پرونده ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان تا شهریور نهایی می شود/ همکاری دانشگاه شهید بهشتی در مرمت برج قابوس

تجری گفت: ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان یکی از برنامه های اساسی اداره کل میراث فرهنگی است و تا شهریور ماه پرونده ثبت دیوار دفاعی گرگان نهایی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «احمد تجری» ظهر امروز (چهارشنبه 29 اردیبهشت) به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران گفت: ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان یکی از برنامه های اساسی اداره کل میراث فرهنگی است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان افزود: تا کنون 70 میلیارد ریال برای مرمت دیوار تاریخی گرگان تخصیص داده شده است.

 

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات صورت گرفته، امیدواریم بتوانیم تا شهریور ماه پرونده ثبت دیوار دفاعی گرگان را نهایی کنیم.

 

تجری در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص موزه روستایی قرق، گفت: در سال گذشته، 90 میلیارد ریال اعتبار برای راه اندازی این موزه تخصیص یافته است.

 

وی اظهارداشت: برنامه اداره کل میراث فرهنگی گلستان برای اجرای این موزه فاز به فاز است و امیدواریم با اعتبار لازم، فاز اول را به بهره برداری برسانیم.

 

ثبت 40 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان از ثبت 40 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی در سال گذشته خبر داد و گفت: در حوزه کاوش باستان شناسی استان اقدامات خوبی از سوی این اداره کل صورت گرفته است.

 

وی افزود: در کاوش های باشتان شناسی استرآباد یک دوره تاریخی به دوران بافت تاریخی گرگان اضافه شد.

 

تجری با اشاره به مرمت و احیای گنبد رک برج قابوس، گفت: اساسا مرمت، حفظ و ایحای بناهای تاریخی مستمر است و این مرمت ها همیشگی صورت می گیرد.

 

وی ادامه داد: به همین منظور با دانشگاه شهید بهشتی تهران قراردادی امضا شده که مرمت برج قابوس از سوی این دانشگاه صورت گیرد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: مطالعات این مرمت از یک مته قبل آغاز شده و در مدت 9 تا 10 ماه مطالعه به طول می انجامد.

 

کد خبر 1058193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha