نامزدهای انتخاباتی اخلاق مدارانه رفتار کنند/ تلاش ها و موفقیت‌های حوزه برای خود حوزویان نیز ناشناخته است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کاندیداهای انتخاباتی به جای تخریب دیگران باید مثبت ها و توانایی های خود را معرفی کنند و از تخریب دیگران بپرهیزند که نشستن بر کرسی ریاستی به با تخریب دیگران حاصل شود، صحیح نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله «سید هاشم حسینی بوشهری» در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره علامه حلی با اشاره به اینکه این جشنواره در شرایطی برگزار می شود که جهان اسلام سوگوار و عزادار است، اظهار داشت: از یک سو دختران مظلوم شیعه به خاک و خون کشیده می شوند و آن هم به دلیل جهل و قساوت عده ای که بویی از بشریت نبرده اند و از سوی دیگر به خاک و خون کشیده شدن مردان و زنان و کودکان فلسطینی را به دست رژیم غاصب صهیونیستی شاهد هستیم.

وی افزود: امروز جهان در جوامع غربی و اسلامی و سایر جوامع به آگاهی رسیده است که هر روز شاهد تظاهرات علیه رژیم اشغال گر هستیم و به جای نهضت سنگ شاهدیم که فلسطینیان با موشک هایشان تلاویو را به لرزه درآورده و خواب و آرامش را از آنها گرفته اند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به ایام پیش رو که مصادف با تخریب قبور ائمه بقیع است، ادامه داد: امروز داعش و امثال آن در امتداد همین افکار جاهلی هستند که آثار متبرک ائمه بقیع را تخریب کردند و جهل عامل بدبختی انسان ها است.

وی جشنواره علامه حلی را بشارت دهنده حرکت پرشتاب حوزه و آینده روشن حوزه عنوان کرد و گفت: دست اندرکاران در جریان باشند که حوزه و تلاش های حوزه در عرصه های آموزشی، پژوهشی و ... برای خود حوزویان و اساتید ناشناخته مانده و گاهی آثار یأس و ناامیدی در چهره برخی بزرگواران دیده می شود که دلیل آن عرضه ضعیف آثار و فعالیت های حوزه به آنان است.

آیت الله حسینی بوشهری معرفی تلاش های حوزه به حوزویان را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: حوزه امروز جان تازه ای گرفته، کارآمد است و دارای امکانات و در یک جمله در هیچ برهه ای عالمان دین، حوزه ها، مسئولان حوزه و شیعه مسئولیت سترگی مثل امروز بر عهده نداشته اند.

وی بیان داشت: هیچ زمان شیعه دائیه حکومت داری نداشته است اما امروز که بیش از 42 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد شیعه و حوزه های علمیه دائیه دار ارائه یک الگوی مناسب و موفق به جامعه هستند و این جد و جهد، جدیت و پشتکار فراوان نیاز دارد و همین امر می تواند ما را به تمدن اسلامی که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، برساند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به وظایف کلیدی حوزه، افزود: یکی از این وظایف فهم همه جانبه دین و معرفی آن به مردم است و وظیفه دیگر انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی عمیق در همه حوزه های اجتماعی است.

وی یکی دیگر از وظایف حوزه را رسیدن به کمال اخلاق مطلوب و نهادینه کردن اخلاق در فضای جامعه برشمرد و ادامه داد: ما یک انتخابات باشکوه را پیش رو داریم که متأسفانه با بررسی برخی آثار و نشانه های آن، بداخلاقی هایی مشاهده می شود که زیبنده نیست.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که ما تازه از ماه رمضان، شب قدر و عید فطر فاصله گرفته ایم و برخی رفتارها در جامعه با طلب بخشش ها در این ماه همخوانی ندارد، تأکید کرد: کاندیداهای انتخاباتی به جای تخریب دیگران باید مثبت ها و توانایی های خود را معرفی کنند و از تخریب دیگران بپرهیزند که نشستن بر کرسی ریاستی به با تخریب دیگران حاصل شود، صحیح نیست.

وی دادن بینش سیاسی و اجتماعی لازم به مردم را وظیفه دیگر حوزه دانست و اظهار داشت: تبیین همه جانبه دین براساس شناخت عمیق مکتب نیز از دیگر وظایف حوزه های علمیه است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که امروز سرمایه بزرگ حوزه، نسل جوان حوزه است و باید قدر این سرمایه ها دانسته شود، گفت: نسل جوان از مدیران و سیاست گذاران و برنامه ریزان انتظار دارند که افق آینده را برای آنها درست ترسیم کنند تا آنها بعد از مدتی احساس یأس و ناامیدی نکنند.

وی تصریح کرد: توجه به مسئله آموزش در حوزه کمتر از پژوهش نیست و باید در عرصه های آموزشی نیز برنامه ریزی قوی ارائه شود تا طلبه با دو بال آموزش و پژوهش بتواند نقش آفرینی بهتری داشته باشد و با اندیشه و قلم زدن در جامعه تحول آفرینی کند و طلبه ای که بتواند تحول آفرین باشد هیچ گاه احساس ناامیدی و یاس نخواهد کرد.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان افزود: جا دارد در بخش های مختلف آموزش، تبلیغ و اخلاق و تربیت حوزه نیز جشنواره هایی برگزار شود تا طلاب در این عرصه هم بروز و ظهور داشته باشند.

 

کد خبر 1057742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha