امروز آزاد سازی قدس دیگر یک رویا نیست،  بلکه یک واقعیت امکان پذیر است

عباس خامه یار در نشست «رویکرد تمدنی به آینده مسئله فلسطین» تاکید کرد که پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شکست خورده و ما در واقع شاهد تولد جدید یک جنبش مدرن توانمند آزادی بخش فلسطین در جهان هستیم و آزادی قدس نزدیک تر از هر زمان دیگری است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: در نشست مجازی «رویکردی تمدنی به آینده مسئله فلسطین» که به همت پژوهشگاه علوم و اندیشه اسلامی  و مرکز  همکاری های علمی و بین المللی برگزار شد، «عباس خامه یار» رایزن فرهنگی ایران در لبنان به تحلیل شکست پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و سناریوهای فراروی آن پرداخت و گفت: اساسا جنگ علیه منطقه، جنگ علیه تمدن و فرهگ این کشورهاست.

 

وی در این باره به وضعیت منطقه اشاره ای کرد و اظهار داشت: فروپاشی دولت عثمانی با همه  نقاط ضعفی که  ممکن بود داشته باشد، بر همین اساس اتفاق افتاد و تشکیل سایسکو قرارداد 1916 بر همین مبنا است و بعد ازآن بیانیه بالفور نیز 1917 تشکیل و صادر شد و این سرزمین مقدس سخاوتمند از طرف دولت های جهانی آن روز در اختیار یهویدان قرار داد و در واقع بر همین اساس اشغالگری، با یهودی سازی سازی سرزمین فلسطین بعد از اشغال از سال 1948 تاکنون در واقع یک نوع جنگ ضد تمدنی و یک نوع یهودی سازی آشکار و گسترده در سرزمین های اشغالی است و آنچه در این مدت اتفاق افتاده و آمارهایی که در این باره است، تکان دهنده است و حتی تحولات عربی سال های اخیر یا بانام بیداری اسلامی و یا بهار عربی در واقع این روند آن جنبه ضد تمدنی و ضد فرهنگی آن را ما نادیده گرفتیم و یک نقطه اساسی است.

 

وی افزود: آنچه در آن زمان در بغداد صورت گرفت و موزه های تاریخی در طی چند ساعت به تاراج رفتند و همین وضعیت را در مصر شاهد بودیم و  اگر کمیته مردمی و نیروهای جوان نبودند قبل سقوط مبارک نیز تمام موزه های مصر نیز به تاراج می رفت و باید گفت که 60 درصد از آثار تمدنی اسلامی و غیراسلامی در ادلب و حلب نیز از بین رفتند و این روندی که در سرزمین های اشغالی طی 7 و 80 سال گذشته با شیوه های مختلف ادامه داشت و این منطقه در جای جای این کشورها بر همین شکل ادامه پیدا کرد و این یکی از کانون های تلاقی گروه های تکفیری ها و رژیم صهیونیستی است که این یک خطر جدی بود و در واقع به این مسئله کمتر پرداخت شده، ما به ابعاد جنگ نظامی و سیاسی پرداخته ایم، اما از بعد تمدنی و تاراج فرهنگی  غافل بوده ایم که باید آنها را با دوربین ثبت کرد و هم با قلم و هم با تاریخ شفاهی این فاجعه را برای نسل های آینده نگه داریم  ومنتقل کنیم و در واقع عنوانی که برای این نشست انتخاب شده بسیار جالب و در عین حال مسئله ای جدی است.

عباس خامه یار درباره محور تحلیل شکست پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و سناریوهای فراروی آن گفت: نقطه آغاز انتفاضه «سیف القدس» و تحولات اخیر در فلسطین اشغالی و آنچه که در محله شیخ جراح، محله باب العامود و باب المغاربه شاهد بوده ایم، این مسایل مختلف از مسایل گذشته است و در واقع این مسئله، مسئله نان، محاصره و سرکوب نبوده و بلکه مسئله ترور اماکن فرهنگی و تمدنی و گام دیگری برای یهودی سازی این مناطق و پیرامون مناطق مقدس و مسجدالاقصی بوده است و این نکته بسیار مهمی است و این حرکت ضد فرهنگی و ضد تمدنی  این منطقه است و این قیام نیز برای این مسئله بوده است و نقطه شاخص این قیام است و تفاوت آن با انتفاضه قبلی در این مسئله نهفته است. محور و کانون انتفاضه همین مسئله یهودی سازی این منطقه است. در واقع این نخستین قیام فلسطینی هاست که به خاطر بعد فرهنگی و تمدنی و یهودی سازی و واکنش به یهودی سازی سرزمین های اشغالی صورت گرفته است.

 

رایزن فرهنگی ایران در لبنان در ادامه این نشست گفت: تمام تحولات اخیر، جنگ هایی که  در عراق، سوریه و لبنان ایجاد شد همه برای ایجاد سایسکو دو بوده اند به معنی باز تجزیه جهان اسلام بعد از 100 سال از سایسکو یک و مجددا دنبال این بوده اند که این منطقه را تجزیه کنند و آن چیزی که در شمال عراق قرار شد انجام بشود و آنچه که در جنوب سودان اتفاق افتاد و مسئله ای که در سوریه قرار بود انجام بشود و حلب را جدا کنند و همین طور لبنان و یمن را قرار بود جدا کنند و در واقع می خواستند سایسکو جدیدی را این بار که منافع آمریکا را تضمین کند ایجاد کنند تا دوباره کشورهای اسلامی تجزیه شوند که با تلاش شهیدانی از جمله سردار سلیمانی و دیگر ملت های منطقه این ماشین تجزیه زمین گیر شد و تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. زاییده سایسکو دو، در واقع ایجاد بیانیه بالفور دو بود که مجددا امتیاز بیشتری را به صهیونیست ها بدهند و ادامه شعار از نیل تا فرات تحقق پیدا کند و در قالب و مفهوم دیگری باید این کار انجام می شد و  نام آن را معامله قرن گذاشتند و این بار با مشارکت کشورهای عربی، اگر یعنی بیانیه بالفور در 100 سال پیش یک با کمک انگلیس و فرانسه انجام شد این بار با عرب ها صورت گرفته می شد و ما جریان را در سال های گذشته دیدیم که آمریکا چطور دارد این مسئله شد برخی از کشورهای عربی با چه هزینه ای وارد این کار شدند و خیلی کار شد تا پروژه عادی سازی را اجرا کنند . پروژه عادی سازی روابط پروژه قدیمی است و حدود نیم قرن سابقه دارد و این پروژه در مصر و اردن قراربود انجام شود و این همیشه شکست خورده است.

 

وی در ادامه تاکید کرد که این حرکت گردشگران یهودی به سمت شهرهای مصر  و اردن و با وجود تلاش فراوان همچنان با شکست مواجه شد.

خامه یار با اشاره به حرکت دادن عرب ها برای زیارت قدس و مسجدالاقصی از سوی صهیونیست ها گفت: اهالی قدس شریف با وجود آنکه نیاز به ثروت و در آمد عربی داشتند، اما گردشگران اعزامی این رژیم را بیرون کردند.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان در ادامه تاکید کرد: این نگاه به موضوع عادی سازی روابط را مثل گذشته با بن بست رو به رو کرده است و هیچ دستاوردی نداشته است و حوادث اخیر نیز تیر خلاصی بر این پروژه است.

وی افزود: در واقع عادی سازی روابط و معامله قرن مرده به دنیا آمد و امروز از این مسئله عبور کردیم و حتی روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت که معامله قرن حتی ارزش یک کاغذ و مرکب آن امضا را الان دیگر ندارد و فکر می کنم ما نباید درباره عادی سازی روابط صحبتی کنیم و آن به تاریخ پیوست.

وی در ادامه به انتفاضه سیف القدس اشاره کرد و گفت: با جریان هایی که اتفاق افتاد دیگر جایی برای صحبت از عادی سازی روابط نیست.

وب به چند نکته اشاره کرد و افزود: هنگامی که امسال شعار روز جهانی قدس «القدس اقرب» مطرح شد خیلی ها اعتراض کردند و اساسا به این مسئله باور نداشتند و تنها کسانی که در محور مقاومت بودند، باور داشتند، ولی امروز هیچ کس در هیچ نقطه ای در داخل سرزمین های اشغالی و کشورهای پیرامون آن به آن شک و تردید ندارد و همه معتقدند که امروز آزاد سازی قدس دیگر یک رویا نیست، یک خواب نیست، بلکه یک واقعیت امکان پذیر و یک باور است و تحولات اخیر در منطقه شاهدی بر آن است.

 

وی گفت: نکته دوم اراده فلسطین، اراده فولادینی است که ما روزانه شاهد تصاویر غیر قابل تصور از مقاومت و رویارویی شکست ناپذیری آن هستیم و در واقع باید گفت که نه شکنجه، نه محاصره و نه گرسنگی هیچ کدام تاثیری بر آنان نداشته و بلکه اثر معکوس داشته است.

 

وی اظهار کرد: این اراده ها چنان حماسه هایی در طی روزهای گذشته به وجود آوردند که جهان را حیرت زده کردند  که این زیبایی ها مجددا در سرزمین های اشغالی تجلی پیدا می کنند، یک فلسطینی که زیر آوار آخرین نفس خود را می کشد تمام تتشش این است که دست خود را بیرون بیاورد و دست خود را به علامت پیروزی بالا بیاورد و در رسانه ها منعکش بشود و نمونه آن مادرانی هستند که فرزندان خود را برای مقابله با صهیونیست ها تشویق می کنند و این یعنی راه ادامه دارد.

 

عباس خامه یار در ادامه به این نکته اشاره کرد که اولین بار همبستگی و یکپارچگی را در همه جا میان ملت فلسطینی می بینیم و در کرانه غربی وقدس می بینیم این شگفت انگیز است و این مسئله مورد توجه است.

 

وی تصریح کرد: ظهور کودکان و نوجوانان فلسطینی در این انتفاضه است و حضور نوجوانان غزه قابل فهم است زیرا محاصره را درک کرده اند، اما ظهور نوجوانان نسل تکنولوژی و بزرگ شده در سرزمین های اشغالی که برخی عبری صحبت می کنند، شگفت انگیز است.

 

وی در نکته پنجم به این مسئله اشاره کرد و گفت: قدرت و جنگ نیروهای مختلف فلسطینی در زمینه روانی وامنیتی نیز شگفت انگیز است و نکته آخر سناریوهایی است که پیش روی این بحث وجود دارد و ما باید شاهد جنگ گسترده ا ی در این سرزمین های اشغالی باشیم و در واقع تمام شهرها برای صهیونیست ها ناامن است و زندگی تعطیل شده و در واقع مهاجرت معکوس از سر گرفته می شود.

 

خامه یار در ادامه تاکید کرد: موضع گیری غرب ها و آمریکایی نیز این بار متفاوت است و آنها خوب فهمیده اند که شرایط کامل عوض شده است و فهمیده اند که وجود این رژیم چقدر براشون پر هزینه است و در واقع ما شاهد تولد جدید یک جنبش مدرن توانمند آزادی بخش فلسطین در جهان هستیم.

 

وی افزود: باور کنید که تاریخ منطقه به قبل و بعد از انتفاضه سیف القدس تقسیم کرد قدس امروز اقرب تر از همه وقت و همه زمان ها است و این نیاز به زمان و سند وتفسیر دارد.

کد خبر 1058541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha