زلزله به بناهای تاریخی جاجرم خسارت زد

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جاجرم گفت: زلزله ۵.۵ ریشتری بامداد امروز به برخی از بناهای تاریخی شهرستان خسارت وارد کرد.

"هادی محمدپور" در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: بر اثر زلزله بامداد امروز، دیوارهای بنای امامزاده دربند در بخش سنخواست دچار ترک شده و همچنین در قلعه جعفرآباد جربت، قسمتی از فاق برج جنوب شرقی تخریب و قسمتی از دیوار ضلع غربی قلعه نیز فرو ریخته است.

 


سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جاجرم با اشاره به اینکه زلزله سبب ایجاد ترک جدید در دیواره‌های ضلع غربی امامزاده زین‌العابدین شهر سنخواست شده است، افزود:  در بنای امامزاده محمود کلاته نیز ترک‌هایی در دیواره و سقف مشاهده شده است.

 


وی خاطرنشان کرد: در دیگر بناهای شهرستان خسارتی ناشی از زلزله مشاهده نشده است.

 


شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالي قرار گرفته و از شمال به شهرستان مانه و سملقان، از غرب به شهرستان گرمه، از جنوب به استان سمنان، از جنوب شرق به استان خراسان رضوي، از شرق به شهرستان اسفراين و از شمال شرق به شهرستان بجنورد محدود می‌شود.

 


جاجرم بر سر راه‌های کهن کاروانرو بوده و از دیرباز همواره مورد توجه قرار داشته است. وجود محوطه‌های  باستانی بزرگ از قبیل تپه پهلوان، تپه حیدران و محوطه چَلو و نیز سنگ‌نگاره‌های پیش‌ از تاریخ جربت در پهنۀ شهرستان جاجرم آن را به یکی قدیمی‌ترین استقرارگاه‌های بشری در خراسان شمالی بدل کرده است.

 

 
پراکندگی زیاد محوطه‌های باستانی مربوط به دوران اشکانی و ساسانی در این شهرستان، از شکوفایی این خطه در دوره تاریخی با بهره‌گیری از موقعیت مناسب آن بر سر راه ابریشم و معادلات سیاسی و تجاری آن دوران حکایت دارد.

 

 

 

کد خبر 1057561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha