آغاز ثبت‌نام بسته اینترنت رایگان انتخابات/تورم منفی ماهانه برای خوراکی ها ثبت شد

آغاز ثبت‌نام بسته اینترنت رایگان انتخابات از عصر امروز، افزایش ۳.۵ هزار مگاواتی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی تا پایان هفته، تورم منفی ماهانه برای خوراکی ها ثبت شد، تغییرات قیمت محصولات و هزینه خدمات کشاورزی برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه سوم خرداد شبستان به شرح زیر است:

آغاز ثبت‌نام بسته اینترنت رایگان انتخابات از عصر امروز

«محمدجواد آذری جهرمی» در صفحه اینستاگرام خود درباره بسته‌های اینترنتی که برای انتخابات در نظر گرفته شده است توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: ستاد ملی کرونا برای حفظ سلامت مردم در روزهای انتخابات، تبلیغات در فضای مجازی را تجویز کرده و علاوه بر دستوراتی به ستادهای انتخاباتی به استفاده از این ظرفیت، از وزارت ارتباطات هم خواسته است که به مردم برای این روزها بسته‌های رایگان اینترنت ارائه کند.

آذری‌جهرمی افزود: برای هر کد ملی یک بسته هفت گیگابایتی اینترنت (نپرسید داخلی، اینترنت یک شبکه بین‌المللی است) یک ماهه به عنوان هدیه در نظر گرفته شده است.

وزیر ارتباطات اعلام‌کرد: برای اینکه یک‌باره شبکه تحت فشار قرار نگیرد و سرعت افت نکند، ثبت‌نام در یک هفته انجام می‌شود که تقسیم‌بندی ثبت‌نام نیز بر اساس رقم آخر کدملی خواهد بود و هر بسته از زمان فعال‌سازی تا یک ماه اعتبار دارد.

به گفته وی، این بسته‌ها فقط بر روی اپراتورهای تلفن همراه ارائه و ثبت‌نام آنها از عصر امروز آغاز خواهد شد.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: بسته‌های فعال فعلی نیز در حال رزرو نگهداری می‌شوند و پس از اتمام بسته هدیه، باقی‌مانده بسته قبلی قابل استفاده خواهد بود.

 

افزایش ۳.۵ هزار مگاواتی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی تا پایان هفته

"محسن طرزطلب" در نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه در پیک تابستان امسال حدود ۱۰ هزار مگاوات کسری تولید برق وجود خواهد داشت، افزود: سال گذشته به دلیل مشکلات مرتبط به تامین گاز نیروگاه‌ها نتوانستیم تعمیرات واحدهای تولید برق حرارتی را در موعد مقرر آغاز کرده و به ناچار واحدهای بخاری استفاده کننده سوخت مایع در مدار تولید نگه داشته شد.


‌وی با تاکید بر اینکه سال گذشته ۱۴ میلیارد مترمکعب سوخت معادل گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌ها استفاده شد، ادامه داد: تاخیر در شروع تعمیرات و تعویض آن‌ها موجب شده که به ناچار ۱۰ هزار مگاوات از برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها را به تعویق انداخته و به شهریورماه امسال موکول شود.


مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: با وجود وقفه ایجاد شده تلاش شد تا از اواسط اسفندماه تا نیمه خرداد امسال تعمیرات واحدهای باقی‌مانده به پایان برسدکه فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال افزایش بی‌سابقه میانگین دمای کل کشور نسبت به سال گذشته مجددا برنامه‌ریزی تعمیرات نیروگاه‌ها را دچار اختلال کرد و به ناچار این واحدها را در مدار تولید نگه داشته‌شد.


طرزطلب با تاکید بر اینکه کاهش ۳۵ درصدی میزان بارش‌ها تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را به شدت محدود کرده است، ادامه داد: تلاش می شود تا پایان این هفته سه هزار و  ۵۰۰ مگاوات از تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی باقی‌مانده به پایان برسد و سایر نیروگاه‌ها که به دلایلی خارج از شبکه هستند مجددا وارد مدار شده و کمک‌کننده شبکه سراسری برق کشور باشند.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اغلب نیروگاه‌هایی که در اختیار بخش دولتی است جزو نیروگاه‌های فرسوده و قدیمی هستند و هر لحظه ممکن است وقوع یک اتفاق غیرمنتظره فنی برخی از این واحدها را از مدار تولید خارج کند؛ با این وجود همکاران ما به صورت شبانه‌روزی در تلاشند تا برق پایداری را برای پیک تابستان امسال فراهم کنند.

 

تورم منفی ماهانه برای خوراکی ها ثبت شد

آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار نشان می دهد در اردیبهشت ماه امسال، نرخ تورم ماهانه به ۰.۷ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۲ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین نرخ تورم نقطه ای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در مقایسه با ماه قبل ۲.۶ واحد درصد کاهش یافته است.

اما تغییرات قیمت ها در دومین ماه سال نشان می دهد در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «آشامیدنی ها» (آب معدنی، ماء الشعیر و نوشابه)، گروه «قند، شکر و شیرینی» (بستنی پاستوریزه، نبات و شکر) و گروه «دخانیات» است.

همچنین در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «پوشاک و کفش» (انواع کفش)، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای سرو شده در رستوران) گروه «بهداشت و درمان» (خدمات آزمایشگاهی و ویزیت پزشک) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.  

تورم منفی ماهانه برخی کالاها

بررسی شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور نشان می دهد در بخش «خوراکی ها و آشامیدنی ها»، تورم میوه و خشکبار نسبت به ماه قبل، منفی ۱۰.۳ درصد بوده که در مجموع تمام کالاها و خدمات مصرفی، بیشترین کاهش نرخ تورم ماهانه را داشته است. پس از آن نیز، نرخ تورم ماهانه مربوط خوراکی ها، سبزیجات و گوشت قرمز، بیشترین کاهش را به ثبت رسانده است.

کمترین و بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور

در حالی که نرخ تورم نقطه ای اردیبهشت ماه ۴۶.۹ درصد بوده (یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۶.۹ درصد بیشتر از اردیبهشت ۱۳۹۹ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان»  هزینه کرده اند)، بررسی جزئیات آن در قیمت کالاها و خدمات نشان می دهد نرخ تورم نقطه ای «روغن و چربی ها» با ۱۰۸.۸ درصد بیشترین و نرخ تورم نقطه ای ارتباطات با ۱۳.۸ درصد، کمترین بوده است.   

 

تغییرات قیمت محصولات و هزینه خدمات کشاورزی

مرکز آمار ایران تغییرات قیمت محصولات و هزینه خدمات کشاورزی را در زمستان سال گذشته اعلام کرد. در بخش غلات در زمستان سال ١٣٩٩، متوسط قیمت ذرت دانه ای ٣٦٥٣٣ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل٨٩,٣درصد افزایش داشته است. در بخش محصولات لیفی در سه ماهه چهارم سال ١٣٩٩، متوسط قیمت پنبه ١٢٣٧٩٥ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ٧١,٨ درصد افزایش یافته است.

در بخش محصولات جالیزی در زمستان سال ١٣٩٩، متوسط قیمت هندوانه ٢٧٤٣٣ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ٥٤,٩ درصد افزایش داشته است و متوسط قیمت خیار ٦٨٢٠٩ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٠٨.٣درصد افزایش نشان می دهد.

در بخش سبزیجات در زمستان سال ١٣٩٩، متوسط قیمت گوجه فرنگی ٢٧٥٨٤ ریال که به این ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٧,٩ درصد افزایش داشته و همچنین قیمت پیاز ٣١٦٨٥ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٣.٧درصد کاهش داشته است. متوسط قیمت اسفناج ٢٧٩١٣ ریال بوده که  معادل ٧٤.٥ درصد افزایش داشته و متوسط قیمت بادمجان ٢٥٨٧٠ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٢.٠ درصد افزایش یافته است.

در بخش محصولات علوفه‌ای در سه ماهه چهارم سال ١٣٩٩، متوسط قیمت یونجه ١٦٨٣٧ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٠,٠ درصد افزایش داشته است.

در بخش مرکبات در زمستان سال ١٣٩٩، متوسط قیمت پرتقال ٩٢٥٩٥ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١١٤,٩ درصد افزایش داشته است، و متوسط قیمت نارنج ٥١٧١٠ ریال بوده که معادل ٩٣.٤ درصد افزایش نشان می دهد.

در بخش دامداری سنتی در زمستان سال ١٣٩٩، متوسط قیمت یک کیلوگرم گوسفند و برة پرواری زنده ٥٠١٩٧٧ریال و یک کیلوگرم گاو پرواری زنده ٤٠٩٦٤٦ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣١,٦ و ٣٣,٧ درصد افزایش داشته است.

 

اعلام زمان بندی خاموشی‌های تهران از ۳ تا ۶ خرداد

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد: به اطلاع هموطنان ساکن پایتخت می‌رساند تمامی ظرفیت‌های فنی و کارشناسی شرکت توزیع نیروی برق به منظور جلوگیری از بروز هرگونه خاموشی به کار گرفته شده است. با این حال موفقیت در این مهم، جز با همکاری همه جانبه مشترکان، امکان پذیر نیست.

 

بر پایه اعلام شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، در صورت بروز هرگونه مشکل در تامین برق پایتخت به منظور جلوگیری از بروز قطعی گسترده، طبق فایل پیوست اقدام به اعمال خاموشی کنترل شده خواهد شد.

 

مسئولان شرکت برق در این اعلام، ضمن قدردانی از بردباری و همراهی مردم و عذرخواهی بابت مشکلات احتمالی پیش آمده درخواست شده است که شهروندان با حداکثر صرفه جویی در مصرف برق، این را در تامین برق تهران بزرگ یاری کنند.

جدول زمان بندی قطعی برق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1059472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha