وجود ۳۰ هکتار بافت تاریخی در ملایر

جلیلی گفت: در حال حاضر ۳۰ هکتار بافت تاریخی در ملایر وجود دارد بنابراین برای اینکه ملایر به مقصد گردشگری تبدیل شود باید روی حفظ بافت فرسوده شهر جدیت بیشتری داشته باشیم.

 به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر «ابراهیم جلیلی» امروز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه  به مناسبت روز موزه ها و هفته میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران در ملایر گفت: در حال حاضر بیش از 350 اثر تاریخی و تفریحی در شهرستان ملایر وجود دارد که از این تعدد 200 اثر ثبت ملی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایربا بیان اینکه از آثار تاریخی استان 19 درصد مربوط به شهرستان ملایر است گفت: شهر زیر زمینی سامن، تپه نوشیجان، تپه گوراب،  موزه لطفعلیان و.... از  مهمترین آثار تاریخی ملموس و شیره پزی مانیزان، کلوچه ملایر و... نیز از دیگر از آثار  غیر ملموس مهم در این شهرستان است.

وی یکی از مهمترین آثار تاریخی ملایر را تپه نوشیجان دانست و تصریح کرد: : تپه نوشیجان، یکی از پایگاه های ملی شهرستان ملایر محسوب می شود که پرونده ثبت جهانی این اثر سال ۹۶ تهیه و در سال ۹۷ به وزارتخانه ارسال شد و مورد بررسی و بازدید قرار گرفت که پیشنهاد شد برای ثبت جهانی تپه نوشیجان، چند اثر را در سطح استان تحت عنوان بناهای مادی کاووش کرده و اطلاعات این آثار را جمع بندی و در قالب یک مجموعه آثار مختص دوران مادها، به ثبت برسانند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته  طی سال های اخیر برای این اثر تاریخی  تصریح کرد: در تلاش هستیم تا فضای سبز مناسبی را به منظور جذب گردشگر در اطراف این اثر تاریخی ایجاد کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر با اشاره به وجود خانه منصوری به عنوان یکی از آثار مهم و تاریخی در ملابر گفت: خانه منصوری” واقع در خیابان پارک سیفه ملایر در ۱۱ دی ماه ۱۳۸۰ ثبت ملی شدو  آن زمان ۱۱۰ میلیون تومان صرف بازسازی این بنای تاریخی شد. که  بعد از آن با پیگیری های صورت گرفته در نهایت سازمان میراث فرهنگی ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید این اثر درنظر گرفت، اما چون تعداد وراث زیاد بود، این مبلغ را قبول نکردند و خانه منصوری در ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۰، از ثبت خارج شد.

وی افزود:  وقتی اثری از ثبت خارج می شود از لحاظ حقوقی هیچ مسئولیتی در زمینه نگهداری از آن متوجه میراث فرهنگی نیست، اما از نظر معنوی خانه منصوری یک اثر منحصربه فرد و با ارزش تاریخی محسوب می شود که متأسفانه در سایه عدم همکاری وراث در حال تخریب و از بین رفتن است.

جلیلی با اشاره به وجود دو پایگاه ملی در ملایر شامل تپه نوشیجان و شهر دستکند سامن، بیان کرد: در شهر زیر زمینی سامن سال گذشته با تخصیص ۱۱۰ میلیون تومان کارهای خوبی انجام شد و امسال نیز از محل اعتبارات ملی مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان به منظور تکمیل ورودی های شهر در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در مورد تکمیل خروجی شهر دستکند سامن با همکاری شهرداری مقرر شده است با صرف ۲۰۰ میلیون تومان، مغازه یکی از اهالی سامن را که در آن محل واقع شده، تملک کنند.

جلیلی همچنین با اشاره  به وجود ۳۰ هکتار بافت تاریخی در ملایر  گفت: توسعه گردشگری، از مسیر میراث فرهنگی می گذرد، بنابراین برای اینکه ملایر به “مقصد گردشگری” تبدیل شود باید روی حفظ بافت فرسوده شهر تمرکز کرده و جدیت بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طبق بررسی های انجام داده شده ۱۲ خانه قدیمی در بافت تاریخی ملایر شناسائی کردیم و مکاتبات لازم برای ثبت آنها به اداره کل همدان ارسال شد، افزود: امسال با توجه به شیوع کرونا، تلاش خود را بر حوزه میراث فرهنگی و حفظ بافت های فرسوده و تاریخی ملایر معطوف کردیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر یادآور شد: در سال گذشته در حوزه میراث فرهنگی در بخش مرمت اضطراری آثار تاریخی، اکتشافی و باستان شناسی، ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب داشتیم که ۳۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافت و با توجه به حجم و تعدد آثار تاریخی در ملایر این اعتبار اندک است وپیگیر هستیم تا از محل اعتبارت ملی و استانی اعتبار جذب کنیم.

کد خبر 1058136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha