درسی از قرآن/سرمایه ‏داران بى ‏ایمان، در معرض فساد هستند

قرآن کریم می فرماید:(اى قارون!) در آنچه خداوند به تو داده است، سراى آخرت را جستجو نما و (در عین حال) بهره ‏ات را نیز از این دنیا فراموش مکن...

به گزارش خبرگزاری شبستان، قرآن کریم می فرماید  وَابْتَغِ فِیمَآ آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ أَحْسِن کَمَآ أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَ لَاتَبْغِ الْفَسَادَ فِى الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَایُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ‏ یعنی آنکه : (اى قارون!) در آنچه خداوند به تو داده است، سراى آخرت را جستجو نما و (در عین حال) بهره ‏ات را نیز از این دنیا فراموش مکن و همان‏گونه که خداوند به تو احسان کرده است، تو نیز (از این ثروت به دیگران) احسان نما و به دنبال فساد در زمین مباش که خداوند، فسادگران را دوست نمى ‏دارد.

حضرت على‏ (ع) در تفسیر جمله‏ى «لاتَنسَ نصیبک من الدنیا» فرمود: «یعنى از سلامتى، قوّت، فراغت، جوانى و شادابى خود براى آخرت استفاده کن».در این آیه به چند دستور و رهنمود تربیتى اشاره شده است:الف: توجّه داشتن به آخرت، همراه با بهره‏ مندى از دنیا.ب: احسان به دیگران با توجّه به الطاف خداوند به انسان.ج: دورى از فساد با توجّه به «اِنّ اللّه لایحبّ المفسدین».

 دنیا مزرعه‏ ى آخرت است. «وابتغ فیما اتاک اللّه الدار الآخرة» (به قارون گفته شد: از این امکانات سراى آخرت را دنبال کن.)؛ دارایى ثروتمندان، از آنِ خداست. «اتاک اللّه»؛ آخرت را باید با جدیّت دنبال نمود، هر چند دنیا را نیز نباید فراموش کرد. «ابتغ - لا تنس»؛ مال و ثروت مى ‏تواند وسیله‏ سعادت اُخروى گردد. «وابتغ فیما اتاک اللّه الدّار الآخرة»؛ موعظه‏ى ثروتمندان، کار پسندیده‏اى است. «وابتغ...»؛ هرکس به سهم و نصیب خود اکتفا کند وباقى را صرف آخرت نماید. «وابتغ... و لاتنس نصیبک...»؛ در موعظه، به نیازهاى طبیعى هم توجّه داشته باشیم. «لاتنس نصیبک»؛ ثروت بى‏ حدّ، بهره‏ مندى بى‏حساب رابدنبال ندارد. نصیب هرکس محدود و مشخّص است. «نصیبک»
 آخرت‏طلبى از طریق احسان به دیگران است. «وابتغ... و اَحسن»؛براى دعوت دیگران به احسان، یادآورى احسان الهى در حقّ آنان کارساز است. «اَحسن کما اَحسن اللّه الیک»؛  سرمایه ‏داران بى ‏ایمان، در معرض فساد هستند. «لا تبغ الفساد» از مهم ترین پیام های این آیه است.



 

کد خبر 1059434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha