کاندیدای اصلح از نگاه حضرت امیر(ع) باید «شایسته و کارآمد» باشد

حجت الاسلام مرادی با بیان اینکه با پیشانی پینه بسته نمی توان کشور را اداره کرد گفت: از دیدگاه قرآن کریم و نهج البلاغه «شایستگی در کارآمدی» مهمترین ویژگی یک کاندیدای اصلح است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، تصدی مسئولیت قانون‌گذاری یا انتخاب رهبر از بزرگترین امانات الهی در نظام مقدس اسلامی است. اگر افراد امین و مؤمن با معیارهای قرآنی برای کسب این سمت انتخاب شوند، در آن صورت انتخاب، یک انتخاب ارزشی و پسندیده از ناحیه خدا خواهد بود. این انتخاب می تواند دین خدا را در مقابل کفر و نفاق یاری دهد و موجب رضایت خدا و رسولش از بنده گردد و طبعاً انتخاب نادرست و ناآگاهانه و یا عدم شرکت در انتخابات موجب تضعیف دین و دینمداران و تضعیف نظام اسلامی خواهد شد. انتخاب بر پایه قرآن یک انتخاب تکلیف مدارانه است و شرکت در انتخابات و رأی آگاهانه تکلیفی شرعی است.لذا در این خصوص با «حجت الاسلام مجید مرادی»، محقق و کارشناس علوم سیاسی گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

 

کاندیدای اصلح از منظر نهج البلاغه چگونه است؟

بسیاری از فرماندهان حضرت علی (ع) از افراد معمولی بوده و سوابق چندان درخشانی هم از لحاظ تقوا و تعهد هم نداشتند و حتی برخی از آنها مرتکب اشتباهات فاحشی بودند اما آنچه برای امیرالمومنین (ع) بسیار مهم و اساسی بود، کارآمدی فرماندهان بود؛ اینکه افراد نماز شب بخوانند، اهمیت چندانی برایشان نداشت لذا از دیدگاه قرآن کریم و نهج البلاغه «شایستگی در کارآمدی» مهمترین ویژگی یک کاندیدای اصلح است، چه بسا انسان های زاهدی با نام آباد کردن آخرت مردم دنیای آنها را تیره و تار کردند؛ بنابراین فن دنیاشناسی با زهد و گوشه نشینی فرق دارد. ایمان، تقوا و تعهد یک امر فردی و شخصی بوده و هیچ ارتباطی به مدیریت جامعه ندارد؛ به رابطه او خدای او مربوط می شود. کشورداری، حل مسایل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیازمند تخصص و مهارت اجرایی قوی است، با پیشانی پینه بسته نمی توان کشور را اداره کرد. کسانی که زبان دنیا را بلد نیستند و ماهیت جهان را نمی شناسند، نمی توانند با دنیا ارتباط برقرار کنند، اینها نمی توانند مدیران و مجریان خوبی برای اداره کشور باشند.

 

توصیه امیرالمومنین (ع) در خصوص رعایت صاحب حق در اداره کشور چیست؟

حق را به صاحب حق، هرکس که باشد، نزدیک یا دور، بپرداز. و در این کار شکیبا باش و این شکیبایی را به حساب خدا بگذار. گرچه اجرای حق مشکلاتی برای نزدیکانت ایجاد کند، تحمل آن را به یاد قیامت بر خود هموار ساز زیرا تحمل آن پسندیده است. و هرگاه رعیت بر تو بدگمان گردد عذر و مشکل خویش را آشکارا با آنان در میان بگذار و با این کار از بدگمانی نجاتشان ده. که این کار ریاضتی برای خودسازی تو و مهربانی کردن نسبت به رعیت است. و این عذرخواهی تو آنان را به حق وا می‌دارد.

 

حضرت علی (ع) در اجرای عدالت در جامعه چه فرمایشی داشتند؟

با گسترش عدالت در بین مردم و مهربانی با رعیت، مورد اعتماد آنان خواهی شد. آنگاه اگر در آینده کاری پیش آید و به عهده‌شان بگذاری با شادمانی خواهند پذیرفت. زیرا عمران و آبادانی قدرت تحمل مردم را زیاد می کند. و قطعا ویرانی زمین به جهت تنگدستی کشاورزان است و تنگدستی کشاورزان به جهت غارت اموال از طرف زمامدارانی است که به آینده حکومتشان اعتماد ندارند و از تاریخ گذشتگان عبرت نمی گیرند

 

ما باید قدردان رییس جمهور کشورمان باشیم. ما نباید اشتباهی را که رییس جمهور ایالات متحده مرتکب شدند را به دوش رییس جمهور کشور خودمان بیندازیم. دولت تدبیر و امید در شرایط سخت تحریم ها زحمات زیادی متحمل شد و شایستگی های زیادی از خود به نمایش گذاشت و کشور را از فروپاشی نجات دادند. این حقیقتی است که تاریخ شهادت خواهد داد.

 

ویژگی های کاندیدای اصلح از نظر شما چیست؟

هر شغلی متناسب با خود شایستگی ها و قابلیت های خاصی دارد. اصلح بودن و سالم بودن هم به معنای همین شایسته بودن است. هر انسانی برای کار خاصی در این دنیا آفریده شده است. یک فرد نمی تواند هم قاضی خوبی باشد و هم رییس جمهور و مدیر اجرایی عالی باشد، این دو اجتناب ناپذیر است. پس هر فردی باید تخصص لازم را در کار خود داشته باشد؛ مثلا رییس جمهور باید در مدیریت کلان کشور از تخصص لازم برخوردار باشد. صرف داشتن تقوا و تعهد کاری از پیش نمی برد، همان طورکه یک استاندار می تواند تابع هر دین و مذهبی باشد (ارامنه) و هیچ مشکلی هم پیش نمی آید، چون در اداره کشور عملکرد، مهارت و توانایی مدیریت و انجام کارها مهم است نه اینکه فلان مدیر نماز شب می خواند یا خیر؛ ضمن اینکه موضوع ریاست جمهوری هم یک موضوع ویژه بوده و ویترین خارجی یک کشور محسوب می شود. مخاطب همه ممالک در دنیا رییس جمهور است.

 

 رییس جمهور به جز اموری که مربوط به شخص رهبری است وظیفه اجرای قانون اساسی را دارد. علاوه بر آن بالاترین مقام رسمی کشور بعد از رهبری می باشد. بخش دیگری از وظایف ریاست جمهوری به سیاست خارجی مربوط می شود. رییس جمهور باید زبان گفت و گو با دنیا را بلد باشد. با قهر کردن با دنیا نمی توان کشور را به رشد و شکوفایی اقتصادی رساند. رییس جمهور باید توانایی و مهارت برقراری ارتباط با کشورهای دنیا را داشته باشد و باعث انزوای کشور نشود.

 

امروز پیشرفته ترین کشورهای دنیا مانند امریکا و چین بیشترین وابستگی ها را به یکدیگر دارند. هر کشوری که از قدرت اقتصادی بالایی برخوردار است وابستگی های بیشتری هم دارد،  هوش و ذکاوت رییس جمهور در این است که بتواند ثروت های بالقوه کشور را به ثروت های بالفعل تبدیل کند و از ظرفیت های ژئوپولوتیک، امکانات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به نحو احسن استفاده کند و مردم احساس کنند که در یک کشور ثروتمند زندگی می کنند.

 

هنر ما نباید این باشد که کسی را از روی کره زمین محو کنیم بلکه باید مایه آسایش و آبادانی در این کره خاکی باشیم، باید اقتصاد را شکوفا کنیم، از فرار مغزها جلوگیری کنیم وگرنه با ضربه زدن به دیگران مشکلی حل نمی شود. فقها معتقد هستند جلب منفعت بر دفع مفسده اولی تر است یعنی ما باید ببینیم منفعت کشور در کجا و در چیست، اولویت ها را ببینیم، جوانان را دریابیم، اینکه افتخار کنیم 70 درصد مردم کشورمان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی است، اینها افتخار نیست بلکه مایه خجالت و شرمساری است. ناگفته نماند که این تغییر و تحولات هم با شعار عملی نمی شود.

 

 

 

کد خبر 1058816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha