آموزه های قرآنی باید در بستر زمان و متناسب با نیاز بشر عرضه شود

فضل الله نژاد گفت: قرآن کریم هم نیازهای هزار و ۴۵۴ سال پیش بشر را پاسخ داده و هم با توجه به تغییر زندگی بشر قادر به پاسخ‌گویی به نیازهای انسان مدرن است از این رو هنرمندان باید آموزه های قرآنی را در بستر زمان و متناسب با نیاز بشر عرضه کنند.

«مریم فضل الله نژاد» کارشناس گرافیک و ارشد تصویرسازی با حدود ۱۵ سال سابقه فعالیت در زمینه هنر و به‌ویژه تصویرگری که در دانشکده قدسیه ساری مدرس است، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری پیرامون ایده برپایی نمایشگاه «تجسم نور»آثار تصویرگری با الهام از آیات قرآن کریم بیان کرد: با توجه به علاقه خودم در زمینه تصویرگری این بار آیاتی از قرآن را انتخاب و تصویرگری کردم، به این صورت که یک بار به‌طور کامل قرآن را خواندم و به‌نظرم رسید که برخی آیات کوتاه‌تر بوده و قابلیت تصویرگری دارد.

خالق آثار نمایشگاه «تجسم نور» افزود: ابتدا حدود ۴۰ آیه انتخاب کردم و در نهایت حدود ۲۰ آیه که می‌توانستم راحت تر به تصویرشان بکشم را با دوری از کار کلیشه ای و تکرار با دید شاعرانه و حسی آیات قرآن را تصویرگری کنم را انتخاب کردم.

 

فضل الله نژاد تصریح کرد: در ابتدا از هر آیه چند طرح‌ را بررسی کردم و در نهایت هر کدام که به آیه نزدیک‌تر بود و حس بهتری را به بیننده انتقال می‌داد را انتخاب کردم و بعد در ابتدا با مداد طراحی دقیق انجام دادم و سپس وارد سیستم کرده و با قلم دیجیتال رنگ‌آمیزی کردم.

 

این هنرمند مازندرانی اضافه کرد: توصیه من به کسانی که می خواهند وارد حوزه هنر شوند به‌خصوص رشته تصویرسازی با توجه به اینکه این رشته‌ای نیست که بتوان از لحاظ مالی روی آن تکیه کرد، این است که بگویم این رشته نیاز به عشق زیادی دارد، باید هدفی برای خودشان در نظر بگیرند اگر سفارشی ندارند برای ارائه کار، حتما با سوژه یابی و متناسب با نیازهای روز جامعه اقدام به تصویرگری یک مجموعه کنند و به نهادها و انتشارات مختلف ارائه بدهند.

 

وی تاکید کرد: انتخاب موضوع برای تصویرگری باید منطبق با نیازهای روز جامعه باشد تا بتوان به لحاظ مادی و معنوی آورده ای داشته باشد، شخص من با حمایت مجموعه حوزه هنری توانستم مسیر را به بهترین نحو ممکن ادامه داده کار را به سرانجام برسانم.

 

فضل الله نژاد اذعان کرد:قرآن کریم هم نیازهای هزار و 454 سال پیش بشر را پاسخ داده و هم با توجه به تغییر زندگی بشر قادر به پاسخ‌گویی به نیازهای انسان مدرن است و انسان همواره می‌تواند با مراجعه به آیات وحی مسیر درست زندگی را دریابد. چه بهتر است این مفاهیم ناب با زبان هنر به جامعه عرضه شود.

 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ماه مبارک رمضان ختم قرآن را با معنی انجام دادم، گفت: در این بین احساس کردم برخی آیات زیبایی خاصی دارند و نیاز است که به تصویر کشیده شوند تا بتواند در مخاطبان از هر گروه سنی تاثیر بگذارد، قرائت قرآن که همیشگی است ولی اینکه بخواهیم کاری کنیم تا بهتر و بیشتر دیده شود نیاز به ایده دارد، از این رو تصمیم به انجام این کار گرفتم.

 

وی به آثار دیگر خود در حوزه‌های تصویرگری مجلات، شعر درباره امام زمان (عج) و حضرت محمد (ص) و ... اشاره و عنوان کرد: تصمیم گرفتم این آثار را به صورت کتاب چاپ کنم تا همه جا عرضه شده و در دسترس علاقه‌مندان در کل کشور قرار بگیرد، همچنین ایده‌های جدیدی در ذهن دارم که نیاز به مشورت برای شروع کار دارم.

 

به گزارش شبستان،  این نمایشگاه که باحضور «علی رجبی»مدیرکل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران و «مهدی معصومی»رئیس حوزه هنری استان آغاز بکار کرده از امروز به مدت یک هفته از ساعت ۹صبح الی ۱۵عصر میزبان علاقه مندان به حوزه هنرهای تجسمی می باشد.

کد خبر 1056095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha