هزاران پروژه در مشهد بر زمین مانده است

محسنی گفت: در حال حاضر هزار پروژه معطل داریم که با رفتار غلط آستان قدس، شهرداری، استانداری و وزارت مسکن روی زمین مانده است و نیازمند یک فرد مقتدر است تا پروژه ها راه بیفتد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد «ناصر محسنی» در نشستی که با موضوع بارگاه امام هشتم؛ تئوری فراموش شده شهر مشهد برگزار شد؛ بیان کرد: چند انگاره غلط در مشهد وجود دارد و تا اینها رفع نشود مشکلات شهر مشهد حل نمی شود و هنوز ما شهری مشهدی و مدنی نشدیم.

 

استاد دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه بر اساس آمار در طرح توسعه خازنی از سال 55 تا 65 ، مشهد جزو شهرهای بحرانی سازمان ملل با 13 درصد رشد جمعیت شهری در منطقه شهری و 8 درصد رشد خود شهر است؛ گفت: به نظر من شورای شهر باید شعارش این باشد که شهرهای همیار خود یعنی شهرهای استان را سرو سامان دهد.
 

وی اظهار داشت: نقش آستان قدس رضوی در شهر مشهد در تمام ابعاد مرتبط است و بعد از نماینده ولی فقیه و استاندار ، تولیت این آستان شخص سوم استان بوده است و من با این موافقم که تولیت آستان قدس، استانداری و نماینده ولی فقیه را به یک نفر بدهند و به نظر من راه نجات مشهد این است که استاندار خراسان رضوی معاون رئیس جمهور باشد تا مشکلات مشهد حل شود.
 

محسنی بیان کرد: ما به نوعی آستان قدس را از موضوع توسعه دور نگه داشتیم که یک انگاره غلط است و آستان قدس نیز خود را از این موضوع دور نگه داشته است در حالی که باید در تصمیمات شهر مشارکت داشته باشد و آنهایی که سرنوشت شهر مشهد را از آستان قدس جدا می کنند، خطا می کنند.
 

وی با اشاره به همراهی نسبی آستان قدس رضوی با شهرداری در گذشته؛ گفت: از وقتی که شوراها تشکیل شد تقابل شهرداری و آستان قدس رضوی شروع شد و الان بدبینی بین این دو نهاد وجود دارد و نیازمند افرادی متخصص است که ارتباط بین این دو را برقرار کند تا سرمایه گذاری های بزرگ برای شهر اتفاق بیفتد.
 

استاد دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه منطق فنی اقتصادی حرفه ای بین شهرداری و آستان قدس از بین رفته است و یک نوع لجاجت و بدبینی نسبت به یکدیگر دارند؛ اظهار داشت: ما برای رفع این موضوع نیازمند سرمایه اجتماعی هستیم. مدیریت شهری برای پروژه های خود سرمایه گذار از کشورهای قطر، عمارات و... می آورد اما به آستان قدس به عنوان سرمایه دار بزرگ نگاه نمی کند و این خطاهای اساسی است.
 

وی افزود: این تصور غلط و انگاره اشتباه باید در هر دو سو اصلاح شود، آستان قدس رضوی به عنوان صاحب این شهر در چگونگی برنامه ریزی این شهر و پیرامون حرم مطهر (همه شهر) باید مشارکت فعال داشته باشد و شهرداری باید زمینه این مشارکت را به نحو احسن فراهم کند و کسی باید این انگاره غلط را بشکند.
 

محسنی مسئله سوم از انگاره های غلط را تصور شهر مشهد مجزا از حرم مطهر توسط برخی دانست و گفت: عده ای شهر مشهد را مجزا از حرم مطهر می بینند در حالی که سرنوشت این شهر را از زندگی و حرم مطهر جدا کردن، یک خطای اساسی است و چنین افرادی به جذب سرمایه گذار برای توسعه مشهد معتقد نیستند.
 

وی افزود: اگر حرم مطهر رضوی نبود خراسان و ایرانی وجود نداشت، در مرکز یک محدوده ای که اهل سنت و جنگ بوده وجود بارگاه امام رضا (ع) باعث شده این شهر باقی بماند و اگر درست نگاه کنیم مشهد شهر وفاق ملی و مذهبی ما ایرانیها است. لذا مشهد را نباید از زائر جدا کنیم و آنهایی که معتقدند توسعه به زیست آنها صدمه می زند سم مهلک برای مشهد هستند و نباید برای شهر تصمیم گیر باشند.
 

استاد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهار داشت: باید شهر مشهد توسعه پیدا کند البته برای کوچه های قدیمی چون نوغان، تپه محله، سرشور، عباس قلی خان و راسته عیدگاه باید زندگی در این بافت را زنده نگه می داشتیم و این حسرت زدگی گذشته ما مشهدی ها است که علاوه بر اینکه می گوییم زائر نیاید و ما به هیچ چیز کار نداریم می گوییم این بافت را با همان مدلی که زیارت می رفتیم برای ما نگه دارید و این دقیقا دیدگاه تمامیت خواهی است.
 

وی با بیان اینکه توسعه باید اتفاق بیفتد اما نه آن مدلی و نه این مدلی؛ گفت: این انگاره شیک و مستکبرانه بر علیه توسعه کلی شغل آفرینی و تقویت نهادهای اقتصادی است و آسیب آن به کل شهر وارد می شود و این می شود که ما الان هزار پروژه معطل داریم که با رفتار غلط آستان قدس، شهرداری، استانداری و وزارت مسکن روی زمین مانده است و نیازمند یک فرد مقتدر است تا پروژه ها راه بیفتد.
 

محسنی بیان کرد: امر زیارت و استفاده از آن برای شهر مهم است و این مهاجرین 50 ساله و خرده فرهنگ ها و شهرستانی های استان که وارد مشهد شدند باعث مسئله انگاره بعدی شدند.


وی با اشاره به حضور برادران افغان در مشهد به عنوان کمک کار مشهدی ها گفت: در مشهد استفاده از کارگر افغان غیر مجاز است در حالی که در اصفهان مجاز است و این نشان دهنده سوء مدیریت ما و مدیریت یک دست مدنی و اجتماعی اصفهانی ها است.


استاد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: ما در مشهد یک هویت مدنی و اجتماعی خاصی نداریم، انسان هایی که از شهر و روستای خود به مشهد مهاجرت کردند همچنان خصلت شهر و روستای خود را دارند. این نگاه محلی باعث شده که برای مشهد استاندار از شهر و استان دیگر تعیین می کنند در حالی که زمانی استاندار، شهردار و معاون مسکن مشهدی بودند شهر شکوفا شد.
 
 
وی با بیان اینکه مشهد شهر بدون یاور و بدون استراتژی است؛ گفت: قانون میراث فرهنگی بر اساس شهر اصفهان نوشتند و به تمام شهرها توسعه دادند ما با قانون میراث فرهنگی که برای اصفهان نوشته شده کار می کنیم در حالی که هر شهری تئوری خود را دارد ما برای تئوری شهر خودمان هیچ کاری نکردیم و چون معماری و شهرسازی کشور هم متولی ندارد هیچ کس دنبال این اصلاحات نبوده است.
 
 
محسنی اظهار داشت: شهر مشهد چند ویژگی دارد که باید بشناسیم یکی انگاره توسعه است ، دوم همیشه دغدغه امنیت داشته، پای خود را از چارچوب بیرون نمی گذاشته، یعنی مرتب خود را خراب می کند و دوباره می سازد و علت اینکه معماری قدیمی در مشهد نداریم، دوباره ساختن در همان مکان قبلی است و همیشه شهر زیر فشار بوده است.
 
 
وی افزود: این رشد شتابان شهر را هیچ کس آنالیز و آسیب شناسی نکرده است و مشهد در یک منطقه تا فرسنگ ها پیرامون خود، شهر هم وزنی ندارد و این خود باعث شده به شدت مهاجر پذیر و جذب مهاجر شده است.
 
 
این استاد دانشگاه گفت: نرخ بیکاری در مشهد همواره از متوسط کشوری کمتر بوده است و تمام شهرهای قدیم ایران بافت قدیم خود را رها و ترک کردند و توسعه دادند ولی مشهد این گونه نیست که از مزیت های شهر مشهد می باشد.
 
کد خبر 1058265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha