شیلات در هندیجان در انتظار توجه مسئولان

حجت الاسلام حسینی با اشاره به مشکلات صیادان در منطقه هندیجان گفت: مسئولان با توجه به موضوع شیلات در شهرستان و تکمیل پروژه‌هایی مثل اسکله بحرکان، در کار صیادان تسهیل کنند.

خبرگزاری شبستان _ گروه اقتصاد مقاومتی _ فرزانه تهجا: بندر هندیجان شهری از توابع بخش مرکزی مرکز شهرستان هندیجان در جنوب شرقی استان خوزستان و در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر ماهشهر و در شمال خلیج فارس واقع شده و رودخانه‌ای موسوم به هندیجان یا زهره این شهر را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است صنعت شیلات از کهن ترین صنایع در هندیجان است ماهی‌های خوراکی و میگو در صید گاه‌های هندیجان به صورت فراوان صید می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ماهی قباد، راشگو، حلوای سفید (زبیدی)، شوریده، حلوا سیاه، شهری، شانک، هاوور، کوشک، سرخو، میش ماهی، هامور، سنگسر، سبیتی و دختر ناخدا اشاره کرد در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام حسینی امام جمعه هندیجان در مورد مانع زدایی در تولید کشور به شرح زیر ارایه می شود.

 

وضعیت مسکن در شهرستان هندیجان چگونه است؟

تولید مسکن به عنوان یک پیشران در اقتصاد شناخته شده و چرخ مسکن را به حرکت در می‌آورد. واحدهای مختلف اقتصادی درگیر خود می‌کند. شهرستان ما هم چند سالی است که بعد از مسکن مهر که متوقف شده هیچگونه مسکنی درآن ساخته نشده است. همین موضوع باعث شده تا موج گرانی مسکن در شهرستان ما ایجاد شده که البته در کل کشور نیز دیده می‌شود. آجر، آهن، سنگ، سیمان، موکت، پرده و... در مسکن مورد نیاز است. نیاز باعث تولید شده و همین تولید است که چرخ اقتصاد را به گردش در می‌آورد. تولید نیز باعث ایجاد اشتغال شده و سبب بهتر شدن شرایط اقتصادی مردم می‌شود.

 

در چه شرایطی یک واحد تولیدی کوچک می تواند فعالیت کند؟

تولید باید در شرایطی باشد که نیاز به مکان کوچکی داشته باشد. واحدهای تولیدی کوچکی وجود دارند که در چند شیفت با تمام توان محصولات دانش‌بنیان را تولید می‌کنند. این در حالی است که گاهی اوقات چند هکتار زمین به برخی افراد داده می‌شود و پس از چند سال وقتی مشاهده می‌کنیم، کاری در جهت تولید و اشتغال انجام نداده‌اند. باید کارشناسان مربوطه در مورد این موضوعات دقت نظر داشته و منابع محدود را مدیریت کنند.

 در مورد مسائل و مشکلات شهرستان هندیجان توضیح دهید؟

سالیان سال است که شهرک صنعتی شهرستان هندیجان به صورت یک زمین خالی باقی مانده است. البته قسمت‌هایی از آن اسفالت شده و آب، برق، گاز و...  آماده و فقط یک واحد تولیدی در آن تقریبا فعال شده که البته هنوز به تولید نرسیده است. خیلی از افراد زمینی را گرفته‌اند ولی اتفاقی در آن نیافتاده است. به نظر می‌رسد یکی از موانعی که از این شهرک استقبال نشده این است که بر روی این شهرک تبلیغ نشده است. به طور مثال ابتدای جاده اصلی یا در شهر تابلویی برای تبلیغ این شهرک دیده نشده است.

 

در مورد تعطیل شدن برخی از واحدهای صنعتی در این شهر توضیح دهید؟

برخی از واحدها به علت بدهی و معوقات بانکی به تعطیلی کشیده شده‌اند. برخی از شرکت‌های دیگر نیز به سختی در حال چرخاندن کسب و کار خود هستند و با حداقل ظرفیت کار می‌کنند. در دیداری که با برخی از این عزیزان داشته‌ام متوجه شدیم مشکلاتی دارند که در صورت رفع آن‌ها بسیاری از مشکلات تولید در شهرستان حل شده و تولید در این مجموعه‌ها بهبود می‌یابد.

 

از نظر شما علت تعطیلی واحدهای تولیدی چیست؟

به علت برخی از مشکلات بانکی بعضی از شرکت‌ها نمی‌توانند تسهیلاتی را برای خرید مواد اولیه دریافت کنند و مشکل نقدینگی دارند. مشکلات دیگر مانند بالا بودن هزینه مصرف برق نیز برای برخی از شرکت‌هایی که در زمینه انجماد ماهی فعالیت می‌کنند وجود دارد که در مجموع با هماهنگی با ارگان‌ها می‌شود از این خطوط تولید حمایت نمود.

 

شهر هندیجان در کدام محصول می تواند موفق باشد؟

ما معتقدیم باید به موضوع شیلات در هندیجان توجه بیشتری شود. این شهر حدود 90 کیلومتر ساحل دارد و ماهی هندیجان یکی از ماهی‌های معروف در سراسر کشور بوده که پتانسیل صادرات به کشورهای دیگر را نیز دارد. اخذ مجوز و تسهیلات یکی دیگر از مشکلات ما در شهرستان است.

 

صیادان با چه مشکلاتی در صید ماهی مواجه هستند؟

اخذ مجوز در هندیجان معمولا خیلی برای تولید کننده زمان‌بر و سخت است.  36 درصد ماهی خوزستان در هندیجان تولید می‌شود ولی متاسفانه در حالی که حدود 380 قایق دارای مجوز هستند 500 قایق بدون مجوز کار صید را انجام می‌دهند. عدم ساماندهی قایق‌های صیادی یکی از مشکلات صیادان ما است. برای همین بیمه و سهمیه سوخت این عزیزان دچار مشکلات جدی است. امیدواریم با توجه به موضوع شیلات در شهرستان و تکمیل پروژه‌هایی مثل اسکله بحرکان، در کار صیادان تسهیل شود.

 

کد خبر 1057007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha