معامله ۷۳ میلیون دلاری در سامانه نیما/طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی پیام ابلاغ شد

کاهش قیمت طلا و سکه، معامله ۷۳ میلیون دلاری در سامانه نیما، طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی پیام ابلاغ شد، سایپا به معنای واقعی تحریم را به فرصت تبدیل کرد، برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی پیام ابلاغ شد

نادر ثناگو مطلق، مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام عنوان کرد که هیات وزیران به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری–صنعتی و ویژه اقتصادی و به استناد تبصره (۱) ماده (۱) قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، طرح جامع منطقه ويژه اقتصادي فرودگاه پیام که در بهمن ماه سال گذشته و در جلسه ای با حضور معاون اول رییس جمهوری به تصویب رسیده بود را ابلاغ کرد.

وی افزود: بر اساس این طرح هر گونه عملیات اجرایی در این منطقه با رعایت کلیه ضوابط و مقررات از جمله ملاحظات زیست محیطی، میراث فرهنگی و قوانین و مقررات ناظر بر حفظ آثار تاریخی، فرهنگی و هنری در این منطقه انجام می شود.

وی اضافه کرد: همچنین هر گونه تغییر در کاربری های طرح جامع منوط به تصویب در کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی است.

ثناگو مطلق با بیان اینکه اجرای طرح جامع 20 ساله در نظر گرفته شده خاطرنشان کرد: در واقع هدف از تصویب این طرح این است که با توسعه هرچه بیشتر زیر ساخت ها زمینه حضور سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام فراهم شود.

وی ادامه داد: تامین نیاز حمل و نقل هوایی و سفرهای داخلی و بین المللی استان های البرز، قزوین و غرب استان البرز و همچنین پشتیبانی از فعالیت های منطقه در زمینه صادرات و واردات است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام اظهار داشت: همچنین انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا، توسعه و تجهیز منطقه در غالب کاربری‌های صنایع تبدیلی، فرودگاه، انرژی خورشیدی و تعیین نقش منطقه به‌عنوان شهرک آی.سی.تی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی دانش‌بنیان از دیگر اهداف طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی پیام است.

 

معامله ۷۳ میلیون دلاری در سامانه نیما

حدود ۲۳۵ میلیون دلار به صورت حواله ارزی، حدود ۷۳ میلیون دلار معامله شده است. بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰۳,۸۳۹ ریال بوده است.

این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است و روند آن در روزهای اخیر نزولی بوده است.

 

سایپا به معنای واقعی تحریم را به فرصت تبدیل کرد

بهزاد رحیمی نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید خود از شرکت سایپا گفت: تولیداتی که این شرکت دارد واقعاً شگفت‌انگیز است و اینجانب در بازدیدی که از شرکت سایپا داشتیم دریافتم که به‌رغم تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا، اما مدیران این شرکت به معنای واقعی کلمه تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کردند.

وی افزود:‌ مدیران سایپا در 2 سال گذشته با توقف تولید خودروهای بی‌کیفیت همچون پراید به سمت تولید خودروهای باکیفیت و شاسی بلند رفتند.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: به عنوان مثال در سال گذشته سه خودروی جدید از جمله شاهین روانه بازار شد و تصمیم مدیران این است که در سال جاری نیز خودروهای جدیدی تولید و روانه بازار کنند.

رحیمی اظهار داشت: ‌این اقدامات شرکت سایپا نشان می‌دهد که مدیران این شرکت دغدغه رضایت‌مندی مشتریان را دارند و برای جلب رضایت مشتریان برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی با اشاره به تحقیق و توسعه از سوی مدیران شرکت سایپا عنوان کرد: مدیران این شرکت با تحقیق و توسعه و بهره‌گیری از دانش داخلی و توان مهندسین کشور به نوآوری در تولید خودروهای باکیفیت و بومی‌سازی قطعات خودرو اقدام کردند که این خود نیز قابل تحسین است.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: خودروی شاهین و دیگر خودروهای باکیفیت این شرکت قابل رقابت با خودروهای مشابه خارجی مثل سراتو هستند.

 

هشدار بانک مرکزی نسبت به وقوع خسارت جبران ناپذیر در نظام پولی و بانکی کشور

در جلسه چهارشنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه، هیات عامل بانک مرکزی که به ریاست رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، موضوع طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که کلیات آن در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۲/۲۶ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، مجدد مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه هیات عامل بانک مرکزی ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به این طرح در خصوص خسارات جبران ناپذیر اجرای آن در نظام پولی و بانکی کشور هشدار داد.

اهم نارسایی‌هایی که در این جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت، به شرح زیر است:

۱- عدم طی مسیر صحیح قانون‌گذاری در خصوص این طرح به عنوان یک قانون مادر و بلندمدت

۲- عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های بسیار وسیع جامعه نخبگانی کشور در تدوین طرح و بی‌توجهی به انباشت تجارب غنی موجود در داخل کشور در حوزه بانکداری و بانکداری مرکزی

۳- استفاده حداقلی از نقطه نظرات کارشناسان دستگاه‌های ذیربط، صرفاً در قالب نظرخواهی و بدون اعمال مهم‌ترین نقطه نظرات مطرح شده

۴- خروج از محدوده قانون گذاری و ورود به حوزه سیاست گذاری و حتی مقررات گذاری در متن قانون

۵- پیش بینی مجرای نسخ هر یک از مواد قانون بانک مرکزی به عنوان یک قانون مادر توسط قوانین عادی

۶- تقلیل اختیارات و اقتدارات بانک مرکزی

۷-عدم توجه به استقلال قوا و دخالت دادن هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه در امور بانک مرکزی و متعاقباً تشدید وابستگی این بانک.

۸- توسعه تعجب برانگیز روش‌های عزل رئیس کل و مخدوش شدن استقلال بانک مرکزی

۹- عدم ترمیم مهمترین خلاء قانونی موجود در خصوص مدیریت سلطه مالی به عنوان یکی از مهمترین موتور‌های خلق نقدینگی

۱۰- ابهام در خصوص مواجهه با شقوق مختلف نرخ سود بانکی

۱۱- تدوین اهداف بعضاً غیر عملیاتی، خارج از ظرفیت بانکداری مرکزی و احیاناً متعارض

۱۲- کاهش اقتدار عملیاتی به دلیل آشفتگی روابط در برخی ارکان تصمیم گیر

۱۳- ایجاد ساختار نامتوازن و فاقد قابلیت اجرا در ارکان بانک

۱۴- سپردن مهمترین امور بانک مرکزی به اعضای غیراجرایی و غیرپاسخگو که موجب اتخاذ تصمیم‌های انتزاعی و غیر اجرایی می‌شود

۱۵- آشفتگی و ناکارآمدی شدید در وظایف حسابرسی، نظارتی، واحد‌های حاکمیت شرکتی و هیات نظار

۱۶- ایجاد ساختار مدیریت شورایی و از بین بردن وحدت فرماندهی در بانک مرکزی

۱۷- حذف بدنه کارشناسی و مدیریت بانک از نظام تصمیم سازی سیاست گذاری و مقررات گذاری

۱۸- تفوق اعضای غیر اجرایی و غیر پاسخگوی هیات عالی بر رئیس کل و بدنه اجرایی

۱۹- ادغام مراجع سیاستگذاری، مقررات گذاری، نظارت و اجرا

۲۰- واگذاری مهمترین اختیارات سیاست گذاری و مقررات گذاری به شورا‌هایی با اعضای غیر مرتبط

 

کاهش قیمت طلا و سکه

امروز (پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۱.۳۲ درصد افت به ۱۰,۱۵۶,۰۰۰ ریال رسید. انس جهانی طلا با ۰.۲۵ درصد افت به ۱,۸۶۴.۶۷ دلار رسید. همچنین قیمت هر عدد سکه امامی با ۴‌.۲۵ درصد افت به ۹۸,۸۴۰,۰۰۰ ریال رسید و هر عدد سکه بهار آزادی با ۱.۵۲ درصد افت به قیمت ۹۹,۴۷۹,۰۰۰‬ ریال رسید و هر عدد نیم سکه با ۱.۷۲ درصد افت به قیمت ۵۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۲.۶۳ درصد افت به قیمت ۳۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۱۲.۵ درصد افت به قیمت ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ رسید. همچنین هر عدد سکه یک گرمی پارسیان با ۱.۳۲ درصد افت به ۱۰,۱۷۶,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت) قیمت هر دلار آمریکا با ۱.۶ درصد افت به ۲۲۱,۷۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۵ درصد افت به ۲۶۹,۳۲۰ ریال و قیمت هر پوند با ۱.۵ درصد افت به ۳۲۶,۳۲۰ ریال رسید.

 

بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (پنجشنبه سی‌ام اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته به مبلغ ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس به قیمت ۵۹ هزار و ۵۰۰ ریال و هر یورو نیز به قیمت ۵۱ هزار و ۳۱۰ ریال اعلام شد. هر فرانک سوئیس ۴۶ هزار و ۶۵۰ ریال، کرون سوئد ۵ هزار و ۴۵ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۶۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۹۰۱ ریال، روپیه هند ۵۷۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۷۳۰ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۴۵۴ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۶۱۸ ریال، دلار هنگ‌ کنگ ۵ هزار و ۴۱۰ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال و دلار کانادا ۳۴ هزار و ۷۳۹ ریال قیمت خورد.

 

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۱۸۲ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۹۵ ریال، لیر ترکیه ۵ هزار و ۱۰ ریال، روبل روسیه ۵۷۰ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۵۶۴ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۵۳۸ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۵۲ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۱۳۱ ریال، کیات میانمار ۲۷ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۶۸۷ ریال تعیین شد.

 

همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۵، دینار لیبی ۹ هزار و ۴۱۵ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۵۲۸ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۳ هزار و ۸۱۰ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۵۲ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۷ هزار و ۲۲۳ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۰۸ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۴۶۴ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۳۴ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۳ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۶۹۹ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۷ هزار و ۷۴۵ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۶۸۵ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1058434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha