مسجدالاقصی، شاهدی بر تاریخ هزار ساله 

مسجدالاقصی که شاهد تاریخ بیش از یک هزار سال بوده است، مورد توجه مسلمانان بوده است و اقدامات صهیونیست ها را به دلیل هتک حرمت به این مکان مقدس محکوم می کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجدالاقصی در میان مسلمانان از اهمیت دینی بسیاری برخوردار است و دلیل آن این است که مسجدالاقصی، نخستین قبله مسلمانان، مکان معراج پیامبر اکرم(ص) و دومین مسجدی است که  در اسلام بعد از مسجدالحرام ساخته شده است.

 

هنوز تاریخ دقیق ساخت مسجدالاقصی برای نخستین بار مشخص نیست و میان مورخان اختلاف نظر وجود دارد، برخی مورخان، آدم ابوالبشر را اولین کسی می دانند که مسجدالاقصی را ساخته است و آن را چهل سال پس از ساختن بیت‌الله الحرام بنا به دستور خداوند، بنا نهاده‌است و برخی سام بن نوح و برخی حضرت ابراهیم(ع) را کسی می دانند که برای ساخت مسجدالاقصی قدم برداشته است.

 

مسجدالاقصی برای نخستین بار زمانی که بنا شد، بنای آن از گل بود و بارها این مسجد در طول سالیان سال بازسازی شده است.

 

اما برخی احادیث در کتب اهل تشیع، فضیلت مسجد الأقصی را بعد از مسجد کوفه می‌داند. در کتاب وسائل الشیعه (و مستدرکِ آن) بابی به نام «مستحب بودن اقامت در مسجد کوفه و نماز در آن، نسبت به سفر برای زیارت مسجد الأقصی» وجود دارد

 

مسجدالاقصی پیش از خلافت دو حاکم بنی‌امیه یعنی عبدالملک بن مروان و پسرش ولید بن عبدالملک، زیاد توسعه نیافته بود و به «حرم قدسی شریف» معروف بود. در سال ۶۹۱ میلادی، عبدالملک‌بن مروان مسجدالاقصی را در مساحت فعلی آن توسعه داد و مهم ‌ترین بنای آن معروف به قبة الصخره را ساخت.

 

در دوران حکومت ولید بن عبدالملک، ساخت و توسعه مسجدالاقصی ادامه یافت و شامل هفت رواق، یک رواق در وسط و شش رواق در دو سمت غربی و شرقی مسجد شد. همچنین، مسجدالاقصی در این دوره صاحب ۱۱ دروازه شد که هفت دروازه آن در شمال، یک دروازه در شرق، دو دروازه در غرب و یک دروازه در جنوب قرار داشت. برای دسترسی نمازگزاران به آب پاک، ۲۵ حلقه چاه حفر شد و یک برکه کوچک برای وضو گرفتن در جلوی مسجد تدارک داده‌شد. در دوره‌های بعدی سه آبخوری به مسجد اضافه شد.

 

مسجدالاقصی در سال ۷۴۷ میلادی و در سال ۱۰۳۳ میلادی، بر اثر وقوع زلزله، تخریب شد و توسط منصور خلیفهٔ عباسی بازسازی شد. بنیان اصلی مسجدالاقصی به دوره دو حاکم اموی یعنی عبدالملک بن مروان و پسرش ولید بن عبدالملک برمی ‌گردد.

 

به هر حال فارغ از اعتقادات دینی، قدمت بیش از یک هزار ساله این مسجد نیز، سبب اهمیت تاریخی این مسجد است.

 

اما، باید گفت سالیان سال است که این مسجد شاهد درگیری و حمله شهرک نشینان رژیم صهیونیستی است و این حملات هر روز شدت می باید و با وجود هشدارها رژیم صهیونیستی همچنان حرمت این مکان را می شکند و به بهانه های مختلف به مسجدالاقصی حمله می کند.

کد خبر 1056187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha