مراسم بزرگداشت حکیم عمرخیام نیشابوری در بلاروس برگزار شد

همزمان با روز بزرگداشت حکیم عمرخیام نیشابوری به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری موزه یاکوب کولاس در بلاروس مراسمی در این زمینه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، همزمان با روز بزرگداشت حکیم عمرخیام نیشابوری، مراسمی به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری موزه  یاکوب کولاس در بلاروس برگزار شد، در این برنامه که با استقبال شایسته اصحاب فرهنگ و هنر مواجه شد، مقاماتی از وزارت فرهنگ، رییس اتحادیه موزه های بلاروس، شهرداری مینسک، و همچنین سفرا و دیپلمات‌هایی از جمهوری آذربایجان، ارمنستان، هند، تاجیکستان، سوریه و حضور داشتند.

سعید یاری سفیر ایران در بلاروس، در سخنرانی کوتاه خود از عمر خیام به عنوان محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین شاعر ایرانی در بلاروس، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی نام برد و چند رباعی از خیام را برای حضار قرائت کرد و گفت: عمر خیام، نه تنها شاعر، بلکه ریاضی‌دان، فیلسوف، ستاره شناس و موسیقی دانی پرآوازه در جهان است.  

وی در ادامه سخنان خود به برنامه مشترک سفارت و مجموعه انتشاراتی دولتی "زویازدا" برای ترجمه اشعار خیام به زبان بلاروسی اشاره و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری این مهم به سرانجام برسد و ترجمه اشعار "یاکوب کولاس" شاعر پرآوازه بلاروسی را از دیگر برنامه های مشترک سفارت و مجموعه انتشاراتی " زویازدا" عنوان کرد.

در این برنامه، معاون وزیر فرهنگ بلاروس و معاون موسسه انتشاراتی دولتی "زویازدا"، در خصوص شخصیت عمرخیام و نفوذ اشعار او در جان مردم بلاروس سخنرانی و به نقش و جایگاه شعرا در ایجاد پیوندهای فرهنگی بین ملت ها و حفظ آنها برای انتقال به نسل های بعدی اشاره کردند.  در ادامه برنامه، یکی از نوادگان "یاکوب کولاس" شاعر شهیر بلاروسی، سخنرانی و هنرمندان بلاروسی ضمن نواختن موسیقی محلی، اشعار "خیام" و "یاکوب کولاس" را به زبان بلاروسی برای حضار دکلمه و تعدادی از دانشجویان زبان فارسی دانشگاه های بلاروسی اشعاری از خیام را برای حضار قرائت کردند.

کد خبر 1058466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha