فرهنگ سیاسی در هر جامعه متأثر از فرهنگ عمومی آن جامعه است

حجت الاسلام دست داده فرهنگ سیاسی در هر جامعه را متأثر از فرهنگ عمومی آن جامعه دانست و گفت: فرهنگ سیاسی مفهومی است که اهداف سیاسی کلان جامعه را در بر می گیرد.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: فرهنگ سیاسی هر جامعه، از فرهنگ عمومی آن جامعه ریشه می گیرد و بخشی ازآن شمرده می شود.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جدا کردن فرهنگ سیاسی از نظم کلی فرهنگ تنها امری اعتباری است، افزود: از این رو پیش از آن که به مقوله فرهنگ سیاسی بپردازیم بهتر است نگاهی کوتاه به مفهوم فرهنگ داشته باشیم که در واقع یکی از مؤلفه های اساسی هرگونه جامعه انسانی است.

 

وی با اشاره به اینکه واژه فرهنگ در زبان فارسی از واژه های بسیار کهن است نه تنها در نخستین متن های نثر فارسی دری، بلکه در نوشته های بازمانده از زبان پهلوی نیز وجود دارد، بیان کرد: اما به تدریج با پیشرفت علوم اجتماعی تلقی از فرهنگ، جامعه و روابط اجتماعی تغییر یافت و فرهنگ جامعه، انسان و روابط اجتماعی مورد تعریف و ارزش گذاری جدید واقع شد.

 

حجت الاسلام دست داده عنوان کرد: با تعیین جایگاه نوین فرهنگ و میزان ارزش والای آن به عنوان زمینه فعالیت های انسان در محیط زیست خود، بررسی پیرامون توصیف آن و تشریح عوامل و عناصر سازنده آغاز شد.

 

وی از فرهنگ به عنوان میراث تاریخی و اعتقادی یک جامعه، که از عناصر عینی و ذهنی سازمان های اجتماعی در طول تاریخ منبعث شده یاد کرد و اظهار داشت: فرآیندی متحول و پویا از نسلی به نسل دیگر به عنوان میراث اجتماعی انتقال می یابد و آن شامل معارف، اعتقادات، هنرها، صنایع، اخلاق، قوانین و سنن است که محصول پیشرفت ذهن انسان و نتیجه انتزاعی قوه تفکر و ادراک بوده و به عنوان روابط انسان اجتماع عمل می کند.

 

مسئول دفتر امام جمعه جهرم ادامه داد: بنابراین فرهنگ مبنای بسیاری از اندیشه های اجتماعی بشریت را تشکیل می دهد و هرگونه مطالعه در مورد روند فکری تحولات و دگرگونی های سیاسی و اجتماعی در جوامع مختلف در بستر فرهنگی دست یافتنی است.

 

به گفته وی مجموعه فرهنگی هر جامعه، یک واحد منسجم را به وجود می آورند که فرهنگ خاص آن جامعه است و دارای ویژگی هایی بوده که آن را از سایر فرهنگ ها جدا می کند، بنابراین فرهنگ به معنای خاص به سرمایه معنوی یک جامعه گفته می شود و همه آثار ادبی و هنری و فکری را در بر می گیرد.  

 

حجت الاسلام دست داده با اشاره به اینکه بنابراین فرهنگ از وسیع ترین مفاهیم در علوم اجتماعی است که در مطالعه مبنای فکری جوامع مختلف و روند شکل گیری فکر مداری نظامات اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: علت اهمیت فرهنگ در بستر جامعه شناسانه این است که فرهنگ مجموعه ای از عقاید، سنت ها، آداب، رسوم و ارزش هاست.

 

وی فرهنگ سیاسی در هر جامعه را متأثر از فرهنگ عمومی آن جامعه دانست و اظهار کرد: فرهنگ سیاسی مفهومی است که اهداف سیاسی کلان جامعه را در بر می گیرد و توجه خود را برمفاهیمی چون قدرت، آزادی، برابری، دولت، حکومت، مردم، مشروعیت، مشارکت و… معطوف می دارد.

 

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اینکه فرهنگ سیاسی محصول عملکرد نظام سیاسی است، تصریح کرد: این مهم به عبارت دیگر برایندی از رفتار عمومی، سلیقه ها و تجربه های شخصی محسوب می شود.

 

حجت الاسلام دست داده در پایان گفت: در فرهنگ سیاسی میزان مشارکت سیاسی، شیوه رای دادن، حمایت کردن یا بی اعتنایی به نظام سیاسی بررسی می شود.

 

 

کد خبر 1057720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha