رسانه ها در صف اول انتخابات

در آستانه برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد کلیدواژه «قهر با انتخابات» از زبان رسانه های بیگانه به گوش می رسد اما رسانه های داخلی بیکار ننشسته اند و با صدای امیدبخش خود، مردم را برای حضوری باشکوه در انتخابات و مقابله با نقشه های دشمن دعوت می کنند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ انتخابات یکی از مهم ترین و بزرگ ترین رویدادهای سیاسی ایران عزیز است فرصتی که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدای گران قدر به مردم سرزمین عشق و ایمان داده شده است.

 

در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نقش هر قشر و صنفی نمایان می شود و رسانه ها در این جهان رسانه ای یکی از مهم ترین اقشاری هستند که می توانند نقش مهمی را در زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و همچنین انتخاب فرد اصلح ایفا کنند.

 

*نقش مهم رسانه ها در داغ کردن تنور انتخابات

امروزه رسانه ها به عنوان آیئنه تمام نمای تمایلات اجتماعی در جهان مطرح هستند و مشکلات و اتفاقاتی را در کشور و جهان بازگو می کنند که بیشتر مورد توجه و واکنش مردم قرار گرفته است و اکنون رسانه ها بخش اعظمی از زندگی مردم را تشکیل می دهند.

 

طی چند سال اخیر دشمنان ایران اسلامی تلاش می کردند تا با راه اندازی جنگ نرم به ناامید کردن مردم و ایجاد تفرقه بپردازند اما با هوشیاری رسانه های داخلی و حمایت مردم شاهد کم رنگ شدن و متوقف شدن برنامه ها و فتنه های دشمنان در این حوزه بودیم.

 

رسانه‌ها در کنار جریان ها و احزاب سیاسی، مهمترین نقش را در اطلاع رسانی، تبلیغ و تهییج مردم برای حضور در انتخابات بر عهده دارند و همواره توانستند تنور فرهنگی و اجتماعی انتخابات را گرم کنند و اکنون نیز که به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد کاهش تبلیغات در فضای باز مشاهده می کنیم که رسانه ها با تمام ظرفیت های خود به میدان آمدند تا تنور انتخابات را همچون سال های گذشته داغ و گرم نگه دارند.

 

رسانه ها می توانند متعهدانه و با شفاف سازی به راکد شدن بازار شایعات کمک کنند و امکان جوسازی های کاذب به ویژه از سوی رسانه های معاند و دشمنان در خصوص برخی از کاندیداها و همین طور انتخابات را از بین ببرند و نگذارند مردم به خاطر این شایعات از حضور در انتخابات پشیمان شوند.

 

 

*وظیفه رسانه ها در انتخابات از نگاه امام راحل و رهبری

امام خمینی(ره) آگاهی صاحبان مطبوعات از خواسته های مردم و ملت را شرط لازم برای همگونی آنان با ملت مى دانند و در این خصوص فرمودند: «به طور کلی در هر کشوری، مطبوعات آن کشور و تلویزیون و رادیو آن کشور، باید در مسیر آن ملت و در خدمت ملت باشد. مطبوعات باید ببیند که ملت چه می‏خواهد، مسیر ملت چیست؟ روشنگری از این طریق داشته باشد و مردم را هدایت کند».

 

مقام معظم رهبری در خصوص وظیفه رسانه ها در انتخابات می فرمایند: «مبادا در محدوده نظام اسلامی افرادی با سخن و قلم خود به خواست دشمن عمل كنند و مردم را در مورد انتخابات در شك و تردید قرار دهند؛ دشمن همواره تلاش كرده است تا هر آنچه را كه از حضور مردم حكایت دارد كتمان كند.»

 

*گرفته شدن قدرت پرواز از رسانه ها توسط دولت

در آستانه برگزاری انتخابات 28 خرداد 1400 و نقش مهم رسانه ها در برگزاری این انتخابات به سراغ تعدادی از رسانه های خراسان جنوبی رفتیم. حجت الاسلام «علی ولی زاده» سردبیر روزنامه خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: رسانه در جهان امروز به عنوان یکی از ابزارهای پیشرفت محسوب می شود.

 

وی با بیان اینکه رسانه ها نقش اول را در انتخابات بر عهده دارند، افزود: رسانه ها می توانند خوراک افکار عمومی را تامین کنند و باعث تشویق مردم برای حضور حداکثری در انتخابات شوند.

 

سردبیر روزنامه خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه دولت قدرت پرواز را از رسانه ها گرفته است، ادامه داد: رسانه ها دارای قلم، تفکر، بینش و توان هستند اما از بال پرواز برخوردار نیستند و نمی توانند رسالت خود را به خوبی انجام دهند.

 

حجت الاسلام ولی زاده با اشاره به اینکه رسانه ها باید شرایط کشور را برای مردم بازگو کنند، گفت: مردم دلشان بیشتر از همه برای کشور و نظام می سوزد و اگر بدانند کشور در چه شرایطی قرار دارد قطعا به میدان انتخابات وارد می شوند.

 

وی بیان کرد: رسانه های ایران کمتر از رسانه های خارجی نیستند بلکه قدرتمندتر نیز هستند و از رئیس جمهور آینده انتظار داریم که به مشکلات جوامع رسانه ای توجه کند و موانع موجود بر سر راه رسانه ها را بردارد.

 

*شرکت در انتخابات تنها راه اثبات وحدت ملی

«فاطمه واعظی» خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: رسانه‌ها با بیان عملکرد دولت‌ها و نقش آنان در محرومیت زدایی و پیشبرد اهداف انقلاب نقش بسزایی در افزایش مشارکت در انتخابات دارند.

 

وی ادامه داد: بیان ضرورت های شرکت در انتخابات به تفسیر از قرآن و روایات و بدون جانبداری از نامزد خاصی اصل مهمی است که تنها در کالبد رسانه می‌توان به آن رسید.

 

واعظی در مورد اهمیت حضور در انتخابات گفت: برای تغییر در شرایط و حل مشکلات ابتدا باید از خود شروع کرد و این از خود شروع کردن تنها با حضور در انتخابات و انداختن رای در صندوق رای ممکن خواهد شد و اگر دوست داریم مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و غیره حل شود نباید دست روی دست برداریم و تنها نظاره گر باشیم.

 

خبرنگار خبرگزاری تسنیم به تببین مولفه های حضور در انتخابات اشاره کرد و افزود: مولفه های انتخاب اصلح را بایستی از نگاه رهبر فرزانه انقلاب به خوبی درک و سپس در جامعه تبیین کرد زیرا هرچه انتخاب بهتر و صالح تر باشد کارآمدی دولت ها یا شوراها بیشتر خواهد بود.

 

وی در ادامه بیان کرد: روحیه مدیریت جهادی، دوری از تجمل و اشرافی گری، سابقه روشن در گذشته در مبارزه با فساد و کارآمدی در عمل، داشتن برنامه روشن برای حل مشکلات اساسی کشور به خصوص در حوزه های اقتصادی، نحوه و چگونگی تعامل با همسایگان و جهان با حفظ اقتدار ملی، سابقه ضد استکباری و روحیه ولایت مداری در عمل از جمله این شاخص ها است.

 

واعظی با بیان اینکه گروه‌ها و جناج های سیاسی باید از اختلاف پراکنی و ایجاد شبهه در دل و رای مردم بپرهیزند، ادامه داد: امیدوارم این گروه ها و جناح ها تنها به معرفی نامزد مورد نظر خود بدون هیچ حاشیه سازی بپردازند.

 

خبرنگار خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه نامزدها باید از زیاده گویی ها گذر کنند، افزود: نامزدها باید حرفی را به زبان بیاورند که به عمل منتهی شود، عملی که مشکلات بسیاری را حل کند و بدانند که مردم اکنون از گفتگوی بی حاصل خسته‌ شده اند.

 

وی گفت: طبیعی است که با حضور در انتخابات وحدت ملی بار دیگر اثبات خواهد شد و وقتی وحدت و همدلی وجود داشته باشد دشمنان هیچ عملی نخواهند توانست انجام دهند چراکه حفظ وحدت در شرایط فعلی تنها راه مبارزه است.

 

*لزوم هوشمندانه عمل کردن رسانه ها در انعکاس اخبار

«اعظم محمودآبادی» خبرنگار آوای خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: مردم آگاهانه شعارهای نامزدها را دنبال می کنند، چرا که امید دارند برخی از مشکلات درست شود.

 

وی ادامه داد: معتقدیم که کسی که در خارج نشسته است نمی تواند برای ما کاری بکند، اگر می خواهم بعدا از شرایط انتقاد و گلایه کنم باید امروز پای صندوق های رای شرکت کنم چرا که اگر هیچ واکنشی نشان ندهنم بعدا حق اعتراض نباید داشته باشم.

 

محمودآبادی به این موضوع هم اشاره کرد که احزاب در خراسان جنوبی تابلوی خاصی ندارند و موفق نبوده اند، تاکید کرد: در شرایط کنونی جامعه، ‌مردم بدون توجه به چپ و راست، می خواهند پای صندوق های رای بروند.

 

محمودآبادی گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های خود راه و نسخه نجات کشور را به مسئولان نشان می دهند اما مسئولان با داشتن این نسخه گاهی به آن مسیری که باید بروند،‌ نمی روند، از نامزدهای مجلس و رئیس جمهور می خواهیم به این توصیه های رهبری را جامه عمل بپوشاند.

 

*لزوم تبیین وظایف و اختیارات رئیس جمهور توسط رسانه ها برای مردم

«حسین خسروی چاهک» مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی خاورستان نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: امروز در شرایطی قرار داریم که نفوذ اینترنت و بالا رفتن سطح مطالعات و مطالبات مردم باعث شده است تا سطح استفاده مردم از رسانه ها افزایش پیدا کند.

 

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به کارکردهای اینترنت شاهد این هستیم که مردم لحظه به لحظه اخبار انتخابات را رصد می کنند و همین طور نامزدها نیز برنامه ها و کارنامه های خود را برای مردم در ساعت های مختلف تبیین کنند و این موضوع کمک می کند تا مردم انتخاب شناخته شده تری را نسبت به سال های گذشته داشته باشند.

 

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی خاورستان با بیان اینکه رسانه ها در ایران در اتفاقات مهم و حساس باعث ایجاد شور و شعور در بین مردم می شوند، افزود: رسانه ها نقش تعیین کننده ای در اتفاقات حساس به خصوص انتخابات بر عهده دارند.

 

وی ادامه داد: بسیاری از مردم از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم گله مند هستند و با توجه به شورافکنی و شعورافکنی رسانه ها شاهد تغییر موضع مردم به سمت حضور در انتخابات و پای صندوق های رای هستند.

 

خسروی چاهک در خصوص بحث اهمیت حضور در انتخابات گفت: جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالار دینی است و با توجه به این موضوع مردم نقش اساسی و اصلی را در انتخاب مسئولان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم ایفا می کنند.

 

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی خاورستان به انتخابات سوریه اشاره کرد و افزود: مردم سوریه با حضور خود در انتخابات کاری کردند که دنیا بفهمد که مردم این کشور پای نظام و کشور خود همین طور رئیس جمهور خود ایستاده اند.

 

وی در ادامه بیان کرد: شبکه های معاند و دشمنان به دنبال این هستند تا بر اوضاع کشور دامن بزنند و از حضور مردم در انتخابات جلوگیری کنند لذا حضور مردم در انتخابات بسیار مهم است و اثرات این رای در 2 دهه آینده اثرگذار خواهد بود.

 

خسروی چاهک با اشاره به نقش رسانه ها در زمینه تبیین مولفه های حضور حداکثری در انتخابات گفت: رسانه ها باید به مردم آگاهی ببخشند که انتخابات از چه اهمیتی برخوردار است و رسانه ها باید مردم را نسبت به وظایف و اختیارات رئیس جمهور آگاه کنند.

 

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی خاورستان ادامه داد: بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران بیشترین اختیارات در دست رئیس جمهور قرار دارد و هنوز هم تا روز برگزاری انتخابات فرصت است تا رسانه ها به تبیین این مسائل بپردازند.

 

وی با بیان اینکه جناح های سیاسی باید مواضع خود و کاندیدای مدنظر را شفاف سازی کنند، افزود: متاسفانه طی چند سال اخیر جای بحث رعایت اخلاق انتخاباتی در زمان تبلیغات خالی است و باید یک ساز و کار مناسبی در این مورد تبیین می شد تا تبلیغات باعث ایجاد شکاف و شفاق بین مردم نشود.

 

خسروی چاهک در ادامه گفت: امیدواریم گروه های سیاسی انتخابات را در روز 28 خرداد پایان یافته ببینند و بعد از پایان انتخابات و اعلام نتایج و تایید آن توسط شورای نگهبان دست مهربانی به سوی رئیس جمهور آینده دراز کنند.

 

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی خاورستان عنوان کرد: مردم باید بدون احساسات به میدان بیایند و فرد اصلح را انتخاب کنند و بدانند که انتخاب آنان بر بخش های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی 2 دهه آینده تاثیرگذار خواهد بود.

 

*عدم شرکت در انتخابات به معنای حمایت از دشمنان نظام

«فاطمه زیراچی» مدیر مسئول خبرگزاری مهر نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: رسانه ها سهم به سزایی در شکل دادن به آگاهی مردم و قضاوت و داوری آن ها در مورد انتخاب افراد اصلح، شناخت برنامه‌‏ها و شعارها و وعده ‏های انتخاباتی آن ها دارند.

 

وی با بیان اينکه اکنون دشمن در میدان جنگ نرم با استفاده از رسانه ها و فضای مجازی به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه است، ادامه داد: در مقابله با جنگ نرم رسانه ها با آگاهی بخشی شفاف و دقیق به جامعه می توانند بسترهای امیدآفرینی هرچه بیشتر را فراهم کنند.

 

مدیر مسئول خبرگزاری مهر در ادامه بیان کرد: همچنین رسانه‌ها در کنار جریان ها و احزاب سیاسی، مهمترین نقش را در تبلیغ و تهییج مردم برای حضور در انتخابات بر عهده دارند.

 

وی گفت: به نامزدها توصیه می کنیم که ارتباط موثری با رسانه ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم داشته باشند و پرهیز از شعارها و وعده ها، شفافیت مالی همچنین صداقت و اخلاق مداری را در میدان رقابت سرلوجه کار خود قرار دهند.

 

زیراچی با بيان اينکه در این برهه زمانی ناراحتی هایی ناشی از بی تدبیری وجود دارد، ادامه داد: اما مردم با وجود همه این مشکلات قطعا از انقلاب پاسداری خواهند کرد و دین خود نسبت به خون شهدا را ادا می کنند.

 

مدیر مسئول خبرگزاری مهر با اشاره به اينکه انتخابات ۲۸ خرداد ماه قطع بر یقین صحنه شکوه و عظمت و همدلی مردم با نظام و انقلاب خواهد بود، افزود: ملت ایران در همه بزنگاه ها پای انقلاب ایستاده اند و در 28 خرداد امسال هم پاسخ دندان شکنی به دشمنان این نظام خواهند داد.

 

وی با تاکید بر اینکه انتخابات یک حق است و عدم حضور به معنای گذشتن از حق است، گفت: عدم حضور در انتخابات به معنای رای دادن به دشمنان نظام اسلامی است و با شرکت در انتخابات با تصمیم خودمان آینده کشورمان را رقم می زنیم و بر اساس تکلیف بر سرنوشت دیگران هم اثرگذار خواهیم بود.

 

زیراچی عنوان کرد: با توجه به اینکه ۲۸ خرداد روز پرکاری برای بنده به عنوان یک فعال رسانه ای است اما به طور حتم در ساعات اولیه به اتفاق خانواده در انتخابات پیش رو شرکت می کنم تا وفاداری خود را به کشور و رهبری اعلام کنم.

 

*رسانه رکن چهارم مردم سالاری در ایران اسلامی

«مرسل مالکی» مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در دنیای امروز، رسانه بخش جدايي ناپذير زندگي مردم و در حقیقت از الزامات هویت جمعی به شمار می روند و البته در شرایط فعلی که شبکه‌های مجازی و پیام رسان های مختلف فعالیت گسترده ای دارند و مدام در حال تولید و انتشار مطالب متنوع هستند، رسانه به راحتی در اختیار آحاد افراد جامعه قرار دارد و در شکل گیری رفتارهای اجتماعی، عادات فرهنگی و تفکرات سیاسی مردم نقش مؤثری ایفا می کند.

 

وی با بیان اینکه رسانه ها می توانند با تقویت بینش سیاسی جامعه، انتخابات را به عنوان مطالبه ای اجتماعی قلمداد کنند، افزود: رسانه ها با آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی می توانند مشارکت گسترده را راهکاری برای نتیجه دادن بهتر آن نشان دهند و بر جریان حضور حداکثری مردم در انتخابات تأثیر مثبتی داشته باشند و برعکس درصورت سیاه نمایی و انتشار اخبار ناصحیح و بدون اطلاع از صحت و سقم آنها، نتیجه ای منفی را رقم بزنند.

 

مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از رسانه‌ به عنوان رکن چهارم مردم سالاری‌ یاد می شود، ادامه داد: رسانه ها نقش مؤثری در رشد آگاهی های سیاسی آحاد افراد جامعه دارند و می توانند با فضاسازی مناسب، روشنگری کند و با انعکاس پیامدهایی که کارهای گروهی به ویژه مشارکت گسترده در انتخابات از بدو پیروزی انقلاب تاکنون داشته، مردم را به حضور حداکثری و البته انتخاب درست هدایت کنند.

 

مالکی بیان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری انتخابات به عنوان یک جهاد عمومی و نعمت و امتحان الهی است که اگر با حضور حداکثری مردم همراه شود، مایه آبروی نظام اسلامی و تقویت کشور و مصونیت بخش در برابر توطئه‌ها و زمینه ساز ایران قوی خواهد بود.

 

وی ادامه داد: لذا حضور و مشارکت مردم در صحنه انتخابات، یک وظیفه سیاسی و یک تکلیف مهم است و از طرفی پیام های زیادی به همراه دارد که از آن جممله می توان به این موضوع اشاره کرد که حضور هر چه بیشتر مردم، قدرت و اقتدار نظام را نشان می دهد و ثابت می کند هر اتفاقی که رخ بدهد و هر چه بیگانگان تلاش بیشتری کنند اراده ایرانی تزلزل ناپذیر است و مردم همواره در هر شرایطی پای آرمان های نظام ایستاده اند.


 
مشاور و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی با بیان اينكه مرور اخبار مختلف به ویژه بیانات سران کشور و صاحب نظران و حتی شخص استاندار نشان می دهد که افراد و اشخاص دارای پایگاه و جایگاه اجتماعی در جریان انتخابات نقش مؤثری دارند، افزود: متنفذین، تریبون داران، جناح ها و گروه های سیاسی می توانند با روشنگری، زمینه های حضور نخبگان را در عرصه رقابت های انتخاباتی فراهم کنند و بدون جبهه گیری های سیاسی و هدف گیری های خاص، مردم را به حضور در این عرصه سیاسی ترغیب نمایند.



مالکی با اشاره به اینکه مهمترین توصیه ها به نامزدهای انتخابات، همان فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، ادامه داد: ایشان در این دیدار فرمودند که نامزدها انتخابات را صحنه‌ جنگ قدرت قرار ندهند، میدان انتخابات را میدان مسابقه‌ خدمت بدانند، شعارهای غیر واقع‌بینانه ندهند، اخلاق مدار باشند و هنجارشکنی هم نکنند.

 

وی در پایان گفت: دوره تبلیغات انتخابات تمام می شود و منتخبین مردم در شوراها و همین طور به عنوان رئیس جمهور تعیین می گردند و کار خود را به زودی آغاز می کنند و امیدواریم افرادی بر این کرسی ها بنشینند که حرف و عمل شان یکی باشد.

 

«حمید ملانوری» استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش 15 درصدی شعب اخذ رای در خراسان جنوبی هستیم و یک هزار و ۲۴ شعبه اخذ رأی برای برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد در استان پیش‌بینی شده است.

 

وی با بیان اینکه ۹۱۸ روستای در تراز جمعیتی انتخابات در خراسان جنوبی وجود دارد، ادامه داد: ۱۳ روستا تا این لحظه از حد نصاب برای برگزاری انتخابات در استان خارج شده است.

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: ۵۰۴ داوطلب برای شورهای شهر این استان تایید صلاحیت شده اند و برای کسب ۱۵۹ کرسی شوراهای اسلامی در ۳۱ شهر استان خراسان جنوبی رقابت می کنند.

 

 

 

 

کد خبر 1065918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha