روایت حافظ کل و قاری نوجوان از قرائت قرآن در محضر رهبر انقلاب

محمدرضا جعفرپور حافظ کل و قاری نوجوان با اشاره به موفقیت هایی که در سایه انس با قرآن کریم کسب کرده است، گفت: عنایت خداوند و تشویق پدر و مادرم که علاقه زیادی به قرآن داشتند و علاقه خودم موجب شد تا در حفظ قرآن کریم موفق شوم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، تَرْتیل، اصطلاحی قرآنی به معنای شمرده، درست، روان، سنگین و آهنگین خواندن متن قرآن کریم که در سیره و سنت نبوی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) تبیین شده، و از طریق اخبار و آثار به کتاب‌های لغت راه یافته، و به عنوان وصفی ممتاز برای هر سخن و کلام شناخته شده است، چنان‌که در خبر است که در کلام رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ترتیل بود. بنابراین ‌ترتیل، واژه‌ای قرآنی به معنای شیوه خاص قرائت قرآن می‌باشد.

 

ترتیل خوانی قرآن یا تلاوت قرآن به سبک ترتیل در جامعه مورد استقبال است. ترتیل سبکی از قرائت است که ظرافت های خاص و ویژه ای دارد. ترتیل از لحاظ فصاحت و تحسین قرائت و از لحاظ نغمه پردازی و ویژگی های موسیقیایی دارای جذابیت خاصی است که مخاطبان را برای شنیدن آن جذب می کند. نغمه حاکم بر قرائت ترتیل باید به گونه ای باشد که مخاطب را جذب کند و یک ساعت پای ترتیل نگه دارد. 

 

ضبط برنامه ترتیل خوانی کل قرآن با صدای محمدرضا جعفرپور حافظ کل و قاری نوجوان در زمان بندی فشرده 9 ماهه به طول انجامید و دی ماه سال ۱۳۹۹ آخرین اصلاحیه انجام شد. رونمایی از دوره ترتیل کل قرآن کریم با صدای قاری نوجوان و حافظ کل قرآن محمدرضا جعفرپور همزمان با سالروز ولادت کریم اهل بیت (ع) امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد. 

 

 

خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفتگویی با «محمدرضا جعفر پور» حافظ کل قرآن کریم انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 

حفظ قرآن کریم را چگونه و از چه سنی آغاز کردید؟

عنایت خداوند، تلاش و کوشش پدر و مادرم که علاقه زیادی به قرآن داشتند و علاقه خودم و با همت و همراهی پدر و مادرم توانستم کل قرآن کریم را حفظ کنم. از سنین کودکی و حدود ۶-۵ سالگی با کمک پدر و مادر و همراهی برادرانم حفظ آیات قرآن کریم را آغاز کردم. با توجه به اینکه دو برادر دیگرم نیز قاری و حافظ قرآن بودند مشوق خوبی برای من شد. در ادامه که خانواده استعداد و علاقه من را به قرآن و یادگیری و حفظ آیات قرآن دیدند، مرا به نزد استاد فلاح پور فرستادند و در نزد استاد فلاح پور حفظ قرآن کریم را آغاز کردم و پدر و مادر و برادرانم مرا در این راه همراهی کردند.

 

تاکنون چه رتبه هایی در مسابقات قرآنی کسب کرده اید؟ در چه برنامه ها و فعالیت های قرآنی شرکت داشته اید؟

از زمان شروع حفظ قرآن کریم توانسته ام رتبه های زیادی کسب کنم و به کشورهای سوریه و لبنان برای ابلاغ قرآن و اجرای محافل سفر کرده ام. در مجضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و در سال ۹۹ توفیق پیدا کردم تا قرآن کریم را تلاوت کنم.

در سال ۱۳۹۶ رتبه اول مسابقات قرآنی دارالقرآن امام علی (ع) در رشته ۲۰ جزء، سال ۱۳۹۷ نیز در مسابقات قرآنی دارالقرآن امام علی (ع) در رشته حفظ کل رتبه اول و سال ۱۳۹۹ توانستم در رشته حفظ کل قرآن مسابقات دانش آموزی کشوری رتبه نخست را از آن خود کنم. همچنین در مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی (ع) در رشته تفسیر موفق به کسب رتبه اول شدم.

 

 

خانواده در راستای یادگیری قرآن کریم و تقویت مهارت های قرآنی چگونه به شما کمک می کنند؟ از محضر چه اساتیدی برای حفظ قرآن کریم بهره مند شدید؟

با توجه به اینکه دو برادرم حافظ و قاری قرآن کریم هستند، همواره با برادرانم مباحثه قرآنی انجام می دهیم به این شکل که جزئی از قرآن را انتخاب می کنیم و به نوبت قرائت می کنیم و نقاط ضعف و قوت همدیگر را بیان می کنیم و این روش به تقویت یادگیری کمک می کند و ایرادات و نکات را به هم یادآور می کنیم تا بتوانیم به شکل مطلوب تری به قرائت قرآن کریم بپردازیم و همین باعث ایجاد انگیزه برای یادگیری بیشتر قرآن کریم می شود.

از ابتدا در محضر استاد فلاح به فراگیری قرآن کریم و حفظ آیات قرآن پرداختم و همواره از رهنمودها و راهنمایی های ایشان بهره مند شده ام. استاد فلاح زحمات زیادی برای یادگیری و آموزش قرآن متحمل شدند و جا دارد از ایشان تقدیر و تشکر کنم. انشالله اجرشان با ائمه اطهار (ع) باشد.

 

در حال حاضر در چه مقطعی تحصیل می کنید؟ برای آینده چه برنامه ای دارید؟

در کلاس هشتم تحصیل می کنم. همواره سعی کرده ام تا در کنار قرائت و حفظ قرآن کریم، درس هایم را نیز به خوبی بخوانم. علاقه دارم در رشته تجربی ادامه تحصیل دهم و رشته پزشکی را در دانشگاه فرا بگیرم. تا در کنار تلاوت و آموزش قرآن کریم به نسل های آینده به ویژه نوجوانان و جوانان، به مردم نیز خدمت کنم.

 

کد خبر 1056721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha