نگهداشت زبان فارسی را مدیون فردوسی هستم

حجت الاسلام سبزیان گفت: نگهداشت زبان فارسی را مدیون فردوسی هستم چرا که او با سرودن اثر فاخری همچون شاهنامه تندیسی بر پایه کاخ رفیعی از نثر در زبان فارسی استور کرد که پس از گذشت هزاران سال با غرور در فرهنگ زبان فارسی می درخشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام «علی اکبر سبزیان» امروز یکشنبه (26 اردیبهشت) در برنامه بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که با مشارکت کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد برگزار شد؛ ضمن مهم شمردن برگزاری برنامه هایی با محوریت بزرگداشت شاعران بزرگ زبان و ادبیات فارسی گفت: نگهداشت زبان فارسی را مدیون فردوسی هستم چرا که او با سرودن اثر فاخری همچون شاهنامه تندیسی بر پایه کاخ رفیعی از نثر در زبان فارسی استور کرد که پس از گذشت هزاران سال با غرور در فرهنگ زبان فارسی می درخشد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به حکیم خواندن فردوسی افزود: رهبر معظم ایران در فرمایشات خود می گویند:« حکمت فردوسی از همه جهات و نظرات درباره خدا و اسلام است.فردوسی حکیم است؛ حکمت او اسلامی است و ذره ای از حکمت زرتشتی در آن وجود ندارد. او پدر زبان فارسی و دلباخته حکمت اسلامی است و باید با این دید نگاه کنید که او تنها حماسه سرایی و پهلوان پروری نکرد بلکه در بطن اثر خود به سجایا و فضیلتهای اخلاقی پرداخته است. من موافقم از فردوسی تجلیل و حکمت او تحلیل شود که اگر با نگاه باریک، ظریف و گاهی وسیع به شاهنامه بنگرید جریان یکتا پرستی، توحید و اسلام را خواهید دید».

 

وی بیان کرد:  اگر بعد از گذشت هزاران سال حتی افراد کم برخورد از سواد می توانند شاهنامه را بفهمند راز آن در نگاشتن زبان ساده و مردمی، مدام خواندن و حفظ این اثر از گزند تحریف و تغییر بوده است.

 

حجت الاسلام سبزیان رمز هوشیاری فردوسی را خلق شاهنامه به نظم دانست و افزود: این کار باعث شد نقال خوانها شاهنامه را نسل به نسل در بین توده مردم رواج دهند.

 

وی گفت: فردوسی در شاهنامه انسان را به خداپرستی دعوت می کند و آن را یگانه راه خوشبختی می خواند، یأس  و ناامیدی از رحمت الهی را بدبختی و ناسپاسی از خداوند را هراسناک می داند و هنر بزرگ اوست که این دانایی و توانایی به این شهود را به زیبایی هر چه تمامتر ترسیم کرده است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به سخنرانی برتلس، خاورشناس بزرگ روس در برنامه هزاره فردوسی در ایران افزود: برتلس در پایان سخنرانی خود گفت:« مادامی که در جهان مفهوم ایرانی و ایران زمین وجود دارد نام پرافتخار شاعر بزرگ حکیم فردوسی جاوید خواهد ماند. فردوسی شاهنامه را با خون دل نوشت و از این طریق خریدار محبت و احترام ملت ایران شد».

 

وی از کتابخانه های عمومی برای برگزاری بزرگداشت شاعران و دانشمندان ایران زمین قدردانی کرد و گفت: به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی تمام سعی و تلاش کتابخانه های عمومی معرفی و شناساندن مفاخر ایران زمین به مردم و حفظ میراث زبان فارسی است.

کد خبر 1056916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha