تحقق رشد اجتماعی مردم در جریان انتخابات

شهید مرتضی مطهری به عنوان یکی از اندیشمندان اسلامی در سخنان خود در سال ۵۷ از انتخابات به عنوان رشد اجتماعی مردم یاد می کند آنچنان که بیانگر اهمیت نظارت استصوابی شورای نگهبان و آزادی انتخاب در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

خبرگزاری شبستان - البرز: تاریخ شفاهی یکی از مهمترین مستندات قابل تأمل در زمینه ریشه شکل گیری وقایع تاریخی به ویژه انقلابی است. جریان انقلاب اسلامی ایران که بیش از چهار دهه را پشت سر گذاشته است و همین امر یکی دیگر از تمایزهای این انقلاب تلقی می شود، شاهد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ است. 

 

در این میان یکی از مباحث مطرح شده و به عبارتی شبهاتی که وارد می شود، نظارت استصوابی شورای نگهبان و آزادی انتخاب است، مقوله ای که بعضی افراد آن را متعارض یکدیگر می دانند.

 

شهید مرتضی مطهری به عنوان یکی از اندیشمندان اسلامی در سخنان خود در سال ۵۷ از انتخابات به عنوان رشد اجتماعی مردم یاد می کند آنچنان که بیانگر اهمیت نظارت استصوابی شورای نگهبان و آزادی انتخاب در نظام جمهوری اسلامی ایران است. 

 

متفکر اندیشمندان جهان اسلام در سخنرانی خود در سال ۱۳۵۷ پیرامون شرط تقوا و عدالت در کاندیداها در حسینیه ارشاد می گوید: بسیاری از مسائل اجتماعی که اگر سرپرست های اجتماع افراد بشر را هدایت و سرپرستی نکنند گمراه می شوند. 

 

وی ادامه می دهد: اگر هم بخواهند هدایت و سرپرستی را ولو با حسن نیت - تا چه رسد به آنجایی که سوء نیت است به بهانه اینکه مردم قابل نیستند، مردم لایق نیستند، مردم خودشان نمی فهمند، آزادی را از مردم بگیرند به حساب اینکه مزدم خودشان لیاقت ندارند این مردم تا ابد در بی لیاقتی می مانند. 

 

چه کسانی تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد؟ 

 

شهید مطهری می افزاید: فرض کنید مثلا انتخابی می خواهد صورت بگیرد حال یا انتخاب وکیل مجلس یا انتخاب دیگری ... ممکن است شما که در فوق این جمعیت قرار گرفته اید، حسن نیت هم واقعا داشته باشید، ممکن است واقعا تشخیص شما این باشد که این ملت خوب است، فلان مرد را انتخاب کند، فلان فرد را و واقعا هم فرض می کنیم آن فرد شایسته تر است اما اگر شما بخواهید به مردم تحمیل کنید بگویید شما نمی فهمید، شما حتما فلان شخص را باید انتخاب کنید این ها تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد که این رشد اجتماعی را پیدا کنند.

 

این اندیشمند ادامه می دهد: اصلا باید مردم را آزاد گذاشت، تا فکر کنند، آن تبلیغات بکند، آن که می خواهد مثلا وکیل بشود، آن هم که می خواهد انتخاب کند مدتی مردد باشد او را انتخاب کند. 

 

جایگاه رشد اجتماعی مردم در عرصه انتخابات 

 

به گفته وی، مردم انتخاب می کنند به تدریج به صحت و سقم انتخاب های خود می رسند و هر مرتبه در جریان انتخابات این تجربه انتخاب ارتقاء پیدا می کند، تا تجربیات اش کامل شود و به صورت ملی درآید که رشد اجتماعی داشته باشد. 

 

شهید مطهری ادامه می دهد: اگر این چنین نشود، این ملت را به بهانه این که رشد ندارد، باید به او تحمیل کرد تا ابد این ملت غیر رشید باقی می ماند، رشد ملت به این است که آزادش بگذارید، ولو در آن آزادی هم اشتباه کند بازهم باید انتخاب کند و در آن آزاد باشد. 

 

براساس این گزارش، سخنان شهید مرتضی مطهری در مخالفت با تحمیل کاندیداها ولو اصلح واقعی از طرف حاکمان به مردم در سال ۱۳۴۸ با سخنان ایشان در آبان ماه ۱۳۶۷ که تأکید می کند کاندیداها باید واجد شرایطی از جمله تقوا و عدالت باشند منافاتی ندارد. 

 

کتاب مقدمه ای بر حکومت اسلامی

 

اندیشه شهید مرتضی مطهری در خصوص انتخابات در کتابی با عنوان « مقدمه ای بر حکومت اسلامی» بیان شده است که در زمینه انتخابات صفحات ۱۰۶ تا ۱۰۹ این مطلب را به صورت تبیینی بیان می کند.

 

 

کد خبر 1057957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha