لزوم ترویج الگوی فرزندآوری در جامعه از حوزه سلامت

اصغر مکارم گفت: لازم است که ترویج الگوی فرزندآوری در جامعه را از حوزه سلامت آغاز کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، جلسه هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در سالن ابن سینا برگزار شد.


«اصغر مکارم» در این جلسه، گفت: همزمان با سراسر کشور افراد بالای ۷۵ سال جنوب کرمان نیز واکسن کرونا دریافت می کنند که با توجه به تمهیدات اندیشیده شده نیازمند به ثبت‌نام برای دریافت واکسن وجود ندارد.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به اهمیت هفته ملی جمعیت با توجه به کاهش نرخ فرزندآوری در کشور، خاطرنشان کرد: تولد ناشی از یک مجموعه فاکتور ها است و نمی توان رشد یا کاهش جمعیت را ناشی از یک دلیل خاص دانست و امروز با توجه به شرایط دنیا و منطقه ضرورت نیاز به یک جمعیت آماده به کار برای همگی مسلم شده است.


وی تصریح کرد: نرخ رشد جمعیت۴ تا ۵ درصدی کشور از ابتدای انقلاب هم اکنون به ۷ دهم رسیده است این بدان معنا است که به سمت منفی شدن رشد جمعیت حرکت می کنیم.


مکارم بیان کرد: در حال حاضر جمعیت سالمند کشور در مقایسه با ۲۰ سال گذشته سه برابر شده است، یکی از فاکتورهای اساسی در رشد جمعیت مسائل اقتصادی است دولت و نظام باید برای این مسئله هزینه کند حتی ازدواجی که منتهی به ازدیاد نسل نشود ممکن است در کاهش آسیب های اجتماعی تاثیرگذار باشد اما در افزایش نرخ رشد جمعیت خیلی تاثیرگذار نیست باید فرزندآوری جزء اولویت‌های خانواده ها باشد و اقدامی در این زمینه انجام شود.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تاکید کرد: برای رسیدن به این هدف باید یکسری زیرساخت های فراهم شود نمی توان به فردی که شغل ندارد توصیه کنیم که ازدواج کند و فرزند داشته باشد چرا که تشکیل خانواده هزینه هایی تحمیل می کند.


مکارم با بیان این مطلب که بخشی که مربوط به سیاستگذاری و تغییر نگاه و نگرش است باید در سطح مدیران اتفاق بیفتد، اظهار کرد: به دلیل فشارهای اقتصادی در سال‌های اخیر فرزند آوری از اولویت ذهنی ما خارج شده است که این نشانه خوبی نیست، نباید این اولویت کنار گذاشته شود و به سمتی حرکت کنیم که جمعیت فعال کاهش پیدا کند و در نهایت به جمعیتی سالمند تبدیل شویم.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اضافه کرد: ما به عنوان متولیان حوزه سلامت نخست باید نگاهمان را نسبت به رشد جمعیت عوض کنیم حداقل به این جمع‌بندی ذهنی برسیم که جمعیت در شرایط فعلی دنیا برای ما یک ضرورت است.


وی تصریح کرد: سامان دادن به اقتصاد ایجاد اشتغال و ...  بر عهده سایر بخش‌های کشور است اما آنچه که مربوط به حوزه سلامت است بخشی از آن مربوط به پرسنل حوزه سلامت است که می توانند سفیری در خانواده های خود باشند.


مکارم ادامه داد: یکی از کارهایی که حتما مدیران و معاونین حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت باید انجام دهند بعد از اصلاح نگاه خود به مقوله رشد جمعیت کار فرهنگی در این زمینه را آغاز کنند حداقل می‌توانند در حوزه کاری خود این اتفاق را رقم بزنند چرا که خیلی از مردم جامعه متوجه شرایطی که در پی کاهش جمعیت در انتظار ما است نیستند که چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در خاتمه عنوان کرد: آنچه که به عنوان وظیفه ما در قبال جامعه است، تغییر نگاه مدیران است این تغییر نگاه باید منجر به تغییر رفتار نیز شود ابتدا باید از خودمان آغاز کنند و الگوی خوبی برای جامعه باشیم یکی از رسالت‌های اصلی ما این است که بتوانیم این فرهنگ فرزندآوری را ترویج کنیم هرچند که مشکلات آن را هم می دانیم این که مشکلاتی وجود دارد نباید مانعی در انجام وظیفه شود.

کد خبر 1057875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha