انسانیت هنوز نفسش بند نیامده است

هميشه هستند آدم‌هايي كه حاضرند قيد بخشي از آنچه را دارند بزنند تا ديگران بخشي از آنچه ندارند به‌دست بياورند. خیرین و مراکز نیکوکاری یکی از همین جنس انسان ها و نهادهایی هستند در کمک‌رسانی به نیازمندان با اقتدا به مولای متقیان خوش درخشیدند.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خدا به معنی واقعی کلمه ماهی است که فقیر و غنی بر سر سفره خدا مهمانیم، و فرقی میان روزه داران و کسانی که حتی بدون داشتن عذر روزه نمی گیرند نیست، عبادت کنندگان یا غیر آن تفاوتی ندارد همه گرد این سفره جمع هستند.

 

ماه رمضان حال و هواي شهر و آدم‌هايش را عوض مي‌ شود؛ شاید این جمله را که در ماه مبارک یخچال خانه خالی نیست را بارها شنیدیم و یا اینکه خیر و برکت در همه خانه‌ها به چشم می‌خورد، البته امسال کرونا هم مزید بر علت شد و دل‌های مردم از اقشار مختلف را به هم نزدیک و نزدیکتر شد تا جایی که خیرشان به هم می‌رسد، برکت این روزها در همه خانه‌ها حتی در کوچک انتهای کوچه بن بست در منطقه خارج از شهر را نیز می‌زند.

 

جالب است خبرها نیز در این روزها که مهمان خداییم، بوی مهربانی می دهند، تیترها اغلب خبر از اجرای پویش مردمی، نذورات، اهدا و توزیع سبدهای معیشتی، آزادی زندانیان و غیره می‌دهد، تا جایی که گویی برایمان تکراری شده و تنها به آمارها توجه می‌کنیم و دلمان می‌خواهد تعداد بیشتری از مردم تحت حمایت قرار بگیرند.

 

همان‌طور که می‌دانید بیشتر جمعیت استان علوی تبار مازندران را مردم از طبقه متوسط و رو به پایین از نظر اقتصادی تشکیل می‌دهد که شیوع و ماندگاری ویروس کرونا موجب شد اقشار متوسط هم به ضعیف و نیازمند تبدیل شوند و کمک‌ها به‌جز مددجویان بهزیستی و کمیته امداد به دست سایرین برسد‌.

 

هميشه هستند آدم‌هايي كه حاضرند قيد بخشي از آنچه را دارند بزنند تا ديگران بخشي از آنچه ندارند را به‌دست بياورند. این خاصیت ماه رمضان که روحيه اكرام و بخشش همه گیر شود. خیرین و مراکز نیکوکاری محلات یکی از همین جنس انسان ها و نهادهایی هستند در بحث شناسایی و کمک‌رسانی به مردم آسیب دیده و ضعیف فعالیت دارد، خوشبختانه پس از شیوع کرونا به تعداد این مراکز اضافه و دامنه فعالیت شان گسترده‌تر از قبل شد، شاید بهتر باشد اینطور بگوییم بعد از کرونا این مراکز به مردم شناسانده شدند.

 

یکی از این مراکز در منطقه موزیرج بابل در محله ای که بیش از ۸۰ درصد از مردم آن قشر کارگری و ضعیف جامعه هستند واقع شده و تاکنون موفق به ارائه خدمات خوب و موثر به این خانوارها شده است.

 

*استقرار خیریه در منطقه کارگری

«محمد باقری» مدیر عامل مرکز نیکوکاری حضرت علی اصغر (ع) شهرستان بابل منطقه موزیرج با بیش از ۲۳ سال سابقه در بخش نیکوکاری، در گفت‌وگو با شبستان، به اقدامات این خیریه اشاره و می‌گوید؛ در حال حاضر حدود ۴۸۰ نفر در ۲۲۰ خانواده از بین ۱۱ محله جامعه هدف تحت پوشش این مرکز قرار دارند به‌علاوه اینکه پس از شیوع کرونا از ورود ۱۶۰ خانوار آسیب‌دیده از کرونا استقبال کردیم.

وی اضافه می‌کند؛ اهدای سبد کالا و بسته‌های سلامت در سه مرحله، واریز مبلغ ۲۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان ماهیانه به حساب این ۱۶۰ خانوار و اهدای کمک‌های دیگر به‌صورت چراغ خاموش از جمله اقدامات حمایتی مرکز نیکوکاری ما از این ۱۶۰ خانوار بوده است که ادامه دارد.

 

*ماه رمضان و مهربانی

باقری همچنین به اجرای طرح پویش «سفره‌ای به وسعت ایران» اشاره کرد و گفت: اقدامات حمایتی ما در ماه مبارک رمضان رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت، تا جایی که موفق به برپایی سفره افطاری ساده با پخت هزار پرس غذا و توزیع ۲۰۰ بسته معیشتی هر کدام به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان شدیم و با این کار توانستیم در ماه مبارک رمضان بخش زیادی از نیازهای مادی افراد تحت پوشش مرکز را برطرف کنیم.

 

 

مدیر عامل مرکز نیکوکاری حضرت علی اصغر (ع) بابل، یادآور شد: در ماه مبارک رمضان طرح سی روزه نان مهربانی را اجرایی کردیم به این صورت که با پرداخت روزانه یک میلیون تومان هزینه خرید نان این ۲۲۰ خانوار را تامین کردیم و در مجموع در سی روز سی میلیون تومان هزینه خرید نان پرداخت کردیم.

 

*در امتداد خیررسانی

مدیر کانون خدمت رضوی با بیان اینکه برای عید فطر برنامه جمع‌آوری زکات فطره را در دستور کار قرار دادیم، بیان می‌کند؛ از محل زکات فطره و کفاره روزه برای کمک به نیازمندان برنامه‌ریزی می‌کنیم، ما خودمان را خادم مردم دانسته و خدمات عام‌المنفعه ارائه می‌کنیم، پس از شیوع کرونا برخی از اوضاع کسب و کار خود نالان شدند اما کرونا به کار ما رونق داد و خیرین بیشتری جذب خیریه شدند، با این حال ما هنوز به افرادی که واقعا مستحق هستند کمک می‌کنیم در حالی که تعداد مردمی که نیازمند هستند بیش از این‌ها است.

به گزارش شبستان، در حقیقت نیز هر روز به تعداد نیازمندان اضافه می‌شود، برخی از این افراد فقر خود را به دلیل اینکه از نظر ظاهری نیاز به حمایت ندارند بیان نمی‌کنند و جایی مطرح نمی‌کنند، این افراد دارای سرپرست هستند اما خیری از آن‌ها دریافت نکرده و بلکه برعکس بار مشکلاتشان را نیز به دوش می‌کشند.

 

خوشبختانه دامنه عملکرد مراکز نیکوکاری فراتر از نهادهای حمایتی است، از این جهت نگرانی از وضع کسانی که در کوچه پس کوچه‌های شهر درگیر مشکلات زیاد اقتصادی هستند و دستشان به جایی بند نیست، کمتر می‌شود.

کد خبر 1056185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha