کاهش مصرف بنزین در اردیبهشت ماه

افزایش سفرها در فروردین ماه باعث شده بود تا شاهد افزایش مصرف بنزین باشیم، مصرفی که در پی اعمال محدودیت‌های کرونایی و کاهش سفرها در اردیبهشت ماه با کاهشی ۸ درصدی نسبت به فرودین همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مصرف بنزین با شیوع کرونا در کشور با روند کاهشی همراه بوده است که این موضوع بیش از هر چیز به دلیل اعمال محدودیت‌ها و همچنین دورکاری کارمندان بود.

 

بر این اساس در برخی روزهای تعطیلات عید سال گذشته، مصرف بنزین تا ۴۰ میلیون لیتر در روز نیز پایین آمد. در مجموع ایرانی‌ها به‌طور میانگین در فروردین سال گذشته ۵۰ میلیون لیتر بنزین سوزاندند.

 

این در حالی اتفاق افتاد که به‌طور معمول فروردین‌ماه به دلیل افزایش مسافرت‌ها، مصرف بنزین نیز رکورد می‌زد به‌طور مثال در سال ۹۸ مصرف بنزین در فروردین به  بیش از ۹۱ میلیون لیتر در روز رسیده بود.

 

با این حال در فروردین امسال، ایرانی‌ها به‌طور میانگین روزانه ۷۹.۶ میلیون لیتر بنزین سوزاندند. این افزایش به دلیل افزایش سفرها در فروردین‌ماه بود.

 

همچنین مصرف بنزین در فروردین‌ماه نشان می‌دهد اثر سهمیه‌بندی بنزین به دلیل رشد قیمت دلار در کشور کاهش داشته و قیمت بنزین از قیمت‌های واقعی فاصله معنی‌داری گرفته است.

 

بنابراین گزارش، اگرچه میانگین مصرف بنزین در فروردین امسال با افزایش سفرهای نوروزی به ۷۹.۶ میلیون لیتر در روز رسید اما با موج چهارم کرونا و تعطیلی برخی کسب و کارها، میانگین مصرف در اردیبهشت کاهشی ۸ درصدی را تجربه کرد و ایرانی‌ها به صورت میانگین روزانه ۹۳.۶ میلیون لیتر بنزین سوزاندند.

 

البته میزان مصرف بنزین در اردیبهشت امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشدی ۵ درصدی را نشان می‌دهد. میانگین مصرف بنزین در اردیبهشت سال ۹۹، روزانه ۷۰ میلون لیتر بوده است.

 

یادآور می شود: ظرفیت تولید بنزین ایران در طول دولت تدبیر و امید با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۵۲ میلیون لیتر در روز در سال ۹۲ به ۱۰۷ میلیون لیتر در پایان سال ۹۹ رسید.

ایران در شرایط فعلی ۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت توزیع روزانه سی. ان. جی را دارد که می‌توان با توجه به ظرفیت خالی موجود که حدود ۲۰ میلیون متر مکعب می‌شود، افزایش مصرف بنزین را کنترل کرد. همچنین ایران که دومین دارنده ذخایر گاز جهان به شمار می‌رود، می‌تواند با تکیه بر این سوخت ملی، در مصرف سوخت مایع صرفه‌جویی کند.

کد خبر 1058614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha