ماه رمضان ۱۴۰۰ و کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز

فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در ماه رمضان سال ۱۴۰۰ با محوریت برپایی رزمایش مواسات و همدلی و حضور فعال جدی در عرصه برنامه های فرهنگی هنری در مساجد اختصاص یافت.

خبرگزاری شبستان - البرز: حکایت فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در مساجد آن هم در شرایط کرونایی مبنایی برگرفته از بلوغ فکری رشد یافته با محوریت مسجد تراز اسلامی است. اینکه اعضاء کانون های فرهنگی هنری مساجد خود را وامدار شریعتی می دانند که اساس آن خدمت رسانی است بر کسی پوشیده نیست. 

 

اجرای برنامه های هدفمند با ساز و کار احیاء مسجد تراز اسلامی، توجه به چارچوب قوانین معین شده در شرایط کرونایی، حفظ ارتباط با خانواده های محرومان و خدمات رسانی به آنان، همچنین اعزام نیروهای جهادی با هدف ساخت مدرسه، مسجد و ... از جمله اقداماتی است که همواره مورد توجه فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد با هدایت و مدیریت امام مسجد است. 

 

علی رغم، ناشناخته بودن ویروس کرونایی که از یکسال گذشته گریبان مردم را گرفته است، نیروهای مسجد که به درستی از آن ها به عنوان « بچه های مسجد» نام برده می شود به « میدان» آمدند و مردانه اقدام عملی برای ریشه کن ساختن این بیماری در قالب اطلاع رسانی، ضدعفونی کردن معابر و محافل عمومی و ... را در برنامه خود قرار دادند.

 

 

به دنبال ورود موج چهارم کرونا و تعطیل شدن یکباره بسیاری از مشاغل که اولین پیامد آن کاهش میزان درآمد اقتصادی خانوارها بود، فعالان مسجدی با شناسایی خانواده های آسیب دیده برنامه تهیه و توزیع بسته های معیشتی را در اولویت برنامه های خود گذاشتند.

 

« زیست مومنانه» چارچوب فعالیت فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد 

 

« ناصر مقدم» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در رابطه با ارزیابی روند فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در جریان موج چهارم شیوع بیماری کرونا گفت: طبق شواهد و اسناد فعالیتی از طرف فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز که به تهیه و توزیع بسته های معیشتی اقدام کردند می توان گفت که همواره زیست مومنانه چارچوب فعالیت فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

 

سخنگوی مدیریت جو روانی کرونا در البرز افزود: از نخستین روزهای شیوع بیماری کرونا، این فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد بودند که با همراهی و همگامی بسیج بلافاصله نسبت به مقابله با این بیماری به صورت خودجوش و مردمی فعالیت کردند.

 

 

وی با اشاره به اهمیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی و دیگر قوانین معین شده کرونایی بیان کرد: از اسفندماه سال ۱۳۹۸ که شاهد شیوع ویروس ناشناخته ای میان مردم تا کنون هستیم، روند فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد پرشورتر از گذشته و کارآمدتر شده است و این به جایگاه مسجد در جامعه اسلامی برمی گردد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز خاطرنشان کرد: همچنین حضور نیروهای مسجدی روند برنامه های فرهنگی، هنری و ... در ماه های مبارک رجب، شعبان و رمضان با چارچوب رعایت قوانین معین شده اجرایی کرد که این مهم قابل قدردانی و ارزش است.

 

جریان بخشی نیروهای فعال کانون های مساجد زمینه ارتقاء مشارکت اجتماعی در جامعه است

 

« حسن عباسی» نیز با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد در جریان برپایی رزمایش مواسات و همدلی گفت: مساجد در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی و تداوم آن در دوران دفاع مقدس و امروز در دوران تحکیم انقلاب نقش ویژه ای دارند.

 

نماینده مردم البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: عمده نیروهای فعال در مسجد، نوجوانان و جوانان هستند، نیروهای با انگیزه و توانمندی که همواره با بهره مندی از توان جسمی و فکری با راهنمایی امام مسجد گام های خوبی در عرصه معرفت افزایی و ارتقاء میزان رشد اجتماعی داشته اند.

 

وی با اشاره به ضرورت تقویت برنامه های فرهنگی هنری در نهاد مسجد بیان کرد: ویژه برنامه های فرهنگی و هنری در خاستگاه مسجد یکی از دغدغه ها و مطالبات خانواده ها است تا به واسطه اطمینانی که به مسجد دارند فرزندان خود را به منظور بهره مندی از این فضا و فرصت مغتنم هدایت کنند.

 

نماینده مردم البرز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بررسی عملکرد فعالیت های نیروهای کانون های فرهنگی هنری مساجد به ویژه در ایام کرونا نشان از میزان ارتقاء مشارکت اجتماعی در جامعه با محوریت مساجد است.

 

فعالیت در مساجد تعطیل بردار نیست

 

نیروهای خودجوش و با استعداد کانون فرهنگی هنری مسجد الزهرا(س) شهرستان فردیس از جمله مثال های عینی و نمونه فعالیت های کانون های فرهنگی هنری در ایام کرونایی است.

 

محمد مهدی با اعتقاد به اینکه مساجد تعطیل بردار نیستند به خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز گفت: مسجد مکان و جایگاه عبادی و الهی است، جایگاه قابل اعتمادی که در بستر آن می توان رشد پیدا کرد، حرکت کرد و در جنبه های مختلف زندگی فعالیت کرد. 

 

 

این دانش آموز اظهار کرد: کانون فرهنگی هنری مسجد الزهرا(س) در ایام کرونا با حضور اساتیدی که خودشان دانشجویان دانشگاه های معتبر کشوری مانند شهید بهشتی هستند، فعالیت های درسی و تحصیلی را گسترش دادند و در کنار فعالیت های فرهنگی و هنری آموزش نیز نقش ویژه ای داشت.

 

ساخت ماکت مسجد الاقصی به مناسبت روز قدس از جمله اقدامات فرهنگی صورت گرفته در کانون فرهنگی هنری مسجد الزهرا (س) شهرک سپاه شهرستان فردیس است. 

 

 

براساس این گزارش، بهارانه فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز در قالب برپایی رزمایش مواسات و همدلی، تهیه و توزیع بسته های معیشتی به محرومان در کنار دیگر برنامه های فرهنگی، هنری و آموزشی جریان یافت و بار دیگر برگی از فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در تقویم نقش بست.

 

 

کد خبر 1056548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha