جمعیت سالمند فارس تا ۲۵ سال آینده به بیش از ۵۴ درصد خواهد رسید

انصاری گفت: جمعیت استان فارس در حال پیر شدن است و با ادامه این روند، تعداد سالمندان در فارس در سال ۱۴۲۵ به حدود ۵۴ درصد خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «علیرضا انصاری»، امروز (چهارشنبه 29 اردیبهشت) در وبینار تحولات و سیاست‌های جمعیتی به مناسبت روز ملی «جمعیت» در شیراز گفت: از سال 95 شاهد کاهش تولد در کشور و به تبع آن در استان فارس هستیم که هشدار تامل برانگیزی است.

مدیرکل ثبت احوال استان فارس افزود: افزایش سن ازدواج، کاهش نرخ رشد طبیعی جمعیت به حدود 6 دهم درصد، افزایش طلاق و ... در جامعه نشان می دهد که باید شیوه‌ های تبلیغ و برنامه ‌ریزی فرزندآوری بازبینی شود و جوانان به ازدواج تشویق شوند.

وی اضافه کرد: جمعیت و مسائل کمی و کیفی مربوط به آن باید مورد توجه قرار بگیرد و به افزایش باروری در سیاست های جمعیتی بیش از پیش توجه کنیم.

انصاری با اشاره به میانگین باروری ایده‌آل زوج های ایرانی بیان کرد: این میانگین کمی بیش از 2 فرزند است و فرزندآوری در فرهنگ ایرانی مقوله ارزشمندی است اما باید با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر جامعه، تمایل فرزند داشتن را به مرحله تحقق رساند.

وی ادامه داد: تسهیل ازدواج و ایجاد شرایط امن اقتصادی و اطمینان به آینده برای زوج ها در تمایل به فرزندآوری موثر است و با ایجاد اشتغال و امنیت اقتصادی می توان در این مسیر موفقیت ایجاد کرد.

انصاری با تاکید بر طلاق گفت: مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... موجب افزایش آمار طلاق و متزلزل شدن بنیان خانواده می شود و رفع این مشکلات در کاهش این سیر موثر است.

وی افزود: مشکلات پس از طلاق و فقدان حمایت قانونی برای خانواده و بچه‌ ها بعد از آن زنگ خطر جامعه است و موجب از هم پاشیدگی ارزش‌های فردی و اجتماعی خواهد شد.

مدیرکل ثبت احوال فارس اعلام کرد: در حال حاضر استان فارس با 70 و 9 صدم درصد جمعیت فعال در وضعیت پنجره جمعیتی قرار دارد و  اگر به درستی هدایت شود می‌ تواند به توسعه منجر شود.

وی کاهش نرخ رشد جمعیت و نگرانی از پیر شدن را دغدغه مسئولان دانست و گفت: جمعیت استان فارس در حال پیر شدن است و با ادامه این روند، تعداد سالمندان در فارس در سال ۱۴۲۵ به حدود  ۵۴ درصد خواهد رسید.

انصاری تصریح کرد: تمامی افراد دلسوز نظام باید به افزایش باروری و میزان موالید توجه ویژه کنند و در دستور کار قرار دهند زیرا با کاهش تولد در نسل بعدی، چیزی به نام عمه، عمو، خاله و دایی نخواهیم داشت.

کد خبر 1058246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha