امتحانات حضوری؛ حق یا تکلیف

شیوع بیماری کرونا و تعطیلی ناخواسته مدارس، آموزش را تعطیل نکرد و کلاس های درس به صورت مجازی برگزار شد اما با برگزاری آزمون دو پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری، نگرانی وگلایه دانش آموزان و خانواده ها این روزها شدت یافته است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: ماه‌هاست ویروس کرونا همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داده است و باعث تعطیلی برخی کسب و کارها و نظام آموزشی شده است. در گذشته دانش آموزان و دانشجویان به دنبال برودت هوا و بارش برف و باران سنگین برای تعطیلی یک روزه مدارس بودند اما این روزها با ورود این مهمان ناخوانده ماه هاست که زنگ مدرسه ها به صدا در نیامده است و دانش آموزان برای باز شدن مدارس لحظه شماری می کنند اما این لحظه شماری به این معنا نیست که در این شرایط سخت و با توجه به افزایش آمار مبتلایان و فوتی ها بر دل آتش قدم نهند. 

 

با وجود شیوع ویروس کرونا آموزش تعطیل نشد و از طریق طرح مدرسه مجازی و آموزش الکترونیکی، اپلیکیشن «شاد» و ... آموزش به صورت غیرحضوری تا کنون ادامه داشته است.

 

با نزدیکی خرداد ماه و شروع امتحانات، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد امتحانات پایان ترم پایه های نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار می شود و با توجه به فراگیر شدن موج چهارم شیوع کرونا در کشور و سخنان وزیر بهداشت مبنی بر احتمال ورود کرونای هندی و آفریقایی، این مهم نه تنها به یکی از نگرانی‌های جدی کشور تبدیل شده بلکه باعث افزایش نگرانی دانش آموزان، خانواده ها و کادر اداری آموزشی شده است.

 

خبر حضوری شدن امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم با توجه به افزایش مبتلایان و قربانیان این بیماری و آینده مبهم واکسیناسیون عمومی در کشور باعث اعتراضات گسترده دانش آموزان شده است و در این بین مسئولان مربوطه ورود کرده و اعلام کردند امتحانات با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

یکی از دانش آموزان یایه دوازدهم هنرستان خلیج فارس ضمن انتقاد از برگزاری آزمون ها به صورت حضوری می گوید: بیش از یک و نیم سال است که آموزش ها به صورت مجازی برگزار شده و با توجه به شروع موج چهارم کرونا و افزایش آمار مبتلایان، برگزاری آزمون های این دو پایه به صورت حضوری توجیه ندارد.

 

او که گویا در چند روز گذشته در اولین امتحانش به صورت حضوری شرکت کرده است، می افزاید: در اولین امتحان 12 نفر در یک کلاس حضور داشتیم که با وجود مشکلات مطرح شده، خطرناک است.

 

تقلب برخی دانش آموزان

دانش آموز دیگری از پایه دوازدهم در حوزه امتحانی فاطمه زهرا(س) هم برگزاری امتحانات به صورت حضوری را با توجه به شرایط و نگرانی های خانواده ها منصفانه نمی داند و می گوید: فاصله گذاری در حوزه رعایت شده اما خبری از مواد ضدعفونی کننده در ورودی حوزه نیست.

 

او با این که در شرایط فعلی برگزاری آزمون به صورت حضوری را منصفانه نمی داند اما به این نکته هم تأکید دارد که برگزاری امتحانات به صورت حضوری باعث می شود دانش آموزان که در طول سال اهتمام بیشتری به درس داشتند بدون تقلب برنده میدان باشند چرا که متأسفانه در آزمون های غیرحضوری برخی دانش آموزان از حربه تقلب برای رسیدن به نمرات بالا استفاده می کنند که این اقدام باعث تضییع حق دانش آموزان درسخوان می شود.

 

یکی از والدین هم ضمن انتقاد از برگزاری آزمون ها به صورت حضوری می گوید: در شرایط فعلی و با توجه به اخبار شنیده شده مبنی بر افزایش آمار مبتلایان چه تضمینی وجود دارد که دانش آموزان در این شرایط درگیر بیماری نشوند.

 

«علی مالکی» با بیان اینکه با توجه به تعداد دانش آموزان در سالن ها، رعایت پروتکل های بهداشتی هم مثمر ثمر نیست، از مسئولان  مربوطه می خواهد در برگزاری آزمون ها به صورت حضوری تجدید نظر کنند و خانواده ها را از نگرانی درآورند.

 

 

یکی از پرسنل آموزش مدارس استان هم با بیان این که امتحانات این دو پایه از 24 اردیبهشت شروع و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد، می گوید: متأسفانه برخی دانش آموزان وقتی حرف از امتحان به صورت حضوری می شود بیماری کرونا را بهانه قرار می دهند در حالی که همین دانش آموزان برای تفریح، گرفتن گواهینامه رانندگی و ... به اقصی نقاط استان و حتی خارج از استان بدون ترس از بیماری کرونا سفر می کنند.

 

آزمون غیر حضوری؛ تضییع حق برخی دانش آموزان است

او که خواست نامش فاش نشود، می افزاید: به اذعان برخی دانش آموزان عمده دلیل اعتراض شان به برگزاری حضوری امتحانات، نخواندن درس در طول سال، عدم امکان تقلب در امتحانات حضوری و ... است.

 

وی با بیان اینکه فقط برخی دانش آموزان به فکر تقلب نیستند، می گوید: متأسفانه یکی از پزشکان در قبال طبابت خود از بیمار خواسته به جای فرزندش به صورت مجازی در امتحان شرکت کند که این اقدام اجحاف در حق دانش آموزان کم بضاعت و درس خوان است.

 

 

 

برگزاری آزمون پایه های نهم و دهم در بیش از 439 حوزه امتحانی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با اشاره به شروع آزمون پایه های نهم و دهم در بیش از 439 حوزه امتحانی، می گوید: آزمون حضوری 17 هزار و 900 دانش آموزان دختر و پسر پایه های نهم و دوازدهم استان، در بیش از 439 حوزه امتحانی، با رعایت کامل دستور العمل ها و پروتکل های بهداشتی آغاز شده است.

 

«محمد علی واقعی» می افزاید: برای 12 هزار و 800 دانش آموز پایه نهم 354 حوزه و برای 6 هزار و 300 دانش آموز پایه دوازدهم 85 حوزه امتحانی در نظر گرفته شده است.

 

وی یادآور می شود: در سال 98 و قبل از شیوع بیماری کرونا تعداد حوزه های امتحانی برای پایه دوازدهم 47 مورد بوده که با توجه به شیوع بیماری کرونا برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی (دو متر) تعداد حوزه ها افزایش داشته است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در خصوص گلایه دانش آموزان از عدم رعایت فاصله گذاری و ... قول مساعد پیگیری می دهد و می گوید: تیم های نظارتی در اداره کل و شهرستان ها  بر نحوه صحیح برگزاری امتحانات و ... نظارت دارند.

 

واقعی با بیان اینکه خانواده ها نگران نباشند، می گوید: سیستم آموزشی تمام توان خود را برای برگزاری آزمون ها به بهترین نحو و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی شامل فاصله گذاری دو متری بین دانش آموزان، مجهز بودن فضای آزمون به سیستم تهویه و ... گذاشته است.

 

وی ضمن گلایه از تجمع دانش آموزان در قبل و بعد آزمون در فضای حوزه و یا بیرون از حوزه ها از دانش آموزان و خانواده ها خواست در این زمینه کنترل بیشتری داشته باشند.

 

سخن آخر

با توجه به گلایه دانش آموزان و نگرانی خانواده ها باید دید دو وزارت آموزش و پرورش و بهداشت با همکاری هم و با تدوین دستورالعمل بهداشتی مانند فاصله گذاری مناسب برای صندلی‌ها، تهیه تهویه مناسب هوا در محل آزمون و ... در برگزاری امتحانات موفق خواهند بود البته نباید تجمع دانش آموزان را در قبل و بعد آزمون ها، روبوسی و تجدید خاطرات، رها کردن کیف و کلاسورها بر روی هم توسط دانش آموزان را هم نادیده گرفت و نیاز است خانواده برای جلوگیری از این مشکلات و ... اهتمام بیشتری داشته باشند و به راحتی از کنار آن نگذرند.

 

 

 

 

کد خبر 1058333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha