خلق حماسه های ماندگار رزمندگان کهگیلویه و بویراحمدی در دوران دفاع مقدس

سردار حکمتیان گفت: رزمندگان سخت کوش استان کهگیلویه و بویراحمد در ۲۷ عملیات هشت سال دوران دفاع مقدس حماسه های ماندگاری را خلق کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، سردار «حسن حکمتیان» امروز (۲ خرداد ماه) اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمدی ها به دلیل رشادت و شجاعت نقش تعیین کننده ای در همه عملیات های دوران هشت سال دفاع مقدس داشتند.

 

فرمانده تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: رزمندگان استان به دلیل اینکه تیپ استان تشکیل نشده بود در قالب تیپ های حیدر کرار، قائم و لشکر امام حسین (ع) استان های دیگر ساماندهی و در میدان مبارزه و دفاع از وطن حضور داشتند.

 

سردار حکمتیان ادامه داد: رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد همگام با سایر هم وطنان پس از ۲۴ روز تلاش بی وقفه و شبانه روزی از روز دهم اردیبهشت تا سوم خرداد موفق به فتح خرمشهر و اهتزاز پرچم ایران اسلامی بر فراز مسجد جامع این شهر به عنوان مرکز اصلی شدند.

 

وی تاکید کرد: از عملیات بیت المقدس به دلیل وسعت بازپس گیری سرزمین های تصرف شده کشورمان، گرفتن تجهیزات جنگی زیادی از دشمن، اسارت بیش از ۱۷ هزار نفر از ارتش دشمن و کشته و زخمی شدن ۱۶ هزار نفر از بعثیان به عنوان بزرگ ترین عملیات دوران هشت سال دفاع مقدس یاد می شود.

 

فرمانده تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: براساس یک برنامه از پیش تعیین شده قرار بود خوزستان از ایران جدا و به نام استان عربستان نام گذاری شود که پیروزی ایران در این عملیات خط بطلانی بر این نقشه ها بود.

 

وی یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد که استان کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس به طور میانگین یک روز درمیان یک شهید تقدیم ایران اسلامی کرده است.

 

سردار حکمتیان همچنین گفت: رزمندگان سخت کوش این استان در ۲۷ عملیات هشت سال دوران دفاع مقدس حماسه های ماندگاری را خلق کردند.

 

بنابراین گزارش، استان کهگیلویه و بویراحمد، ۱۸۰۰ شهید، ۱۳ هزار جانباز، ۳۳ هزار رزمنده، ۳۱۸ آزاده به کشور عزیزمان اهدا کرده که تعداد ۲۷۰ نفر از شهداء، پاسدار و ۳۰۰ نفر سرباز و بقیه بسیجی بوده اند که کوچک ترین شهید ۱۲ساله و کهنسال‌ترین آنها ۶۷ ساله بود.

از این آمار ۸۰ درصد از مناطق عشایری بوده و ۹۹/۵ درصد در خط مقدم و ۹۰ درصد از آنها زیر ۳۰ سال سن داشتند.

بیش از ۶۰۰ تن از شهدا دانش آموز، ۳۳ نفر روحانی، ۷۸ نفر دانشجو، ۴۸ نفر جهادگر و بیش از ۷۰ نفر ورزشکار، ‌۴۸ نفر امدادگر و بیش از ۶۷ نفر از شهدای استان مسئولیت فرماندهی تیپ یا گردان یا گروهان را به عهده داشتند.

در میان آبادی های این دیار، ده برآفتاب یاسوج و قاسم آباد جلیل، بیشترین شهید را دارند و در این میان دو خانواده سه شهیدی و ۴۳ خانواده دو شهیدی وجود دارد.

گفتنی است، از افتخارات کهگیلویه و بویراحمد در دفاع مقدس، کسب مقام نخست در اعزام نیروی داوطلب از نظر جمعیت به جبهه های جنگ بود.

کد خبر 1059337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha