اجتماعی به ویژه حسن خلق بزرگترها به همدیگر گره خورده است.

خبرگزاری شبستان اصفهان: خوش خلقی و مهربانی مهمترین ابزار برای کاهش تنش های اجتماعی و خانوادگی است و نفوذ کلام و ایجاد یک زندگی سالم را برای انسان به ارمغان می آورد.

 

مهربانی بین افراد جامعه دستاوردهایی مثل کاهش آسیب های اجتماعی‏، افزایش دوستی و محبت و بهبود روابط روابط عمومی را به همراه دارد و همین مولفه مهمترین ابزار پیامبر اسلام برای تبلیغ دین بود و اگر مکارم اخلاق او نبود شاید در این مسیر با مشکلات زیادی روبرو می شد.

 

سخن از اهمیت و ضرورت خوش خلقی سال ها و قرن ها فرصت می خواهد و به قدری دستاورد دارد که در این مجال نگنجد اما تنها تاکید بر آن و بیان قطره ای از اقیانوس این فضیلت اخلاقی شاید برای بسیاری خوش به نظر برسد و تغییر رفتار به همراه داشته باشد.

 

خوش اخلاقی در زندگی خانوادگی بسیار مهم و حایز اهمیت است و بسیاری از چالش های زندگی را کاهش می‌دهد و به همین خاطر در آموزه های دینی و توصیه کارشناسان خانواده بر این مسئله تاکید شده و چه بسیار افراد سرمایه دار که به دلیل نداشتن این ویژگی، زندگی آن ها دچار مشکل و اختلال شده است.

 

خوش رفتاری بین زن و شوهر فضای خانواده را نیز برای فرزندان بسیار مناسب ساخته و آن ها را از داشتن آرزوی فرار از خانه و زندگی بیرون از منزل منع کرده است.

ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای تمرین داشتن چنین ویژگی هایی است چرا که با چنین روزهای عظیم و دریای معارف و لطف الهی قادر به ترویج بهترین مدل های زندگی در خود خواهیم بود.

 

این فرصت ها را قدر بدانیم و از آن برای تقویت زندگی فردی و اجتماعی استفاده کنیم که ثمره آن به جامعه نیز خواهد رسید.

 

*ضرورت حسن رفتار بین زن و شوهر

 

مرجع تقلید عالم تشیع و رئیس حوزه علمیه اصفهان با تاکید بر حسن خلق در خانه گفت: بد رفتاری و بد اخلاقی مورد نکوهش دین و به بنیان خانواده آسیب می زند.

 

آیت الله العظمی «حسین مظاهری» در درس اخلاق با اشاره به دوری از بد خلقی در بین زن و شوهر‏، تصریح کرد: زن و شوهر باید همدیگر را درک کنند و نباید فضای خانواده محل دعوا و بحث های طولانی و بی مورد باشد.

 

وی گذشت را برای همدیگر ضروری خواند و اذعان داشت: بد اخلاقی شوهر نسبت به زن و برعکس موجب بروز مشکلات زیادی خواهد شد و همین مسائل بر تربیت فرزندان اثر می گذارد.

این مرجع تقلید اصلاح روش را در بین زن و شوهرهای بد اخلاق خواستار شد و گفت: زن و شوهر مسلمان مجاز به بد رفتاری با همدیگر نیستند و باید اختلافات خود را به بهترین نوع رفع کنند.

 

*نقش بی اثر دارایی و سواد بر حسن خلق

 

روانشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه برخی بی پولی، فقر و مشکلات اقتصادی را مهمترین عوامل موثر بر بد رفتاری زن و شوهر می دانند‏، گفت: بسیاری از خانواده ها متمکن نیز دچار چنین چالش هایی هستند و وضع خوبی را ندارند.

 

«احمد پدرام» با بیان اینکه برخی سواد و دارایی را عامل خوشبختی و حسن رفتار می پندارند، تصریح کرد: اثر این مسائل بر رفتار افراد چندان مهم نیست و بسیاری از تحصیل کردگان و افراد پولدار جامعه به دلیل نداشتن مهارت و درک واقعیت های زندگی با بزرگترین مشکلات خانوادگی روبرو هستند.

 

وی ادامه داد: بهبود رفتار خانوادگی نیازمند تمرین و خواست درونی انسان است تا به واسطه آن یک رفتار حسنه ایجاد و خانواده با درگیری کمتری روبرو باشد و چه بسیاری از افراد که در همین روزهای سخت زندگی مشکلات را تحمل کرده و بسیاری در بهترین حالات زندگی قادر به چنین کاری نبوده اند.

*کاسه صبر سر نرود...

 

استاد اخلاق پدافند هوایی ارتش گفت: بسیاری از مشکلات خانوادگی با اندک صبر، مهربانی، رافت، گذشت و عیب پوشی حل می شود.

 

حجت الاسلام «عبدالرسول عباسی»  بی بهره ماندن از دریای عظیم معارف از جمله صبر و بردباری را عامل اختلافات زن و شوهر بیان کرد و افزود: اندکی گذشت نداشته باشیم کوچکترین اختلافات را قادر به مدیریت نخواهیم بود.

 

وی وجود برخی تفکرات غلط مثل زن سالاری و یا مردم سالاری را آسیبی بر بنیان خانواده دانست و تصریح کرد: موضوع زن سالاری یا مردم سالاری دیدگاه غلطی است و باید جای آن با شایسته سالاری تکمیل شود.

 

 

کد خبر 1055206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha