مطالبات واقعی بانوان از رئیس جمهور آینده یک روز مانده به انتخابات!

حفظ و تبیین کرامت مادر، ممنوعیت استفاده و نگاه ابزاری به زنان در مناسبات سیاسی، تامین شغل، پیگیری بیمه زنان خانه‌دار و رفع مشکلات زنان بی سرپرست از جمله مطالبات زنان از رئیس جمهور آینده یک روز مانده به انتخابات است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ تنها یک روز تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده است و افزایش مشارکت در انتخابات به عنوان یک مؤلفه مهم توسعه سیاسی در کشور می‌تواند به شکل قابل توجهی بر توسعه سایر بخش‌ها اثرگذاری جدی داشته باشد.

 

در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یکی از برنامه‌هایی که نامزدها از آن برای جلب آرا صحبت می‌کنند پرداختن به مسائل زنان است زیرا تقریبا نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و نقش تعیین‌کننده آنها در جامعه از کسی پوشیده نیست.

 

از سوی دیگر این بانوان، علاوه بر حضور موثر در انتخابات، نقش موثری در تحریک و تهییج اعضای خانواده برای حضور در پای صندوق‌های رأی دارند و با القای افکار و اندیشه‌های خود می‌توانند عزم اعضای خانواده را برای حضور پررنگ‌تر در روز انتخابات جزم نمایند.

 

به بهانه انتخابات پای صحبت زنان نشستیم تا ضمن تأکید بر نقش موثر بانوان در تعیین سرنوشت آینده کشور، خواسته آنها از رئیس جمهور آینده را جویا شویم، آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل مصاحبه ما با زنان از طیف و سنین مختلف است.

 

حفظ و تبیین کرامت مادر

«پریدخت اصالتی» یکی از زنان فعال بیرجندی است که در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با تأکید بر نقش موثر و مکمل زنان در زندگی و اجتماع معتقد است باید نقش مادری زنان بیشتر در جامعه پررنگ و تبیین شود چون رشد و توسعه جامعه در گرو تربیت نیروی انسانی شایسته است و این وظیفه خطیر را زنان برعهده دارند و دولت آینده می تواند در این زمینه برنامه های آموزشی و تولید محتوا مناسب داشته باشد.

 

او می‌افزاید: همچنین نقش زنان در جامعه و حضور آن‌ها نیز اهمیت فراوانی دارد و زنان یک جامعه می‌توانند در کنار مردان به فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بپردازند.

 

 

توجه به اشتغال و معیشت مطالبه جدی بانوان از رئیس جمهور آینده

این مشاور و دکترای روانشناسی در ادامه توجه به ایجاد اشتغال و کارآفرینی، سلامت جسمی و روحی بانوان به عنوان مادران و تربیت کنندگان نسل آینده و توسعه ورزش را از مهمترین مطالبه بانوان می‌داند و می‌افزاید: از رئیس جمهوری آینده انتظار داریم توسعه محیط‌های ورزشی و مفرح ویژه بانوان را مدنظر قرار دهد چرا که زیرساخت های کنونی پاسخگوی نیاز همه بانوان به ویژه در مناطق محروم نیست.

 

اصالتی از رئیس جمهوری آینده انتظار دارد برای حمایت از بانوان کارآفرین و اشتغالزایی این قشر، ضمن برگزاری دوره های آموزشی و ایجاد تعاونی ها، بازارچه‌ای برای ارائه بهتر هنرهای خانگی و دستی آنها در نظر بگیرد.

 

وی بر توجه دولت آینده به بیمه زنان خانه‌دار در قالب کارگاه های کوچک خانگی و معیشت زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست تاکید می کند.

 

سهم بانوان در انتخاب دولتی کارآمد و قوی

«فرشته اسدزاده»، دکتری مدیریت آموزشی و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی هم با توجه به اینکه در سالهای متمادی بعد از انقلاب فضای رشد و تحول زندگی بانوان برای همه محرز شده و اکنون بانوان نقش بسیار کلیدی در جامعه دارند، می‌گوید: برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی نیاز داریم تا بستر را برای حضور جدی بانوان فراهم کنیم.

 

وی با بیان اینکه بانوان توانمند می توانند به عنوان یکی از مهمترین بازوهای آغازگر تمدن اسلامی در جامعه نقش ایفا کنند، ادامه می‌دهد: اگر بانوان برای حضور حداکثری و فضایی برای تحقق حقوق مغفول مانده خود فراهم نکنند قطعاً دیگران برای آنان نیز ارزش قائل نخواهند بود.

 

این بانوی بیرجندی باور دارد که امروز فضای انتخابات فرصتی را ایجاده کرده که بانوان با حضور حداکثری در پای صندوق های رأی این مسئله را به جهانیان ثابت کنند که زنان ایرانی همانگونه که در خانه همسری مهربان و مادری دلسوز و فداکار هستند در مسیر اجتماع نیز یک نقش آفرین جدی برای تحول سیاسی و ملی خودشان هستند.

 

 

اسدزاده می‌افزاید: بانوان با مشارکت حداکثری در انتخابات می توانند در امنیت روانی جامعه و روی کار آمدن دولتی کارآمد و قوی که بسترساز تمدن مهدوی باشد، سهیم شوند.

 

به گفته وی بانوان ایرانی با هر رأی خود اقتدار ملی و نظام اسلامی را به رخ جهانیان خواهند کشید، بیان می‌کند: برای انتخابی آگاهانه باید به شاخص های اساسی نظیر صداقت توجه شود و از رئیس جمهور آینده انتظار می رود به وعده‌های خود عمل کند.

 

مطالبات زنان؛ از واقعیت تا شعار

به اعتقاد او نباید نقش آفرینی بانوان در فضای اجتماعی به معنای رویکرد ابزاری رایج باشد و از کاندیداها می‌خواهند به زن به عنوان کسی برای فضای تبلیغاتی نگاه نکنند بلکه به آنان به عنوان یکی از سکوی های واقعی چرخه اقتصادی خانواده توجه داشته باشند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با بیان اینکه خواسته من به عنوان یک زن تامین امنیت روانی زنان است، می‌گوید: تزلزل فکر و اندیشه بانوان خواه یا ناخواه آرامش خانواده را بهم می‌ریزد و همین موجب اثرات سوء در ارتباطات خانوادگی می شود.

 

اسدزاده با اشاره به نگاه ابزاری به زنان در مناسبات سیاسی، تصریح می‌کند: برخی فکر می کنند حضور بانوان در وزشگاه، دوچرخه سواری و بی حجابی آنان مصداق آزادی است و این مسائل را چنان مهم جلوه می دهند که دغدغه های واقعی زن مسلمان ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است.

 

وی می‌افزاید: امروز شاهد کوچک شدن سفره خانواده‌ها به خصوص زنان سرپرست خانوار هستیم که حتی برخی از آنان برای تأمین معیشت مجبور به سر خم کردن در سطل زباله برای اجناس بازیافتی هستند. اگر بانوانی که دغدغه دوچرخه سواری و آزادی مسئله حجاب را دارند به محیط های زندگی واقعی بانوان کارآفرین و بدسرپرست و بی سرپرست ببریم مطمئناً با قلب رئوف زنانه خود متوجه می شوند چقدر بین واقعیت جامعه با آن چیزی که با نگاه غربگرا به آنان تلقین شده، فاصله وجود دارد.

 

اسدزاده در پایان تبیین می‌کند که وقتی عملکرد آزادانه مطرح می‌شود که زنان مسلمان با حفظ چارچوب ها و ضوابط در محیط اجتماع با قدرت در عرصه های مختلف ورزشی، علمی و فرهنگی بدرخشند و به آنان بهای همراه با کرامت بدهند.

 

استفاده بیشتر از ظرفیت بانوان توانمند در عرصه‌های مدیریتی

«حکیمه بهمن‌زاده» کارشناس ارشد حقوق و فعال رسانه ای استان خراسان جنوبی با اشاره به لزوم تبیین معیارهای نماینده اصلح و انتخاب درست در خانواده، بیان می‌کند: زنان به عنوان محور و الگوی خانواده وظیفه دارند ضمن تشویق آنان به مشارکت در انتخابات، شاخص‌های انتخاب درست را در اختیار فرزندان و سایر اعضای خانواده قرار دهند.

 

وی در رابطه با انتظار زنان از دولت آینده، مطرح می‌کند که باید از پتانسیل و ظرفیت بانوان توانمند و نخبه در عرصه‌های مدیریتی بیشتر استفاده شود. اما این همه مسئله نیست چون بسیاری از بانوان هم تمایل به خانه داری برای تربیت بهتر فرزندان دارند و دولت باید به مطالبات این بخش از جامعه نیز توجه کند. این فعال رسانه ای در ادامه می افزاید: امروز برایند بیمه زنان خانه دار به گونه ای نیست که همه زنان به این موضوع حائز اهمیت جذب شوند.

 

بهمن زاده تأکید دارد که باید شرایط برای زنان شاغل هم به گونه ای در زمینه ساعت کاری، مرخصی زایمان و حتی بازنشستگی پیش از موعد فراهم شود تا بتوانند به وظایف خانه‌داری خود برسند و البته این مهم باید در عرصه عمل نیز اجرایی شود.

 

 

بانوان قشر موثر برای مشارکت اعضای خانواده در انتخابات

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی نیز با توجه به اینکه نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، می‌گوید: زنان باید به سرنوشت خود و کشور حساس بوده و با مشارکت حداکثری در انتخابات زمینه شکست دشمنان و پیروزی ملت ایران را فراهم سازند.

 

«نفیسه نخعی» با اشاره به اینکه زنان نقش مهمی در برگزاری انتخاباتی پرشور در کشور دارند و با حضور خود می توانند زمینه و بستر حضور پرشور اعضای خانواده را نیز فراهم کنند، می‌افزاید: در خراسان جنوبی ۶۷ عضو شورای زن و ۷۰ دهیار زن فعال هستند. همچنین خراسان جنوبی در انتصاب مدیران زن جزو استان های برتر کشوری است.

 

او مهمترین مطالبه زنان را حفظ جایگاه و تکریم بانوان در خانواده و اجتماع می داند و معتقد است طرح موضوعاتی همچون «ورود زنان به ورزشگاه» یا «دوچرخه‌سواری زنان در معابر عمومی» شیوه‌ی نخ‌‌نما شده برخی جریانات سیاسی برای تحریف افکار عمومی از مشکلات بنیادین و مطالبات واقعی جامعه زنان به شمار می‌رود.

 

نکته پایانی

امام خمینی (ره) در کتاب صحیفه امام، بر نقش سازنده و ارزنده زنان در عرصه‌های سیاسی اجتماعی تاکید و نوعی خودباوری و اعتماد به نفس را تبلیغ می کنند و می فرمایند: «زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند». «خانم‌ها حق دارند در سیاست دخالت بکنند. تکلیفشان این است». «شرکت در این امر(انتخابات) برای زن و مرد از وظایف ملی و اسلامی است».

 

در جای دیگری نیز بر مشارکت انتخاباتی زنان تاکید می‌کنند: «و شما زنان باید در همه‌ی صحنه‌ها و میدان‌ها آن قدری که اسلام اجازه داده، وارد باشید؛ مثل انتخابات که امروز عملی است که باید انجام بگیرد...‌ همان طوری که مردها فعالیت می‌کنند برای انتخابات، خانم‌ها هم فعالیت می‌کنند برای اینکه فرقی بین شما و سرنوشت‌تان با دیگران نیست.»

 

 

 

کد خبر 1066117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha