ثبت کتابت قرآن کریم به نسخ هندی در میراث ناملموس فرهنگی استان البرز

جمعی از فعالان قرآنی شهر نظرآباد استان البرز با ارسال نامه‌ای خواستار ثبت کتابت قرآن کریم به نسخه هندی در میراث ناملموس فرهنگی استان البرز شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، جمعی از فعالان قرآنی شهر نظرآباد استان البرز با ارسال نامه‌ای خواستار ثبت کتابت قرآن کریم به نسخه هندی در میراث ناملموس فرهنگی استان البرز شدند.

 

در این نامه که به آقای فریدون محمدی _ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز _ نوشته شده آمده است: با توجه به اهمیت هنرآفرینی استاد تک دهقان از شما توقع می رود در اسرع وقت نسبت به ثبت این کتابت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس استان البرزبه نام استاد تک دهقان، اقدام فرمایید.

 

در بخش دیگری از این نامه، تصریح شده است: یکی از خوشنویسان چیره دست این استان موفق به کتابت قرآن کریم به خط نسخ هندی شده اند. این اثر استاد «علیرضا تک دهقان» در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در تهران رونمایی شده است. این قرآن در ۶۰۴ صفحه به همت دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده که هدیه ارزشمند ایران به مسلمانان کشورهای شبه قاره هند و شرق آسیا است.

 

نویسندگان نامه درباره دیگر ویژگی های مصحف فوق نوشته اند: کتابت مصحف به خط نسخ هندی پر اِعراب برای نخستین بار به شکل ختم صفحه به آیه، صورت گرفته که در مقایسه با نسخه های پیشین نسخ هندی، از این جهت بی نظیر است. آرایه ها و تذهیب این قرآن کریم هم به سبک و سیاق هنری مردمان شبه قاره هند انجام شده و از این جهت، با سلیقه مسلمانان این مناطق سازگار است. این قرآن در نوبت اول در شمار ده هزار نسخه در بیروت به چاپ رسیده و استقبال مردم، در فاصله کوتاهی تجدید چاپ آن را سبب شد.

 

درباره زندگی نامه این خوشنویس پرکار البرزی در این نامه افزوده شده: استاد علیرضا تک دهقان متولد سال ۱۳۳۶ روستای صالحیه از توابع شهرستان نظرآباد استان البرز است که از سال ۱۳۵۷ خوشنویسی را نزد استادان غلامرضا خلج و رضا منوری آغاز کرد و در سال ۱۳۷۱ موفق به دریافت درجه ممتازی از انجمن خوشنویسان ایران شد.

 

استاد تک دهقان دو سال مسؤولیت انجمن خوشنویسان شهرستان آبیک استان قزوین را عهده دار بوده و افزون بر خط نسخ از ثلث نویسان شناخته شده کشور است و هم اکنون با در نظر گرفتن دو مقوله زیبایی هنری و سهولت خوانایی در حال پی ریزی خط نسخ منحصر به فردی است که تمایزهایی با نسخ های ایرانی (نیریزی)، عثمانی (یاقوتی یا تُرکی)، بغدادی (عربی)، نسخ قدیم (حجازی) و نسخ هندی دارد. استاد تک دهقان تاکنون ۹ جزء از قرآن کریم را به خط نسخ ابداعی خود کتابت کرده است.

 

کتابت یک جزء از قرآن کریم به خط نسخ ایرانی برای حرم حضرت ابوالفضل (ع) در سال ۱۳۹۳، گزیده مفاتیح الجنان در ۲۶۰ صفحه، دعای کمیل، نگارش کتیبه های مسجد فخر ایران شهرستان نظرآباد، نگارش کتیبه های بقعه امامزاده ابوالحسن مسکین آباد نظرآباد و نگارش کتیبه های نمازخانه اداره بهزیستی شهرستان آبیک و چندین پوستر احادیث از دیگر آثار استاد تک دهقان است.

 

 

کد خبر 1057907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha