شوراهای اسلامی گفتمان سازی با مردم را تقویت کنند

بیکی گفت: شوراهای اسلامی باید گفتمان سازی با مردم را تقویت کنند، چرا که رشد جمعیت و مهاجرت به برخی روستاها سبب افزایش انتظارات مردم شده است و شوراها باید به صورت شفاف به مطالبات مردم بدون تخریب و تهمت پاسخگو بوده و آن ها را اقناع کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مجید بیکی» امروز (۲ خرداد) در گردهمایی دهیاران و شوراهای اسلامی بخش شوسف اظهار کرد: اقدامات خوبی بعد از انقلاب انجام شده اما بخش عمده ای از این اقدامات همواره کمتر دیده شده است.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه امسال یکی از خشکسال‌ترین سال ها در زمستان ۹۹ و بهار ۱۴۰۰ را پشت سر می گذاریم، گفت: فقر مراتع و کاهش نزولات آسمانی تاثیر زیاد و مستقیمی بر زندگی روستائیان و عشایر داشته به نحوی که امسال عشایر و دامداران برای تغذیه دام هایشان با مشکل مواجه شده اند.


بیکی افزود: در اسفندماه سال گذشته ۵۵۰ تن علوفه و کنسانتره بین دامداران شهرستان توزیع شده است اما در فروردین ماه امسال بیش از ۹۰۰ تن علوفه، یعنی حدود دو برابر ماه های گذشته توزیع شده اما این مقدار باز هم کفاف دام شهرستان را نمی دهد چرا که وضعیت استان ها به دلیل خشکسالی تغییر کرده است.


وی تصریح کرد: به استناد قانون اساسی، برای اداره روستاها شورا تشکیل شده است، در سال ۷۷ اولین دوره انتخابات شورا تشکیل شد و تاکنون ادامه داشته است لذا روستائیان انتظارات زیادی را از شوراها دارند.

 

فرماندار نهبندان ادامه داد: امروز ضرورت شورا بر اساس قانون اساسی و آرمان های انقلاب است لذا وجود شورا مهم و الزامی است؛ انتظار این است که شوراها در برقراری ارتباط مناسب میان دولت و مردم نقش موثری ایفا کنند.

 

بیکی با بیان اینکه شوراها باید گفتمان سازی با مردم را تقویت کنند، گفت: رشد جمعیت و مهاجرت به روستاها سبب افزایش انتظارات مردم شده است لذا شوراها باید به صورت شفاف به مطالبات مردم بدون تخریب و تهمت پاسخگو باشند و آن ها را اقناع کنند.

 

وی عنوان کرد: در حال حاضر طرح هادی، جمع آوری زباله ها و اینترنت پر سرعت از خواسته های جدید روستاییان است و بیشتر مشکلات آب، برق و گاز در حال رفع شدن است.


فرماندار نهبندان ضمن گلایه شدید از وضعیت آسفالت راه های روستایی این شهرستان، ادامه داد: در خصوص جاده های روستایی مشکل فراوانی در نهبندان داریم، چرا که در ۱۰ سال گذشته آسفالت مناسبی هم کار نشده و همه آسفالت ها سطحی و  از نوع سرد کار شده است با این وجود پیگیری هم زیاد داشته ایم که به نتیجه نرسیده است.

 

بیکی ادامه داد: انتقال متولی گری راه های روستایی به خاطر تفکیک راهداری و راه و شهرسازی باعث ایجاد مشکلات و کندی هایی شده است، همچنین اعتبار ملی اینگونه راه ها نیز حذف شده است لذا برای یک کیلومتر جاده تا ۷۰۰ میلیون تومان باید هزینه کنیم که اعتبارات شهرستان کفاف این هزینه ها را نمی دهد.


وی تصریح کرد: با کل اعتبار توزیع شده شهرستان، تنها ۳۵ کیلومتر را می توان راه سازی کرد که از توان شهرستان خارج است.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه برای احداث باند دوم اقدامات کار خوبی در مسیر سربیشه تا نهبندان در حال انجام است، با اتمام این عملیات جاده اصلی به بهره برداری رسیده و مشکلات و تصادفات کم می شود.


بیکی گفت: ۴۰ درصد آبی که وارد شبکه توزیع آب نهبندان می شود هدر می رود، همچنین میانگین استان هم در همین حد است و در این خصوص در استان مشکل داریم.

 

وی با بیان اینکه دهیاران در حوزه ساخت و ساز غیرمجاز باید حمایت شوند، عنوان کرد: در ساخت و سازهای غیرمجاز اگر گزارشی هست کلانتری و پاسگاه باید صورت جلسه کند و در اسرع وقت کارشناس فنی کمیسیون، پرونده را تکمیل کنند تا بر مشکلات افزوده نشود.


فرماندار نهبندان بیان کرد: بخش شوسف دارای ۲۰ دهیاری است اما چهار خودروی جمع آوری زباله دارد لذا شرکت تعاونی دهیاران باید این مسئله را مدیریت کند و خودرو را برای جمع آوری زباله در اختیار روستاهای دیگر بگذارد.

 

بیکی تصریح کرد: موضوع سهمیه آرد در هر روستایی مطرح می شود و می گویند سهمیه آرد کم شده است اما سهم نان در سبد غذایی خانوارها افزایش یافته، همچنین بعضا از نان برای مصارف غیرانسانی استفاده می شود.


وی گفت: ۵۱ هزار نفر جمیعت نهبندان بر اساس سرشماری ۹۵ است است اما ۹۵۹ تُن آرد هر ماه بین جامعه شهری و روستایی توزیع می کنیم.

 

بیکی با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان به لحاظ سرانه مصرف آرد است، خاطر نشان کرد: امسال نسبت به سنوات گذشته کاهش عملکرد برداشت گندم داریم و گندم دیم از چرخه خارج شده است این موضوع بر مشکلات آرد و نان افزوده خواهد شد.


وی در پایان خواستار تشویق و ترغیب همگان برای شرکت در انتخابات پیش رو شد.

 

 

کد خبر 1059347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha