بانوان در دوران دفاع مقدس در کنار مردان نقش بسزایی در خلق حماسه مقاومت داشته‌اند

سنگری با اشاره به شهادت ۴۵۰ زن در دوران دفاع مقدس دزفول گفت: آمار بالای شهدای زن در دوران دفاع مقدس دزفول نشان می‌دهد بانوان نیز در کنار مردان در مقاومت نقش اساسی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از دزفول، «محمدرضا سنگری» شب گذشته در  نشست تخصصی اولین همایش ملی نقش زنان در پایداری، مقاومت و توسعه شهری ویژه گرامیداشت چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری مردم دزفول اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی بانوان در کنار مردان نیز در مقاومت و پایداری حوزه اندیشه و فکر نقش اساسی داشتند.

 

مدیر بنیاد چهارم خرداد با اشاره به نقش مهم بانوان در دوران دفاع مقدس و پشتیبانی از جبهه ها افزود: بانوان در تمام عرصه‌ها پا به پای مردان در ایستادگی و مقاومت نقش داشته و ایثار کردند و متاسفانه به غیر از تعداد معدودی، این ایثارگری‌ها به خوبی بیان نشده است.

 

وی معرفی دفاع مقدس را به عنوان میراث فرهنگی به نسل‌های آینده ضروری دانست و اضافه کرد: زنان در هشت سال دفاع مقدس با وجود بمباران‌های فراوان توانستند در عرصه تولید هم فعال باشند و تولید کشاورزی را سال به سال بیشتر رونق دادند.

 

سنگری با بیان اینکه بانوان در عرصه جهاد و شهادت نیز نقش داشته و همسران و فرزندان خود را به حضور در جبهه‌ها تشویق می‌کردند ادامه داد: ۴۵۰ زن شهید آمار بالایی از شهدای زن شهرستان دزفول است که نشان از حضور زنان در کنار مردان در بحث موضوع مقاومت دارد.

 

«زهره علی پناهی» نیز در این نشست تصریح کرد: موضوعات و عرصه‌هایی همچون مراکز آموزشی دختران، نحوه مواجهه با جنس مخالف، گرایش خانواده ها به مراکز علمی و حضور در جامعه باعث شده تا بانوان از حق خود دفاع کرده و همیشه در صحنه حضوری فعال داشته باشند.

 

رئیس دانشگاه فرهنگیان واحد خدیجه کبری (س) دزفول ابراز کرد: عصر اطلاعات حد و مرزی نمی‌شناسد و گرایش بانوان نسبت به آقایان به فضای مجازی بیشتر است و همین موضوع باعث شده تا اطلاع نسبی از حقوق خود داشته باشند.

 

وی اذعان کرد: هر چقدر میزان سواد بین بانوان بیشتر شود، سُنت‌های قدیمی کمرنگ‌تر می‌شود؛ مولفه‌های فرهنگ و دین چهارچوب‌های مهمی برای انطباق خانواده هستند و حفظ عناصر بومی، دینی و مذهبی باعث می‌شود تا ارزش‌هایی که در خانواده‌های ایرانی است کمتر رنگ تغییر به خود بگیرند.

 

«لیلا نسبی» نیز در این نشست عنوان کرد: مدیریت سلامت خانواده برعهده زن ها بوده و بانوان باید داعیه‌دار جامعه‌ی سالم باشند و سلامت و رفاه روانی، باید برای همه انسان‌ها به ویژه بانوان باشد، زیرا بانوان از لحاظ جسمانی از مردان ضعیف‌تر هستند.

 

عضو هیات علمی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با بیان اینکه در دزفول بیش از ۸۳٠ پرستار داریم که حدودا ۶۲٠ نفر آنها خانم هستند یاد آور شد: در رادیو دزفول بیش از ۲٠ برنامه رادیویی با شرکت بانوان با موضوع سرطان و سلامت خانواده با کمک بانوان آماده شده و در دانشگاه علوم پزشکی دزفول ویژه بانوان اجرا شد.

 

کد خبر 1057955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha