راه‌ اندازی نقاهتگاهها از موثرترین اقدامات صورت گرفته در مبارزه با کرونا است

بدیعی گفت:یکی از موثرترین اقدامات صورت گرفته در ایام مبارزه با کرونا بحث راه‌اندازی نقاهتگاه‌ها بود و اگر حمایت استانداری نبود نقاهتگاهی شکل نمی‌گرفت، مجموعه‌ای که ۴۱۹ بیمار بی‌خانمان، موارد فاقد نگهداری در منزل، دانشجویان و کارکنان را پوشش داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «شاپور بدیعی» امروز(۲۷ اردیبهشت) در جلسه ستاد استانی مبارزه با کرونا در خراسان رضوی که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مدیران کشوری و استانی در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: تفاوت موج چهارم موج کرونا با موج‌های قبلی این ویروس منحوس در افزایش آسانسوری آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی بود، در موج اخیر در ظرف مدت ۴۸ ساعت ۳۲۰ بستری در مشهد داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم خاکریز خودمان در بیمارستان بگذاریم اتفاق ناگوارتری که نباید بیفتد رخ می‌دهد.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حمایت و همکاری رئیس و معاون بهداشت این دانشگاه خاکریز موج چهارم بحران کرونا را در منازل قرار داد و به عنوان نخستین شهر در کشور بودیم که شعار هر خانه یک پایگاه سلامت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در عمل به مرحله اجرا در آوردیم.

 

وی با بیان اینکه اینکه در ایام موج چهارم بحران کرونا به جز درمانگاه‌های فعال سطح ۱، تعداد ۱۴۰ درمانگاه دیگر ویژه کرونا فعال کردیم و آموزش‌های لازم را به پرسنل این درمانگاه‌ها دادیم، این درمانگاه در سطح شهر مشهد به‌ویژه مناطق حاشیه شهر فعال شدند و در کنار درمانگاه‌های سطح ۱ و ۱۲۳ مرکز جامع سلامت قرار گرفتند همچنین در موج اخیر تعداد ۲۰ درمانگاه سطح ۲ با حضور متخصصان عفونی و داخلی در مشهد فعال شد و در این درمانگاه‌ها سی‌تی‌اسکن و کارهای تشخیصی انجام می‌شد و در صورت نیاز بیمار به بیمارستان ارجاع می‌شد.

 

بدیعی با ذکر این نکته که ما اگر می‌گوییم ۱۱۷۷ نفر بستری داشتیم این عدد خارج از ۸۵۰ بیمار سرپایی رمدیسیویر بود، تأکید کرد: با همکاری مراکز مجوزدار مراقبت در منزل و تجهیز و آموزش آنها در زمان موج دوم بحران کرونا، به دستاوردهای خوبی در امر درمان بیماران کرونایی رسیدیم و نمونه بازر این اثربخشی‌ها در موج چهارم این بحران بود.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در حال حاضر ۸۱۲ بیمار مراقبت در منزل در مشهد داریم و حضور پزشک، پرستار و نیروی خدماتی را همچون مراکز درمانی در منازل این بیماران داریم، با این تفاوت که خدمات به‌صورت اختصاصی و در محیط خارج از بیمارستان و آلودگی‌های آن ارائه می‌شود که قطعاً در امر درمان بیمار هم مؤثرتر است و انتقال به بیمارستان تنها در زمانی صورت می‌گیرد که شرایط حالی بیمار نامساعد باشد و امکان درمان در منزل وجود نداشته باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم‌ اکنون ۲۹۰۰ بیمار کرونایی دارد، گفت: در حال حاضر با کمبود ۲۸۰۰ تخت بیمارستانی مواجه هستیم و اگر طرح درمان در منزل اجرا نمی‌شد کاملاً کلداپس شده بودیم، ما چالش‌هایی داشتیم که برای رفع آن برنامه‌ریزی کردیم و تدوین نظام مراقبت را در ۳ سیستم تدوین نظام‌های مراقبت سرپایی، بستری در بیمارستان، درمان در منزل انجام دادیم.

 

بدیعی افزود: باید هدف ما این باشد که خدمات را به نزدیک‌ترین مکان به محل کار و زندگی مردم ببریم، اگر مجموعه‌های دولتی روزانه ۳۶۰۰ بیمار دیدند، معادل هزار نفر در روز هم توسط درمانگاه‌های خصوصی دیده شد که این امر خود کمک بزرگی به حوزه بهداشت و درمان کرد و بار بزرگی از روی دوش بیمارستان‌ها کاسته شد.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: یکی از مؤثرترین اقدامات صورت گرفته در ایام مبارزه با ویروس کرونا بحث راه‌اندازی نقاهتگاه‌ها بود و اگر حمایت استانداری نبود، نقاهتگاهی شکل نمی‌گرفت، مجموعه‌ای که ۴۱۹ بیمار بی‌خانمان، موارد فاقد نگهداری در منزل و دانشجویان و کارکنان را به‌خوبی پوشش داده است.

 

وی با بیان اینکه خدمات مشاوره‌ای کرونا با راه‌اندازی سامانه ۱۹۱ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد، خاطرنشان کرد: این سامانه با همکاری روابط عمومی و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه‌اندازی شد و مردم با راهنمایی‌ای که از مشاوران و کارشناسان سامانه ۱۹۱ دریافت می‌کنند، ضمن اشغال بی‌مورد بیمارستان‌ها، بهترین تصمیم را در امر درمان بیمارانشان می‌گیرند.

 

بدیعی اضافه کرد: نگاه ویژه‌ای طبق دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناطق حاشیه شهر داشتیم و در این خصوص ۵۰ درمانگاه در این مناطق دایر کردیم و بدون تحمیل کوچکترین هزینه‌ای به بیمار، خدمات مورد نیاز را با مشارکت بخش خصوصی رایگان ارائه کردیم.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه پیگیری‌های لازم و به‌موقع برای انتقال موارد ارجاعی از سطح ۱ به ۲ و ۲ به ۳ به‌سرعت صورت پذیرفت، افزود: با انجام این کار هیچگونه‌ای در بیماران و خانواده‌های آنان مشاهده نشد و در حوزه بستری در ۴ قسمت مدیریت تخت، مدیریت فرآیند، مدیریت نیروی انسانی و تأمین تجهیزات پزشکی به‌طور جد ورود پیدا کردیم که هیچگونه مشکلی در این خصوص شاهد نباشیم.

 

وی گفت: تخت‌های شهر مشهد در ۳ فاز تقسیم شد تا اگر اتفاقی در شمال شرق کشور بیفتد در ارز ۱۵ دقیقه ۵۰۰ تخت آماده داریم و این کار را مدیون دوستانی هستیم که برنامه‌ریزی درستی در بحث مدیریت بحران داشتند، ضمن اینکه تک‌تک بیمارستان‌ها را متعهد کردیم که همکاری همه‌جانبه در زمان اوج بحران داشته باشند.

 

بدیعی بیان کرد: اقدام مهم دیگر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بحث پزشکی از راه دور (Telemedicine) بود و تمام بیمارستان‌های تحت پوشش با بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) در ارتباط هستند تا بهترین اقدام در محل بستری صورت پذیرد و کمترین میزان انتقالی به مشهد را شاهد باشیم و با افتخار می‌گوییم که ۱۸۱ بیمار بدحال کرونایی در ICU را از طریق تلمیدیسین مشورت دادیم و ۵۷ مورد بدون اعزام به مشهد با سلامت از بخش مراقبت ویژه خارج شدند.

کد خبر 1057480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha