باید بیش از هر چیزی نگران کاهش نرخ رشد جمعیت باشیم

خاتمی با بیان اینکه جمعیت از مقوله‌های مهم سیاست گذاری کشورهاست، زیرا ثبات، اقتدار و پیشرفت هر جامعه مرهون جمعیت مولد آن است، گفت: باید بیش از هر چیزی نگران کاهش نرخ رشد جمعیت باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سید مرتضی خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی شب گذشته (چهارشنبه 29 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه جمعیت از مقوله‌های مهم سیاست گذاری کشورهاست، زیرا ثبات، اقتدار و پیشرفت هر جامعه مرهون جمعیت مولد آن است، گفت: باید بیش از هر چیزی نگران کاهش نرخ رشد جمعیت باشیم.

 

وی با بیان اینکه کاهش نرخ جمعیت، ابتدا به دلیل مسائل اقتصادی و سپس مسائل فرهنگی است، تاکید کرد: اگر موضوع جمعیت در سیاستگذاری‌ها جدی گرفته نشود هیچ برنامه‌ای به ثمر نمی‌رسد.

 

خاتمی با بیان اینکه اکنون در برخی گروه‌های اجتماعی، فرزندآوری مقبول و پسندیده نیست، گفت: اشتغال پایدار باید وجود داشته باشد، اما در کنار آن باید به ازای هر فرزند تسهیلاتی از جمله مسکن، کاهش مالیات و.. به خانواده تعلق گیرد.

 

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش موالید در قشر تحصیل کرده به دلیل تحصیل آنان در سن باروری بیشتر است و باید بر آن چاره اندیشی شود، افزود: عملکرد ما در زمینه درمان ناباروری، ضعیف و سطح پوشش بیمه در این زمینه ناکافی بوده است البته در طرحی مجلس برای جمعیت تدوین کرده است تقویت بیمه دیده شده است.

 

خاتمی با اشاره به اینکه همه افراد جامعه حتی روستاییان باید برای درمان ناباروری از خدمات بیمه پایه استفاده کنند، زیرا بیمه تکمیلی برای همه اقشار جامعه قابل تعریف نیست، افزود: کاهش شدید رشد جمعیت در سال‌های اخیر به دلیل مسائل اقتصادی بوده است و اکنون بحث درباره چگونگی افزایش رشد جمعیت است، زیرا پیر شدن جمعیت تهدید محسوب می‌شود.

 

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پنجره جمعیتی نقطه قوت ماست و باید از آن استفاده کنیم، افزود: برای سیاست‌های ابلاغی جمعیت، مجلس شورای اسلامی در سال‌های گذشته قانونی را تصویب نکرده است، اما با کمک کمیسیون فرهنگی و مشارکت مجلس در این زمینه راهکار‌ها را مشخص کرده ایم که اگر دولت‌ها اراده کنند این مسیر سریع‌تر طی می‌شود.

 

 خاتمی با بیان اینکه دولت آینده باید با بزرگ کردن اقتصاد کشور موضوع جمعیت را در اولویت قرار دهد، افزود: اگر اراده دولت آینده تقویت جمعیت نباشد دو برابر کردن اشتغال و کاهش نرخ بیکاری نیز مسئله کاهش جمعیت را حل نمی‌کند.

کد خبر 1058354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha