«مسجد جامع کرمانشاه» تنها بنای به جا مانده از زمان آل بویه است

در بافت قدیم شهر کرمانشاه، در خیابان مدرس نبش جلوخان و نرسیده به خیابان نواب صفوی واقع و تنها بنای به جا مانده از زمان آل بویه است .

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، این مسجد در سال ۱۱۹۶ هجری قمری (۱۷۸۱ میلادی) در زمان پادشاهی «علی‌ ‌مرادخان زند» توسط علی خان زنگنه حاکم کرمانشاه ساخته شد و مسجد جامع در حال حاضر مکان برگزاری نماز جمعه اهل تشیع در شهر کرمانشاه است.

 

مسجد جامع کرمانشاه یکی از آثار تاریخی دوره ی زندیه است. بانی این مسجد علی خان زنگنه است که در زمان حکومت علی مرادخان زند یعنی در سال ۱۱۹۶هجری قمری این مسجد را ساخته است.

 

این مسجد که به چهل ستون شهره است در بافت قدیمی شهر قرار دارد و روی یک بنای قدیمی ترساخته شده است بخشی از شبستان ستون دار و هشتی ورودی و۲۵ طاق از این بنای قدیمی به جا مانده است و هم اکنون هم می توان آثار به جا مانده از آن را مشاهده کرد آنچه منجر به گذاشتن نام چهل ستون روی این مسجد است وجود ۲۵ طاق به جا مانده از بنای قدیمی است .

 

ورودی مسجد در ضلع شرقی است این ورودی با کاشی کاری ها و برج ساعتی تزئین شده است .در کنار ورودی سه کتیبه به یادگار مانده است این کتیبه ها مربوط به زمان ساخت بنا،خرید و فروش، وقف بنا در سال ۱۲۰۰هجری قمری است.

 

 دراولین مرمت که پس از جنگ تحمیلی بوده است دومناره به این مسجد اضافه وشبستان جدیدی بدون هیچ تزئینی در ضلع جنوبی ساخته شد. این شبستان دارای یک محراب کاشی کاری و نمای خارجی بنا با آجر و کاشی کاری پوشیده شده و درمرمت دوم که در سال های اخیر صورت گرفته صحن مسجد سنگ فرش شده و به بنای آن متریال های دیگری اضافه شد.

 

 متولی مسجد جامع کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: قدمت مسجد به زمان های دور بر میگرد و اثری ماندگار از دوره زندیه و در حال حاضر محل اقامه نماز جمعه مردم این شهر است.

 

علیرضا محبی  افزود: این بنای تاریخی در طول زمان دچار تغییراتی شده است که به دلیل جنگ بازسازی های و به شکل امروزی در آمده و کلیه مراسمات مذهبی استان  همچون عیدقربان ، رحلت حضرت امام(ره) ، شب های احیا و اعتکاف دراین مسجد برگزار می شود.

 

 

وی با اشاره به نقش مسجد در جامعه تصریح کرد: در واقع مساجد، همانند مساجد صدر اسلام که به عنوان پایگاه مرکزی برای تعلیم معارف اسلامی، ارزش‌های دینی و ارتباط بین مؤمنین قرار داشت، باید شأن محوری خودشان را برای حل و فصل تمامی گرفتاری‌های یک جامعه دینی به کار گیرند.

متولی مسجد جامع کرمانشاه  اظهار کرد: صحن مسجد  سنگ فرش شده و دارای دو ایوان زمستانه و تابستانه  که کاملا قرینه هستند و در گوشه ی این حیاط پلکانی هست که برای رفتن به طبقه ی بالای بنا که برای تشکیل کلاس های درس درگذشته بوده است.

 

 

محبی  با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا  مسجد تعطیل شده است،  گفت: تا قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا تمامی نماز یومیه و جماعت ،برنامه ماه رمضان در این مسجد با حضور چشمگیر مردم برگزار می شد که بنا به دلیل شیوع کرونا و در جهت حفظ سلامت مردم تا اطلاع ثانویی تعطیل است.

 

 

کد خبر 1056676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha