۶۷ درصد اراضی شهر مشهد متعلق به آستان قدس رضوی است

سرباززاده گفت: ۶۷ درصد اراضی شهر مشهد متعلق به آستان قدس است که افراد در برهه ها و زمان های مختلف با نیات مختلف وقف کردند و افرادی که در آستان خدمت می کنند یکی از مسئولیت های آنها اجرای نیت واقف است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد «محسن سرباز زاده» در نشستی که با موضوع بارگاه امام هشتم؛ تئوری فراموش شده شهر مشهد برگزار شد؛ بیان کرد: همه ما می دانیم شهر مشهد از سال 230 هجری قمری که امام رضا (ع) در مشهد به شهادت رسیدند و در سنایاد دفن شدند، حول محور امام رضا (ع) شکل گرفته است.


مدیر اجرایی طرح تعیین تکلیف اراضی آستان قدس رضوی افزود: شهرهای مختلفی در آن زمان هم راستا با مشهد وجود داشتند که برخی آثاری از آنها وجود ندارد و برخی همچنان مثل طوس و تابران وجود دارند ولی توسعه ای در آن شهر به شدت و سرعتی که در مشهد بوده، وجود نداشته است.
 

وی با بیان اینکه مهاجر پذیری و مجاور نشینی در مشهد به دلیل وجود مقدس امام رضا (ع) است؛ گفت: اولین طرح جامع مشهد طرح خازنی یکی از بهترین طرح ها است و در چشم انداز 20 ساله ای که تا سال 1370 دیده، جمعیت مشهد را پیش بینی می کند اما در طرح جامع دوم که شرکت مهرآزان تهیه می کند جمعیت مشهد در افق 20 ساله را 5 میلیون 400 هزار نفر پیش بینی می کند (از سال 70 تا 90 ) لذا علت توسعه نامتوازن شهری به دلیل پیش بینی مشاور این طرح است.
 

سرباززاده افزود: پیش بینی این مشاور شاید در آن زمان با توجه به رشد جمعیت مهاجر پذیر مشهد و نزدیکی مشهد به افغانستان درست بوده ولی خروجی پیش بینی این شرکت در طرح جامع دوم، 3 میلیون و 200 هزار نفر کمتر بوده است و خروجی آن توسعه نامتوازن شهر به صورت یک انفجار بوده است.
 

وی تصریح کرد: در این مدت توسعه شهر به سمت غرب شهر بیشتر بوده است در حالی که در حوزه شمالی کمترین توسعه را داشتیم و محدوده شمالی و جنوبی و شرقی را بستیم، این نامتوازن بودن موجب شده مردم حاشیه نشین و افراد در بافت پیرامونی نگاه خشن آلودی به غرب شهر داشته باشند و این تفکر در قالب زورگیری بروز پیدا کند.
 

مدیر اجرایی طرح تعیین تکلیف اراضی آستان قدس رضوی گفت: آنها می گویند سهم ما را کمپوست، دامداری های آستان قدس و بهشت رضا قرار دادند و توسعه شهر را به آن سمت بردند و خدمات را به غرب مشهد ارائه می دهند.

وی اظهار داشت: طرح جامع سوم سندی است که بخشی از کار آن لنگ می زند، شاید سند جامع دوم و اول تا حدودی کامل بود و اجرا شد، بماند که خود سند طرح های جامع در آن خللی وجود دارد لذا باید به سراغ طرح های راهبردی و عملیاتی برویم.
 

سرباززاده گفت: الان دنیا به این سمت حرکت کرده است و کشور نیز از سال 94 بر اساس یخش نامه وزارت کشور باید به سمت طرح های راهبردی عملیاتی برود، در حال حاضر تمام شهرهایی که طرح های راهبردی عملیاتی دارند به صورت ساعت گونه کار می کنند اما مشهد هنوز طرح راهبردی عملیاتی ندارد.
 

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی حد تفکیک را در قسمت های شمالی و شرقی مشهد را 130 متر می گذارد اما منازل در این قسمت ها 50 تا 70 متر است که با تفکیک دو منزل نهایت به 100 متر می رسد؛ گفت: برای تجمیع این منازل در مشهد سازمان بازآفرینی در مشهد تشکیل شد که یکی از بهترین کارهای شورای پنجم بوده است.
 

مدیر اجرایی طرح تعیین تکلیف اراضی آستان قدس رضوی افزود: ما باید اولا نشیمنگاه افرادی که در حاشیه شهر زندگی می کنند را به رسمیت بشناسیم و بعد نهادهای حمایتی وام هایی برای مقاوم سازی با همان سند ملک بدهند، آن موقع خروجی سازمان بازآفرینی فضای شهری کاملا ملموس می شود.
 

وی اظهار داشت: در حوزه اراضی آستان قدس رضوی دو نوع اراضی داریم؛ یک سری اراضی که در زمان اصلاحات ارضی به زارعین اصلاحات ارضی واگذار شده است و اراضی که پهنه ای در قالب اصلاحات ارضی واگذار نشده و در اختیار آستان قدس رضوی بوده است.
 

سرباززاده افزود: سال 1367 تا سال 1371 قانون ابطال اسناد موقوفه در حوزه اصلاحات ارضی صادر و توسط مجلس تصویب می شود و در سال 71 توسط شورای نگهبان تایید می شود، از این رو اسناد اصلاحات ارضی باطل شد و دیگر آن سندها اعتباری ندارد ولی بعضی از آن افراد ممکن است مبلغی را بابت اسنادی که برای اصلاحات ارضی واگذار شده پرداخت کرده باشند لذا در زمان تولیت حجت الاسلام رئیسی مصوبه مساعدتی صادر شد که اراضی که در قالب اصلاحات ارضی هستند 70 درصد حقوقات موقوفه ایشان برای منازل مسکونی بخشیده شد تا هویت دار شوند و 30 درصد مابقی در اقساط بلند مدت اخذ شود.
 

وی تصریح کرد: با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد، 30 درصد مردم توانایی پرداخت مبلغی که اول باید بدهند را ندارند که مابقی را در اقساط 5 ساله پرداخت نمایند. لذا با مکاتبات با مسئولان مربوطه موافقت شد 30

 
درصد مابقی در حین زمان انتقال گرفته شود و تولیت حال حاضر نیز با این موضوع موافقت کردند و آستان قدس با این حرکت از حقوقات خود گذشت و تقریبا منازل این افراد رایگان سند دار می شوند.
 
 
مدیر اجرایی طرح تعیین تکلیف اراضی آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد حاکمیتی نمی تواند تنها پای کار بیاید و نیازمند حضور دیگر دستگاهها از جمله شهرداری و اداره ثبت اسناد و ... است. در این راستا اداره ثبت اسناد موافقت کرده است تا بدون نوبت نسبت به اعمال صدور اسناد اقدام کند.
 
 
وی افزود: آستان قدس رضوی سند عرصه را می دهد اما فرد برای گرفتن اعیان با کمیسیون ماده 100 شهرداری مواجه می شود که باید پول زیادی برای جرایم پرداخت نماید. لذا مدیریت شهری باید تا سالی مشخص این را ببخشد چرا که این در دراز مدت برای مدیریت شهری، مردم و برای آستان قدس سود می رساند .
 
 
سرباززاده با بیان اینکه ما نمی توانیم خود را از حرم و آستان قدس رضوی جدا بدانیم؛ گفت: 67 درصد اراضی شهر مشهد متعلق به آستان قدس است که افراد در برهه ها و زمان های مختلف با نیات مختلف وقف کردند و افرادی که در آستان خدمت می کنند یکی از مسئولیت های آنها اجرای نیت واقف است.
 
 
وی بیان کرد: در یک دهه اخیر اتفاقات خوبی در مدیریت شهری و آستان قدس رضوی رخ داده، اگر چه بدبینی هایی وجود دارد و یکی از ریشه های آن اشکالاتی است که به مشاورین وارد می شود.
 
 
وی در خصوص علت اینکه بین مدیریت شهری و آستان قدس رضوی تعامل خوبی برقرار نیست؛ گفت: شهرداری مشهد نسبت به آستان قدس به دید یک سرمایه گذار نگاه نمی کند، بحث جزیره ای نگاه کردن به حرم، موجب شده از بعد از شیوع کرونل کسبه اطراف حرم دچار مشکلات اقتصادی شوند چون نگاه ما فقط به سمت زائر بوده و اقتصاد شهر مشهد را مبتنی بر زائر کردیم و امر زیارت را کم رنگ دیدیم در صورتی که اگر به امر زیارت توجه می کردیم بافت اطراف حرم خالی از سکنه نمی شد و کسبه ای که در آنجا کار می کردند، چرخه اقتصادی حداقلی را داشتند.
 
 
مدیر اجرایی طرح تعیین تکلیف اراضی آستان قدس رضوی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی مشاغل در اصفهان گفت: طرح ساماندهی مشاغل شهری نیازمند یکپارچگی، یکدستی و رعایت حقوق مدنی است که در مشهد وجود ندارد ، همچنین نگاه غیر مشهدی با طرح تفصیلی تاش بوده است که 25 سال پیش بافت پیرامون حرم را با نگاه حاکمیتی طراحی کرد.
 
 
وی افزود: این طرح تفصیلی اجرا شد و یک جایی متوقف شد، بعد از 25 سال با همان نگاه حاکمیتی طرح تفصیلی طراحی شد و دانشگاه تهران را پای کار آورد و دوباره بدون اینکه نظر مدیریت شهری به عنوان سازمان مجری در اجرای آن طرح گرفته شود، در شورای عالی شهرسازی تصویب و به شهرداری دیکته شده است در حالی که شهرداری می گوید حقوق مکتسبه که من ایجاد کردم چه می شود.
 
 
سرباززاده بیان کرد: تصمیمات، قائم به فرد است و ما باید با طرح های راهبردی عملیاتی این تصمیمات را حذف کنیم. ما بافت اطراف حرم را تخریب کردیم که در دوره خود خوانا بود و زائر در همان تنیدگی، محل اقامت خود را انتخاب می کرد ولی الان دشتی از آسفالت است و چیزی به عنوان خوانایی در این مسیر نمی بینیم.
 
 
وی گفت: آستان قدس رضوی در مدیریت جدید در کنار مدیریت شهری قرار گرفته است و نمونه آن بوستان 70 هکتاری شهید رجایی و اراضی 21 هکتاری است و آن نگاه بسته قبلی آستان قدس رضوی وجود ندارد.
 
کد خبر 1058267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha