توصیه های پزشکی در خصوص کرونا/ تمایز و تفاوتی بین واکسن ها وجود ندارد

پزشک مرکز درمانی در کرمان گفت: تنفس هوای سالم، پرهیز از بو، دود، گردوخاک و سرما، پرهیز از ادویه های تند، غذاهای تند مزه، میوه های ترش مزه و ترشی ها و تقویت بدن با غذاهای طبیعی، گرم و سالم و استراحت کافی و پرهیز از اضطراب باید مدنظر قراربگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر افشین اسدی دوشنبه شب (27 اردیبهشت) در برنامه مجازی «مطب در خانه» در پاسخ به فردی که پرسید «چند روزی است که روده های من درد می کند و مرتب بادگلو می زنم؛ چه کار کنم؟» گفت: به نظر می آید شما در وهله اول نیاز به یک اصلاح وضعیت گوارشی و رژیم غذایی خود دارید و این را مورد توجه قرار دهید لذا آنچه که برای شما خوب است، بخورید و آنچه که برای شما خوب نیست، نخورید و این مسئله بسیار مهمی است.

 

پزشک مرکز درمانی در کرمان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به برگزاری حضوری امتحانات آیا نیاز است به بچه ها بیشتر از قبل قرص جوشان و ویتامین دی بدهیم؟ بیان کرد: اساساً سالم و قوی و ایمن نگهداشتن بچه ها بسیار خوب است بنابراین این باید تلاش همیشگی ما چه در این دوره بیماری و چه غیر از آن باشد.

 

وی ادامه داد: استفاده از یک مکمل غذایی خصوصاً در کشور ما که فقر آهن و رژیم های غذایی ما کم آهن است، می تواند بسیار مثمرثمر (سودبخش و مفید) باشد اما در این زمینه افراط نکنید.

 

اسدی در پاسخ به اینکه آیا مصرف قرص ویتامین ب12 برای خانم ها خوب است یا خیر؟ اظهار کرد: باید آزمایش خون بدهید تا شرایط مشخص شود که آیا شما کم خون هستید یا خیر؟ و نوع کم خونی شما نیاز به چه دارویی دارد؟ لذا این مسئله خیلی مهمتری است و بعد از آن متناسب با کم خونی احتمالی از داروی متناسب استفاده کنیم و در صورتی که کم خونی هم نبود از یک مکمل ویتامین روزانه متناسب با سن استفاده کنید.

 

وی در پاسخ به شخص دیگری که پرسید «با توجه به آغاز واکسیناسیون بالای 75 سال، در برخی مراکز دو نوع واکسن عرضه می شود و حق انتخاب بین روسی و چینی وجود دارد؛ آیا اولویتی برای واکسن ها وجود دارد؟» توضیح داد: سئوالی که این روزها خیلی شنیده می شود این است که آیا تمایز و تفاوت بین واکسن ها وجود دارد یا خیر؟ واقعیت این است که خیر؛ هر واکسنی که توانستید استفاده کنید و هنوز به جایی نرسیدیم که این موضوع به اثبات رسیده باشد.

 

وی در پاسخ به اینکه مادرم 81 سال دارد و تست ایشان دوم فروردین ماه مثبت شد؛ 12 روز بیمارستان بستری بودند و حدوداً 25 روز است که از بیمارستان ترخیص شدند؛ چه زمان می توانند واکسن کرونا را دریافت کنند؟ اظهار کرد: توصیه می شود حداکثر تا حدود 3 ماه صبر کنند به دلیل اینکه اغلب موارد ابتلا به کرونا تا آن زمان ایمنی لازم را دارند؛ البته از نظر علمی بعد از 4 هفته یا به عبارتی حدود یک ماه، تزریق واکسن بلامانع است.

 

اسدی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه حدود یک ماه پیش کرونا گرفتم و الان موهایم خیلی می ریزد؛ آیا ممکن است به این موضوع ربط داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: موردی که گفتید در بیماران کرونایی زیاد دیده می شود؛ از قرص های زینک پلاس (هر شب یک عدد) استفاده کنید و تقویت موها را با استفاده از سبوس غلات یا قرص های ویتامین ب_کمپلکس می توانید انجام دهید اما نگران نباشید و با رفع کرونا بهبود پیدا می کنید.

 

وی در پاسخ به فردی که پرسید «من هر ماه یا دو ماه یکبار اسهال می شوم و احساس داغ شدن و سوزش زیادی در قسمت روده هایم در همان موقع دارم؛ مواقع دیگر مشکل یبوست دارم؛ بعضی وقت ها هم ناگهانی درد زیادی را در قسمت روده ها و زیر شکم احساس می کنم که زیاد طول نمی کشد (در حد 5 دقیقه اما شدید) و وقت هایی که مواد غذایی خنک باشد به طور مثال بستنی بخورم بیشتر هم می شود» توضیح داد: پاسخ به این سئوال نیازمند اطلاع از سن، وضعیت مزاجی، چاقی یا لاغری و تا حدودی رنگ پوست شما دارد.

 

پزشک مرکز درمانی در کرمان افزود: اما می تواند IBS (سندروم روده تحریک پذیر) باشد و یا بستگی به طبیعت سرد بدن شما داشته دارد که باید سردی ها را با احتیاط بخورید و همچنین در بررسی های آزمایشگاهی ما کنترل می کنیم که ببینیم شما احیاناً چرک دفع نمی کنید؟ و اینکه یبوست شما چقدر طول می کشد؟ آیا منظور یکی دو روز است که با رژیم غذایی قابل تأمل و اصلاح است و اگر مشکل معده هم داشته باشید در آن صورت بهتر است یک درمان طبی را هم انجام دهید.

 

وی در پاسخ به اینکه پدر و مادر همسرم از کرونا فوت شدند و الان حدود 30 درصد از ریه های همسرم هم درگیر شده است؛ چگونه می توانم بفهمم که حال او رو به بهبود است یا بدتر شده؟ گفت: بهترین ملاک برای بررسی وضعیت تنفسی، معاینه بالینی فرد و همچنین استفاده از روش های تصویربرداری مانند عکس قفسه سینه یا سی تی اسکن است.

 

اسدی بیان کرد: سنجش اکسیژن خون هم کمک می کند که ما روند بیماری را پایش کنیم اما اصل موضوع رعایت نکات بهداشتی تنفسی؛ تنفس هوای سالم، پرهیز از بو، دود، گردوخاک و سرما، پرهیز از ادویه های تند، پرهیز از غذاهای تند مزه و میوه های ترش مزه و ترشی ها و تقویت بدن با غذاهای طبیعی، گرم و سالم و استراحت کافی و پرهیز از اضطراب است.

کد خبر 1057570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha