تامین زیرساخت ها سنگ بزرگ در پیشروی منطقه آزاد اینچه برون/ آیا منطقه آزاد اینچه برون به سرنوشت قشم دچار می شود

در حالی که مسئولان هرمزگان مثل مسئولان گلستان برای تصویب منطقه آزاد به دولت برای زیرساخت ها اطمینان خاطر داده بودند ولی با وجود گذشت ۲۰ سال از تصویب منطقه آزاد قشم هنوز زیرساخت های آن فراهم نشده و آنگونه که باید به شکوفایی اقتصادی نرسیده است.

خبرگزارس شبستان، گرگان-داود خاندوزی: بالاخره منطقه آزاد اینچه برون پس از کش و قوس های فراوان در بین دولت، مجلس و شورای نگهبان به نتیجه رسید، بی اقرار این منطقه با وجود شرایطی می تواند مکانی برای توسعه ارتباطات با کشورهای حوزه سی.آی.اس و ارتقاء تجارت و گردشگری در استان گلستان باشد و پای هر سرمایه گذاری را به این منطقه باز کند و شاید هم بتوانیم از آن به عنوان احیا کننده راه ابریشم یاد کنیم.

 

گلستان هم ظرفیت های بی نظیری در این زمینه از مواهب طبیعی، گردشگری و تاریخی دارد و قطعا اگر سیاستگذاری درستی در این مسیر اتفاق بیفتد در یک دوره بلند مدت شاهد تحولات اقتصادی در این منطقه خواهیم بود و به نظر می رسد با شرایطی که در حال حاضر حاکم است مردم استان نباید به فکر تحول اقتصادی در یک بازده کوتاه مدت به واسطه ایجاد منطقه آزاد اینچه برون باشند.

 

اما شرط مهم چنین تحولی تامین زیرساخت هایی است که در زمان تصویب لایحه منطقه آزاد اینچه برون بارها و بارها مسئولان استان گلستان به دولت و رئیس مجلس وقت در خصوص آن اطمینان خاطر دادند که مشکلی وجود ندارد.

 

برای اینکه متوجه شویم این مطلب تا چه میزان حائز اهمیت است به سرنوشت منطقه آزاد قشم گریزی می زنیم، در حالی که مسئولان هرمزگان مثل مسئولان گلستان برای تصویب منطقه آزاد به دولت برای زیرساخت ها اطمینان خاطر داده بودند اما شاهد آن هستیم که با وجود گذشت ۲۲ سال از تصویب منطقه آزاد قشم هنوز زیرساخت های آن فراهم نشده و آنگونه که باید به شکوفایی اقتصادی نرسیده است.

 

در همین استان می بینیم که منطقه آزاد کیش که زیرساخت های آن برای توسعه گردشگری و غیره فراهم بود مورد استقبال زیادی از ایرانیان و حتی گردشگران خارج از کشور قرار گرفته است، این مسئله نشان می دهد که عدم تامین زیرساخت های لازم در منطقه آزاد باعث می شود که سرمایه گذاران کمتری به این منطقه مراجعه کنند.

 

براساس تعاریف منطقه آزاد باید این منطقه محلی برای تسهیل مبادلات تجاری ایجاد می شود و زمینه‌ ساز صادرات باشند و باید منطقه آزاد به مکانی مطمئن برای سرمایه‌ گذاران خارجی مبدل شود و در این راستا آن چیزی که حائز اهمیت است و پله نخست به شمار می رود تامین زیرساخت است، مهمترین زیرساخت هایی که باید در این منطقه به وجود بیاید علاوه بر مسیر دسترسی مطمئن، تامین آب، برق و گاز است.

 

در حالی مسئولان استان از بابت این زیرساخت ها اطمینان خاطر دارند که بزرگترین ناحیه صنعتی که در این منطقه قرار دارد مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نگرفته و شاید یکی از علت های آن عدم اطمینان خاطر از این زیرساخت ها بوده است، یکی از این موارد عدم ایجاد سد آقدکش است که علاوه بر جلوگیری از بروز سیل در شهرستان آق قلا درصدد تامین آب مورد نیاز برای کارخانجات این شهرک صنعتی است که فضای یک هزار هکتاری برای آن در نظر گرفته شده است.

 

از سویی دیگر اختلافات مالی بین کشور ترکمنستان و ایران در خصوص مسائل پیرامونی راه آهن و همچنین بدهی های گذشته ایران به جمهوری ترکمنستان در خصوص گاز که حتی باعث مناقشاتی نیز بین دو کشور شد سابقه خوبی را برای تامین گاز مورد نیاز این منطقه آن هم در صورت موافق دولت ها و اختصاص هزینه های لازم باقی نگذاشته است و از آنجا که استان های شمالی در انتهای مسیر گازرسانی کشور قرار دارند همواره مصرف گاز در استان برای آنکه مردم گلستان یا دو استان شمالی دیگر با قطعی رو به رو نشوند کنترل می شد و تنها راهی که باقی می ماند این است که گلستان خود بتواند به استخراح و استحصال گاز دست پیدا کند و امیدوار به اکتشافات نفت و گاز در منطقه باشند، در غیر این صورت به نظر می رسد که سرمایه گذاران خارجی از منطقه آزاد اینچه برون آنگونه که باید مثل همه این سال ها استقبال نخواهند کرد.

 

از سویی دیگر در تامین برق گرچه بیان می شود مشکلی وجود ندارد ولی به نظر می رسد که اگر بنا باشد صنایع در منطقه اینچه برون گسترده تر شود و شرکت های جدیدی مستقر شوند نیاز به تامین خطوط جدید برق، اصلاح شبکه یا حتی ایجاد نیروگاه وجود دارد و همه این مسائل مستلزم هزینه های گزاف است.

 

از سویی دیگر مهمترین خط ترانزیتی این منطقه راه آهن است که از مسیر گرگان-بندرترکمن-اینچه برون متصل است و به نظر می رسد برای دسترسی آسان تر نیاز است که اصلاحاتی نیز در مسیر ریلی رقم بخورد و اگر استان بنا دارد که از ظرفیت گردشگری خود در این مسیر استفاده کند باید قطارهای مناسب طرح گردشگری در این منطقه به کارگیری شود.

 

این موارد نشان می دهد که برای اینکه منطقه آزاد گلستان بتواند به شکوفایی اقتصادی برسد راه درازی در پیشرو دارد و حال باید دید که مسئولان با مصوب کردن طرح منطقه آزاد اینچه برون و با توجه به اینکه در انتهای کار دولت یازدهم و دوازدهم قرار داریم در آینده چه میزان در این مسیر گام بر می دارند.

 

همه مردم استان گلستان امیدوارند که منطقه آزاد اینچه برون که میراث دولت روحانی به شمار می رود مورد توجه رئیس جمهور سیزدهم کشور نیز قرار بگیرد و در سال های آینده به دست فراموشی سپرده نشود.

 

عدم توسعه لازم بازارچه‌ مرزی اینچه برون، توسعه نامتوازن اقتصادی در این مناطق، بی‌تدبیری در بخش کشاورزی و عدم ایجاد صنایع تبدیلی، نبود اشتغال پایدار و بسیار دلایل دیگر نیز موجب به آن شده که استان گلستان جزو استان هایی باشد که سرانه درآمدی آن پایین تر از دیگر استان های کشور باشد و قطعا وجود منطقه آزاد که مورد استقبال سرمایه گذاران قرار بگیرد می تواند ضرب آهنگ توسعه اقتصادی را در گلستان قوی تر کند.

 

کد خبر 1059168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha