اهمیت حضور در انتخابات از منظر قرآن کریم

فعالان قرآنی خراسان جنوبی بر لزوم توجه به آیات قرآن کریم در خصوص انتخاب فرد اصلح و مشارکت حداکثری در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند و پیروی از ولایت فقیه و خداترس بودن را از مهمترین شاخصه های فرد اصلح دانستند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ هرچه بیشتر به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نزدیك تر می‌شویم و در این زمینه اخبار و سخنرانی‌های متعددی به گوش می‌رسد. ممكن است كه این سئوال به ذهن‌ها متبادر شود كه دستور قرآن در این زمینه چیست و خداوند ما را به چه چیزی امر می‌كند.

 

با تدبر در قرآن کریم می توانیم میزان اهمیت حضور در انتخابات و رفتن پای صندوق برای انتخاب فرد اصلح را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده و بیشتر با رسالت و تکلیفی که در این عرصه سیاسی بر دوش ما قرار دارد آگاه شویم.

 

تدبر در آیات قرآن کریم این موضوع را ما نشان می دهد و یادآوری می کند که به دلایل متعدد، حضور در انتخابات وظیفه و تکلیف شرعی هر ملتی است و تحت هیچ عنوانی نمی توانند از انجام آن سر باز بزنند.

 

 

اهمیت حضور در انتخابات از منظر قرآن کریم

برخی افراد در جامعه می گویند که چرا باید رای بدهیم؟ در آیات قرآن کریم در پاسخ به این افراد آمده است که؛ «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم؛ خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند».

 

این آیه نشان دهنده اهمیت و حضور انتخابات و انتخاب فردی اصلح است تا سرنوشت یک ملت را به مدت چهار سال در دست بگیرد و چه خوب است که اگر فرد اصلح را نمی شناسیم با توجه به آیه «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون؛ از اهلش بپرسید» به سراغ شناسایی فرد اصلح برویم.

 

قرآن کریم درباره چگونه تشخیص دادن فرد اصلح می فرماید: «یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا؛ دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام نداده‌اند مورد ستایش قرار گیرند» و این آیه نشان می دهد که به دنبال کسانی نرویم که به دنبال چاپلوسی و تعریف و تمجید هستند.

 

در آیات نورانی قرآن کریم آمده است که «ولا یخافون لومه لائم؛ به کسی رای بدهیم که از  سرزنش هیچ ملامتگری نمی‌هراسد».

 

لزوم توجه رئیس جمهور آینده به دین، دنیا و معیشت مردم

در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به سراغ فعالین حوزه قرآن کریم در خراسان جنوبی رفتیم. «فاطمه عباسی مقدم» در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: اجرای احکام و اهداف قرآن کریم جز با تشکیل حکومتی عادل میسر نمی شود.

 

مدرس قرآن مكتب نرجس بيرجند در ادامه بیان کرد: تشکیل حکومت و ایجاد نهاد حاکمیت وظیفه دینی قلمداد می‌شود و این موضوع ریشه در قرآن کریم و سنت و سیره عملی پیامبر(ص) دارد و حکومت دینی علاوه بر تامین امنیت و اجرای قوانین و محافظت از مال و جان مردم وظیفه دارد اهداف و ارزش های دینی را استوار سازد.

 

وی با بیان اینکه امام صادق (علیه السلام) فرمودند که بر پا داشتن حدود الهی به عهده کسی است که حکومت در ید قدرت اوست، گفت: تشکیل حکومت اسلامی و ایجاد یک نظام مقتدر هم به منظور اجرا و گسترش برنامه‌های اسلام و قرآن و هم برای ایجاد بهترین پشتوانه مقابله و مبارزه با معاندین و مستکبران عالم، امری بدیهی و از ضروریات است.

 

عباسی مقدم ادامه داد: بدون چنین حکومتی همه برنامه‌های هدایت بشری و ایجاد آمادگی برای حکومت الهی امام زمان (عج) امری فراموش شده خواهد بود و بیداری انسان‌های خفته در خواب غفلت، کاری سخت و غیرممکن می‌شود.

 

مدرس قرآن مكتب نرجس بيرجند با اشاره به اینکه قرآن کریم معیارهایی برای انتخاب افراد اصلح بیان کرده است، افزود: در قرآن کریم به خصوصیاتی از جمله علم و آگاهی، تعهد و امانت داری، قدرتمند بودن و توجه به نیاز جامعه و ارزش ها اشاره شده است.

 

وی در ادامه عنوان کرد: در روایات آمده است که فرد اصلح باید با تقوا، خردمند، متخصص، خدا ترس، دیندار و دلسوز و متوجه به مردم باشد و امام خمینی (ره) نیز در این خصوص فرمودند که فرد اصلح باید متعهد به اسلام، آگاه به مسائل روز، متعهد به نظام، وفادار به مردم و مدافع اسلام، مخالف فساد و درد شناس باشد.

 

عباسی مقدم در خصوص مهم ترین وظیفه و رسالت رئیس جمهور گفت: مهم تریم وظیفه رئیس‌جمهور این است که قصد خدمت به مردم نه رسیدن به قدرت و جاه طلبی داشته باشد و رئیس جمهور آینده باید به دین و دنیای و معیشت مردم بپردازد و فقط تدین کافی نیست کارآمد بودن هم لازم است و باید به استقلال و عزت مردم اهمیت بدهد.

 

مدرس قرآن مكتب نرجس بيرجند بیان داشت: انتظار من از رئیس جمهور آینده این است که به فعالیت های قرآنی و گسترش آن توجه ویژه ای داشته باشد و موسسات قرآنی کشور را از مهجوریت در آورد و انسجام بخشیدن به فعالیت های قرآنی، حمایت از حوزه قرآن، متولیان و فعالان قرآنی را دستور کار قرار دهد.

 

وی گفت: از شورای شهر بیرجند نیز درخواست داریم تا با تشکیل جلساتی به صورت ماهیانه یا فصلی با فعالان حوزه قرآنی و استفاده از ایده های آن ها تعدادی از بیلبوردهای سطح شهر را به فعالیت های قرآنی اختصاص دهند.

 

اطاعت از ولایت فقیه زمینه ساز تحقق عدالت اسلامی

«سمیه گیوکی» یکی دیگر از فعالان حوزه قرآن کریم در خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: طبق آیه 25 سوره مبارکه حدید هدف بعثت انبیاء و حاکمیت اسلامی اقامه عدل و قسط در جامعه است.

 

مسئول و کارشناس مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه گفت: طبق بیانات مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، عدالت مهم ترین شاخصه جامعه توحیدی است و راه رسیدن به آن ایجاد حریت یعنی گسستن از بند هرنوع شرک و بندگی غیر خدا در وجود مجریان جامعه است.

 

وی با اشاره به آیه 71 سوره مبارکه اسراء عنوان کرد: طبق این آیه انسان عاقل، برای تامین سعادت جاودانه خود هیچ گاه دست به انتخاب اشتباه نمی زند مگر اینکه هوای نفسش زندگی محدود دنیا را در مقابل حیات جاودانه آخرتش زیبا جلوه دهد که این نشانه حماقت و بی بصیرتی است پس باید طوری انتخاب کنیم که در نهایت زیانکار ابدی نباشیم.

 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه مهمترین وظیفه رئیس جمهور باید تحقق آرمان های نظام و منویات مقام عظمای ولایت باشد، افزود: به این معنا که مصالح کلی نظام که توسط رهبری معین شده را جامه عمل بپوشاند نه اینکه هوای نفسش غالب شده و مقابل رهبری صف آرایی کند و سبب چند دستگی در صفوف مسلمین شود و دشمن شاد کن باشد.

 

مسئول و کارشناس مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور آینده باید مطیع ولایت و مجری اوامر ایشان باشد، ادامه داد: به این دلیل که تمامی آن چه برای سربلندی و سلامت یک جامعه لازم است را ولی فقیه بیان کرده اند و اکنون تمام اهتمام مقام معظم رهبری بر تشکیل دولت جوان انقلابی است.

 

گیوکی در ادامه گفت: اگر دولت اسلامی بر جامعه حاکم شود قطعا عدالت محقق می شود و تمامی نابسامانی ها در سایه عدل و قسط جهانی به سامان خواهد رسید چرا را که با کریمان کارها دشوار نیست.

 

وی با بیان اینکه شورای شهر و همه مسئولان باید تلاش خود را در جهت تحقق آرمان های الهی به کار بگیرند، افزود: زیرا آن گاه تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی تنها یک گام باقی خواهد ماند.

 

این مدرس دانشگاه تاکید داشت: وقتی چشم انداز همه آحاد جامعه به سمت تشکیل دولت اسلامی باشد آن وقت هر کسی به وظیفه خود واقف و عامل خواهد بود به طور مثال در شهرداری ها ما دیگر شاهد بنای ساختمان ها و المان هایی که با فرهنگ ایرانی- اسلامی ناسازگاری داشته باشد نخواهیم بود.

 

لزوم توجه رئیس جمهور آینده به فعالیت های قرآنی

«حسن یعقوب پور» مسئول انجمن قاریان قرآن کریم شهرستان قاین نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: قران کریم چراغ راهنمای انسان ها است و طبق آیات این کتاب الهی انسان برای رسیدن به سعادت و کمال باید از دستورات الهی و پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت (ع) و ولایت فقیه پیروی کند.

 

وی با بیان اینکه در قرآن کریم آمده است که چیزی را نگویید که به آن عمل نمی کنید، افزود: بر این اساس نامزدهای انتخاباتی چه برای شوراها و چه برای ریاست جمهوری نباید حرفی را بزنند که نمی توانند به آن عمل کنند.

 

مسئول انجمن قاریان قرآن کریم شهرستان قاین در ادامه گفت: نامزدهای انتخاباتی باید بر اساس توان خود حرف بزند و قول های الکی به مردم ندهند و به مردم دروغ نگویند و فرد اصلح کسی است که با مردم روراست باشد و بدانند که با دروغ گفتن باعث بدبین شدن مردم می شوند.

 

یعقوب پور با اشاره به اینکه رئیس جمهور آینده امیدواریم به فکر حل معیشت مردم باشد، ادامه داد: نامزدهای انتخاباتی صحبت های شیرین خود قبل از انتخابات را فراموش نکنند و به حل مشکلات اقتصادی مردم در صورت رای آوردن توجه کنند.

 

وی بیان کرد: مردم از لحاظ روحی شرایط خوبی ندارند و امیدواریم رئیس جمهور آینده در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و روحیه مردم تلاش کند و امید و نشاط را به مردم باز گرداند.

 

مسئول انجمن قاریان قرآن کریم شهرستان قاین با بیان اینکه متاسفانه امروزه قرآن کریم مهجور شده است، افزود: از رئیس جمهور آینده درخواست داریم تا به قرآن کریم نگاه ویژه ای داشته باشد و نگذارد نقش موسسات قرآنی در جامعه کم رنگ شود.

 

یعقوب پور تاکید داشت: بودجه کل بحث قرآن کریم کشور از قرارداد یک بازیکن فوتبال کمتر است و اگر قرآن کریم را در اولویت قرار دهیم همه مشکلات حل می شود و امیدواریم فعالیت های قرآنی را از این رکود در بیاورند.

 

*لزوم توجه مردم به ویژگی های انتخاب اصلح

حجت الاسلام «محمدرضا محمدی» امام جمعه طبس هم در این خصوص در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند که سرنوشت ملتی را تغییر نمی دهم مگر اینکه خودشان تغییر بدهند.

 

وی در ادامه بیان کرد: از برکات انقلاب اسلامی این است که سرنوشت مردم به خودشان واگذار شده است لذا حضور مردم در انتخابات سرنوشت ساز است چرا که در انتخابات سرنوشت ۴ ساله خود را رقم می زننند.

 

کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه حضور حداکثری مردم در انتخابات باعث افزایش اقتدار کشور می شود، افزود: وقتی کشور مقتدر و توانمند شود دشمن قطع امید می کند و شیطنت ها و توطئه های دشمن کم و نقش بر آب می شود و اگر کشور ما ضعیف شود قطعا دشمن ما را پایمال خواهد کرد.

 

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه در آیات مختلف قرآن کریم به ویژگی های فرد اصلح اشاره شده است، ادامه داد: مهم ترین ویژگی های فرد اصلح طبق آیات قرآن کریم شامل تخصص و قدرت داشتن، عدم نشان دادن احساس ضعف در مقابل دشمنان و امین بودن و مبارزه کردن با اختلاس و فساد است.

 

امام جمعه طبس در ادامه عنوان کرد: امیدواریم مردم علاوه بر شرکت در انتخابات به ویژگی های فرد اصلح نیز توجه داشته باشند و ارفرادی که کارآمد و مومن هستند را به روی کار بیاورند.

 

وی با اشاره به اینکه کشور ما یک کشور دینی و اسلامی است، افزود: این کشور قرار است که زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) باشد و امیدواریم رئیس جمهور آینده به ارزش های دینی، اسلامی و قرآنی پایبند باشد و به ارزش های دینی اعتلا ببخشد.

 

حجت الاسلام محمدی گفت: رئیس جمهور آینده باید بر اساس فرامین ولایت فقیه و دین مبین اسلام حرکت کند و به مشکلات و درد مردم توجه داشته باشد و افرادی را به روی کار بیاورد که اهل اختلاس و فساد نباشند.

 

 

 

کد خبر 1057632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha