از اجرای موفق طرح شهید سلیمانی تا رسیدگی به بیکارشدگان دوره کرونا توسط اهالی مسجد علوی

اهالی مسجد علوی ضمن التزام به بیانیه‌های ستاد مقابله با کرونا درکمک مومنانه به افرادی که کارشان را در این بحران از دست دادند و نیز حمایت از صاحبان مشاغل آسیب‌دیده در این ایام بسیار موفق عمل کرده‌اند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد علوی (واقع در تهران، خیابان پیروزی، کوچه شهید بروز غنیان) دارای قدمت حدود یک صد ساله است و حدود 60 سال است که فقط یک امام جماعت دارد که از این منظر دارای ویژگی منحصر به فرد است زیرا طبق مشاهدات و اطلاعات خبرنگار ما بسیاری از مساجد طی 60 سال، حداقل پنج، شش امام جماعت را به خود دیده اند. در همین محله ای که مسجد علوی واقع شده است یعنی صد دستگاه، مساجد امام جعفر صادق (ع) و صاحب الامر (ع) و مسلم بن عقیل نیز واقع شده اند که به گفته مصطفی عزالدین از ساکنین قدیمی این محله، هر چند سال یا در بهترین حالت، هر دهه یک امام جماعت عوض کرده اند و در این میان، مسجد امام جعفر صادق (ع) طی یک دهه اخیر، سه بار امام جماعت آن تغییر کرده است.

 

مشاهدات و اطلاعات خبرنگار ما نشان می دهد اکثریت قریب به اتفاق مساجدی که با کمترین تغییر در زمینه امام جماعت روبرو بوده اند بسیار موفق هستند همچون مسجد احمدیه واقع در تهران، چهارراه سرسبز، مسجد النبی (ص) واقع در تهران، میدان نبوت، مسجد ابوذر واقع در تهران، محله فلاح، مسجد انصارالحجه(عج) واقع در تهران، خیابان خاوران و مسجد نبی اکرم (ص) واقع در تهران، خیابان پیروزی، بلوار نبی اکرم (ص).

حجت الاسلام والمسلمین سید علی مقدم، امام جماعت مسجد علوی در این باره به شبستان گفت: وقتی مشغول تحصیل و تدریس در حوزه علمیه نجف اشرف بودم، به من امام جماعت مسجدی در شهر کهنه قوچان پیشنهاد شد، ولی چون از ابتدا می دانستم، که مردم دوست دارند امام جماعت مسجد و روحانی شهرشان باسواد باشند، تصمیم گرفتم، به تحصیل ادامه دهم.

 

وی افزود: چند سال بعد به حوزه علمیه قم رفتم و سال ها در آن حوزه بزرگ از محضر مراجع تقلید و استادان مشهور آنجا بهره مند شدم تا اینکه این بار به پیشنهاد تعدادی از هم درسی هایم، چند بار برای تبلیغ به تهران آمدم و همین باعث ابتدا امام جماعت مسجدی در جنوب این شهر شدم امام چند ماهی نگذشت که به توصیه یکی از مراجع تقلید و درخواست مردم محله صد دستگاه، امامت جماعت مسجد علوی را پذیرفتم و الان حدود 60 سال است که در خدمت نمازگزاران این خانه خدا هستم.

 

تحت پوشش قرار دادن 100 خانواده جدید در دوره کرونا

 

این مقدمه بیان شد تا بدانیم وقتی مسجدی در دوره شیوع ویروس کرونا حتی یک روز خیریه آن تعطیل نشده است و علاوه بر خانواده های تحت پوشش، حدود 100 خانواده جدید را که در پی شیوع این ویروس دچار مشکل مالی شده اند، چگونه ممکن است.

 

آقا محمود خادم این مسجد درباره فعالیت های مسجد علوی طی 15 ماه اخیر به شبستان گفت: آقای مقدم همچون سایر هیئت امنای این مسجد که همگی از نیروهای انقلابی و رزمندگان دفاع مقدس هستند عمل به قانون را وظیفه شرعی خود می دانند بنابراین وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا حکم به تعطیلی مساجد و در مرحله بعدی، نماز جماعت داد، این فرمان حکومتی را قبول کردند و مدتی برنامه های مسجد علوی تعطیل شد.

 

خادم مسجد علوی افزود: دو سه ماه وضعیت به همین منوال بود که از ماه رمضان سال گذشته، برگزاری برنامه ها به همت بچه های بسیج و هیئت امنا و با رعایت پروتکل های بهداشتی تا به امروز برگزار شد.

 

مسجد علوی که با تلاش اهالی اش، کمترین میزان تعطیلی را در دوره کرونا داشته است، دارای خیریه ای با سابقه 50 ساله است که در طول سال در چند نوبت سبد کالا، پوشاک، کارت هدیه و مهر نان میان 80 خانواده توزیع می کند و در پی شیوع ویروس کرونا هر ماه به این فهرست اضافه شد و در مجموع الان 180 خانواده هر چند وقت یک بار از خدمات این مسجد بهره مند می شود.

 

کمک به روحانیون و مداحان در دوره تعطیلی منبرها و هیئت ها

 

علاوه بر اینها بخشی از وجوهات و کمک هایی که به دست امام جماعت مسجد علوی می رسد با اجازه مراجع تقلید یا به نیت خودِ خیران صرف کمک به روحانیون و طلاب می شود که به گفته مقدم، بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در دوره کرونا به این قشر کمک مالی صورت گرفت. همچنین حدود ۵۰ میلیون تومان نیز میان مداحان توزیع شد تا آنها کمتر شرمنده خانواده شان باشند. در واقع وقتی کرونا جهانگیر شد بسیاری از برنامه ها از جمله مجالس مذهبی و روضه ها تعطیل شدند و طبیعتا این وضعیت برای منبری ها و مداحان مشکلاتی پدید آورد که در چنین وضعیتی وظیفه عالمان بلاد در دستگیری و توجه به این اقشار بیشتر شد که الحق و الانصاف علمای معمر و معنونین در انجام وظیفه دینی خود به خوبی عمل کردند.

 

تهیه جهیزیه برای نوعروسان از جمله برنامه های غیر ثابت مسجد علوی است که طی دوره شیوع ویروس کرونا به صورت جسته و گریخته صورت گرفت و در مجموع حدود ۴۰۰ میلیون تومان نیز برای این کار خداپسندانه از سوی اهالی این مسجد با کمک خیران هزینه شد. معمولا این کمک ها جمع آوری و به دست خیریه ای در همان محله صد دستگاه می رسد تا صرف تشکیل خانواده شود.

 

اجرای طرح شهید سلیمانی با همکاری مساجد محله صد دستگاه

 

مسجد علوی با همکاری مساجد امام جعفر صادق (ع) و مسلم بن عقیل و صاحب الامر (عج) در اجرای خانه به خانه طرح شهید سلیمانی و غربالگری افراد بسیار موفق عمل کرد و علاوه بر تامین هزینه های درمانی، در چندین نوبت بسته های معیشتی و بهداشتی را به دست خانواده هایی که یکی از اعضای آنها به کرونا مبتلا شده بود، رساندند.

 

از همه اینها که بگذریم برنامه های مسجد علوی با شروع سال 1400 به ویژه ماه رمضان کاملا به حالت قبل از شیوع ویروس کرونا برگشت و در این ماه مبارک، سه سخنران و هر کدام به مدت یک دهه در این مسجد سخنرانی کردند. مقدم در این باره گفت: شورای فرهنگی و هیئت امنای مسجد علوی تصمیم گرفتند با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، برنامه ها را همچون قبل از این شیوع این بیماری برگزار کنند و تا کنون موفق بوده ایم.

 

مسجد علوی با تلاش امام جماعت نود و دو ساله و هیئت امنایش که جزو انقلابیون دوره مبارزه با طاغوت و رزمندگان دوره دفاع مقدس هستند با داشتن روحیه ولایت پذیری ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی چراغ این خانه را در ترویج معارف دینی و خدمت به نیازمندان روشن نگاه داشته است.

 

کد خبر 1059226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha