تبلور همدلی و گره گشایی در مساجد

همدلی و گره گشایی از مشکلات جامعه و مردم در مساجد و با کمک خیرین و همت جوانان تبلور و جلوه نموده است.

خبرگزاری شبستان اصفهان: سخن از کارکردهای مساجد بسیار است اما احیا این ظرفیت موضوع بسیار مهم و اساسی است که در بسیاری از مراکز جلوه پیدا کرده و مایه مرهم بر دردها و موجب گره گشایی از مشکلات شده است.

 

محوریت مساجد در یک منطقه تنها برای اقامه نماز و دعا نیست بلکه این اولویت در کنار دیگر ظرفیت های موجود مثل همدلی باید خود را نشان دهد و نقش آفرینی کند.

 

در پیش از 2 سال گذشته اتفاقات زیادی در بازگشایی گره مالی از نیازهای مردم در هر منطقه با محوریت مساجد و خیریه ها انجام می شد اما در سال های اخیر با وجود شرایط سخت و مشکلات گسترده مثل وضع نابسمان اقتصادی رنگ و بو و کارکرد پایگاه دینی نمایان تر شده است.

 

همدلی و گره گشایی از مشکلات جامعه و مردم در مساجد و با کمک خیرین و همت جوانان تبلور و جلوه نموده است و قطعا در آینده نیز شاهد توسعه فعالیت ها و فراگیری بیشتر آن ها خواهد شد.

جوانان و اعضای تشکل های فرهنگی مساجد مثل کانون های فرهنگی و هنری سهم بسزایی در این خصوص داشته اند و اعتمادی که خیرین و مردم محل به این افراد و نیروهای دلسوز داشته اند نیز مورد اهمیت و توجه است.

 

رواق همدلی طرح ایران قوی فهما این ظرفیت را به ثبت رساند تا آیندگان بیشتر بر قابلیت ها و توانمندی های کانون های فرهنگی و هنری مساجد پی ببرند.

 

*پویش همدلی کانون های مساجد

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به برنامه های بهارانه فهما گفت: ایجاد پویش مردمی همدلی کانون های فرهنگی و هنری مساجد از جمله این اقدامات است.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» ادامه داد: در قالب این پویش جمع آوری و توزیع کمک های مردمی، فعالیت های آموزشی و فرهنگی صورت می گیرد که فضای مجازی قرارگاه اصلی این حرکت است.

 

وی نقش آفرینی اعضای کانون های مساجد در چنین شرایطی را مهم بیان کرد و اظهارداشت: شناخت جایگاه واقعی مسجد، تشکل های فرهنگی و توانمندی جوانان به معنای واقعی در این روزها بیش از گذشته تبیین و شناخته شده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان اضافه کرد: تولید میلیون ماسک، توزیع بسته های بهداشتی و معیشتی، جمع آوری کمک های مردمی و توزیع بسته ها و اجرای برنامه های فرهنگی همه در راستای اقدامات موثر برای بهبود شرایط فعلی بوده که از سال گذشته آغاز شده است.

*نقش امیدبخشی مساجد در بین مردم جامعه

 

امید فراتر از یک واژه است و باید توسعه این جریان با تلاش و همت صورت بگیرد و این افتخاری است که مساجد در شرایط مختلف امید بخش هستند.

 

امام جماعت مسجد جواد (ع) شهرستان گلپایگان پیرامون این موضوع گفت: خیرخواهی افراد جامعه بر محوریت مساجد مرهم بر زخم های اقتصادی مردم گذاشته اند و پایگاه های دینی مایه امید شده اند.

 

حجت الاسلام «مهدی اسکندری« با بیان اینکه راه اندازی خیریه در مسجد به رفع مشکلات مردم کمک کرده‏، تصریح کرد: بخشی از نیازهای معیشتی افراد در قالب کمک های نقدی و غیرنقدی پاسخ داده شده است.

 

*کارکرد مساجد بیش از برنامه های فعلی است

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به کارکردهای متنوع و گسترده مساجد گفت: کارکرد مساجد بیش از برنامه های فعلی است که کانون های مساجد در احیا آن ها نقش داشته است.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» افزود: توسعه فعالیت ها و احیا این کارکردها به همکاری بیشتر بین متولیان مساجد، جوانان و خیرین نیاز دارد تا اینکه به واقعیت یک مسجد در طراز اسلامی برسیم.

 

وی ایجاد همبستگی و تعامل بین نهادهای فرهنگی و اجتماعی با محوریت مسجد را مهم بیان کرد و اذعان داشت: برقرار این تعاملات با محوریت شورای هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد که تجربه گذشته خوبی نیز دارد در این خصوص راهبردی خواهد بود.

رئیس سابق کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان خاطرنشان کرد: جلوه مردمی و مشارکت عمومی در بسیاری از امور کارگشا و اثر بخش است.

کد خبر 1055607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha