۴۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی مرمت می شود

محمدی گفت: در سال گذشته، در سطح استان ۹۹ رشته قنات مرمت و احیاء شد و امسال پیش بینی می شود ۴۰۰ رشته احیاء شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند؛ «اکبر محمدی» امروز (1 خرداد) در مراسم افتتاح پروژه بازسازی قنات روستای فریز که با حضور مدیر کل دفتر امور آب کشاورزی، مشاور وزیر و مشاور معاونت و رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: طبق آخرین آمار شرکت آب و منطقه ای خراسان جنوبی تعداد قنات استان از 6 هزار و 252 رشته به 6 هزار و 947 رشته افزایش یافته است.

 

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی افزود: بیش از 25 درصد تأمین آب استان از محل همین قنوات و چشمه ها است که بیش از 250 هزار متر مکعب است.

 

محمدی تصریح کرد: آب‌های قنوات ای سی های زیر سه هزار و کیفیت بالایی دارند، لذا در سال گذشته  17 میلیارد و 500 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی مصوب قنوات بود که حدود 12  میلیارد و 300 میلیون تومان تخصیص یافت که 100 درصد عملیات اجرایی آن در سطح استان انجام شده است.

 

وی ادامه داد: همچنین از محل اعتبارات استانی پنج میلیارد و 800 میلیون تومان مصوب قنوات بوده است که حدود دو میلیارد تومان تخصیص یافته که عملیات آجرایی آن 100 درصد  در استان انجام شده است.

 

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای مرمت قنوات شهرستان خوسف یک میلیارد و 200 میلون تومان اختصاص یافته بود، افزود:  با  این اعتبار هشت رشته قنات و بیش از یک و نیم کیلومتر احیاء و مرمت قنوات انجام و تحویل بهره برداران شده است.

 

محمدی بیان کرد: در سال  گذشته، در سطح استان 99 رشته قنات با حجم عملیات 24 کیلومتر مرمت و احیاء کردیم و امسال پیش بینی می شود 400 رشته  مرمت و احیاء شود.

 

وی در پایان با اشاره به بازسازی قنات روستای فریز گفت: طبق بررسی ها دبی قنات فریز پنج لیتر بوده که بعد از بازسازی و مرمت این دبی به  10 تا 12 لیتر افزایش یافته است.

 

 

کد خبر 1058917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha