نکوداشت ۲۸۸ مین سالگرد تولد «مختومقلی فراغی» برگزار می شود

گلچین از برگزاری نکوداشت ۲۸۸ مین سالگرد تولد «مختومقلی فراغی»، شاعر شهیر ایرانی ترکمن در روز (پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت) در آق توقای مراه تپه خبر داد.

«احمد گلچین» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: به مناسبت دویست و هشتاد و هشتمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی، شاعر شهیر ایرانی ترکمن، مراسم نکوداشتی در روز (پنجشنبه 30 اردیبهشت) از ساعت 15 تا 17 عصر در آق توقای مراوه تپه مزار آن شاعر بزرگ برگزار می شود.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان افزود: امسال با توجه به شرایط کرونایی، مهمانان این مراسم به حداقل رسیده و با رعایت پروتکل های بهداشتی با حضور تعدادی از انجمن های ادبی استان و مسئولان استانی برگزار می شود.

 

وی از حضور دو سفیر خارجی نیز در این مراسم خبر داد و گفت: سخنرانی استاندار گلستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندار مراوه تپه، قرلئت اشعار توسط شعرا، اجرای نمایش با موضوع زندگی مختومقلی فراغی، اجرای گرود سرود توسط بچه های کانون پرورش فکری مراه تپه و برپایی نمایشگاه نقاشی و اجرای زنده هنرمندان از برنامه پیش بینی مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی است.

 

گلچین اضافه کرد: همایش ادبی مختومقلی فراغی نیز از سوی موسسه مختومقلی فراغی با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در روز (چهارشنبه 29 اردیبهشت) در کنار برج قابوس گنبد برگزار می شود.

 

وی افزود: در این مراسم مقالات رسیده در خصوص مختومقی فراغی قرائت می شود.

 

«مختومقلی فراغی» شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد.

 

وی پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت.

 

پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1057436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha