حبس و پیامدهای آن بر خانواده زندانیان

مجازات حبس برای مجرمین با هدف اصلاح پیامدهایی مثل آسیب به همسر و فرزندان را به همراه دارد که کمک به کاهش این معضلات نگاه جامعی را انتظار دارد.

خبرگزاری شبستان اصفهان: نظم اجتماعی از مولفه های مهم و مورد انتظار مردم از حاکمیت است و اگر در جامعه ای بی نظمی در بخشی یا فاکتورهای متعددی رقم بخورد بسیاری از حوزه ها نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و مانع از زندگی آسان و دست یابی به نیازهای اولیه خواهد شد.

 

تصویب قانون و اجرای آن به تامین نظم اجتماعی کمک می کند و همواره مردم از نهادهای نظارتی و قضایی احقاق حق و برخورد با متخلفین و مجرمین را تقاضا می کنند و هر گونه کوتاهی و گذشت را نمی پذیرند.

 

رسیدگی به تعارضات، اختلافات و اقدمات مجرمانه مهمترین رسالت دستگاه قضایی است و باید بر اساس مجازات تعیین شده با متخلفین برخورد کند اما این برخورد قانونی گاها علاوه بر جنبه های مثبت و سازنده پیامدهایی را نیز به همراه دارد.

 

مجازات حبس برای بسیاری از پرونده های قضایی برای کاهش آسیب ها و افزایش امنیت اجتماعی توسط قضات صادر می شود اما ورود سرپرست خانواده به بند آثاری را به همراه دارد به ویژه در پرونده های غیرعمد مثل بدهی، دیه، نفقه و مهریه که فرد به دلیل شرایط سخت اقتصادی نه تنها قادر به پرداخت حقوق دیگران نبوده بلکه با رفتن به زندان نیز خانواده آن ها دچار آسیب های جدی خواهند شد.

خانواده زندانیان، به دلیل شرایط روزگار و گرفتاری سرپرست خانواده از حضور و تامین معاش آن بی بهره می مانند و بسیاری از فرزندان آن ها با مشکل روبرو می شوند و همسران باید نیازها را تامین کنند که این موضوع برای مدیریت زندگی سخت است.

 

در اینجا حبس برای فرد متخلف است اما اطرافیان او نیز از این وضع متاثر شده و چالش های زیادی برای آنان ایجاد می شود و بر اساس قانون و عرف نباید در پی مجرمیت و تخلف یک فرد، افراد دیگری مجازات شوند اما به طور غیرمتسقیم خانواده زندانیان از این مجازات اثر می گیرند.

 

جامعه نیز به دلیل ناشناختگی بسیاری از مسائل، نسبت به خانواده زندانیان و مظلومیت آن ها نگاه خوبی نداشته و در برخی از مواقع به خانواده زندانیان به نگاه افراد بزهکار و حتی مجرم نگاه می کند.

 

*کمک به خانواده زندانیان برای کاهش مشکلات اجتماعی

 

بررسی این مسائل و کمک به حل این چنین چالش هایی به ارتقا سطح دانش و همکاری عمومی مردم برای کاهش آسیب های اجتماعی نیاز دارد.

 

دادستان عمومی و انقلاب تیران با اشاره به آثار حبس و پیامدهای آن برای خانواده های زندانیان گفت: نباید افراد دیگری تحت تاثیر اقدام مجرمانه و یا تخلف فردی قرار گیرند اما خانواده زندانیان به دلیل حبس سرپرست خانواده دچار مشکل می شوند.

 

«رضا عباسی» کمک به کاهش این مشکلات را ضروری خواند و اذعان داشت: کمک به آزادی زندانیان جرایمم غیرعمد، ایجاد اشتغال برای زندانیان و کمک به خانواده های آن ها موجب کاهش مشکلات و آسیب های این عرصه خواهد شد.

 

وی به موضوع اشتغال و کاهش بیکاری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: کاهش بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی زمینه های ارتکاب جرم را از بین می برد و باید زمینه حرفه آموزی و ایجاد اشتغال را برای زندانیان فراهم کرد که شهرک های صنعتی و صاحبان صنایع به این موضوع کمک می کنند.

*کمک به خانواده زندانیان جز اولویت

 

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اصفهان با اشاره به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد گفت: علاوه بر این کار، توجه به خانواده زندانیان نیز مورد توجه بوده و خیریه ها برای رفع چالش و مشکلات اجتماعی کمک کرده اند.

 

«محمود ضیایی فرد» با بیان اینکه مرکز مدیریت جذب خیرین در اداره کل زندان های استان تشکیل شده، خاطرنشان کرد: این مرکز در جذب مشارکت متخصصین، خیرین و افراد صاحب نفوذ برای رفع مشکلات زندانیان و خانواده های آن ها فعالیت می کند.

 

وی ادامه داد: خانواده زندانیان شرایط سختی را سپری می کنند و آسیب های اجتماعی آن ها را تهدید می کند که برای کاهش مشکلات آنان خیریه امام موسی کاظم(ع) و انجمن حمایت از زندانیان فعالیت می کنند.

*تغییر نگاه جامعه به خانواده زندانیان

 

عضو هیات مدیره خیریه حمایت از زندانیان اصفهان، گفت: خانواده زندانیان با آسیب و مشکلات زیادی روبرو هستند و آن ها بی تقصیر بوده و به دلیل شرایط خاصی سرپرست خانواده آن ها در زندان قرار گرفته و آنان در بدترین شرایط زندگی می کنند.

 

«محمدرضا کجانی» افزود: تغییر نگاه جامعه به خانواده زندانیان لازم است و آن ها را شریک همسر و سرپرست خانواده ندانند بلکه بسیاری از زندانیان به دلیل بدهی و مشکلات سخت زندگی دچار بند شده اند.

وی یادآورشد: سال گذشته 80 میلیارد ریال به خانواده زندانیان خیرین کمک کرده اند که صرف نیازهای معیشتی، مایحتاج آن ها و چاره گشایی از معضلات آن ها شده است.

کد خبر 1056942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha