نخستین ویژگی گفتمان مقاومت در ایران نفی سلطه‌گری است

کلانتری نخستین ویژگی گفتمان مقاومت در ایران را نفی سلطه گری دانست و بیان کرد: در کنار نفی سلطه‌گری کشورهایی همچون آمریکا، سلطه پذیری کشورهای دیگر از جمله کشورهای مسلمان نیز مورد نفی جریان مقاومت ایران قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع تبیین و بررسی گفتمان انقلاب در اندیشه امامین انقلاب و با حضور فتح الله کلانتری، عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی به روی آنتن رفت.

فتح الله کلانتری با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی یکی از کلان گفتمان های سیاسی و مذهبی است که اسلام ناب محمدی در محور آن قرار دارد، گفت: این گفتمان در پیش از انقلاب نیز سابقه دارد اما حقیقت واقعی آن از 43 سال پیش و در تقابل با گفتمان کمونیسم، امپریالیسم، صهیونیسم و سوسیالیسم شکل گرفت.

وی با اشاره به شعار نه شرقی و نه غربی در ابتدای انقلاب اسلامی اظهار کرد: البته امروز برخی از این شعار برداشت اشتباه می کنند و گمان می‌شود این شعار یعنی این که نباید با کشورهای دیگر مراوده داشته باشیم. حقیقت آن است که این شعار بیانگر آن است که یک گفتمان جدید از مقاومت در چارچوب انقلاب اسلامی شکل گرفته است که پایه آن ایدئولوژی اسلامی است ولی در عین حال با کشورهای دیگر نیز رابطه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به فروپاشی شوروی که نماد شرق محسوب می‌شود، بیان کرد: امروز نشانه های واضحی از سست شدن هژمونی غرب دیده می شود و در این راستا معتقد هستیم مبانی قدرت از غرب در حال حرکت به شرق است. این شرایط نشان دهنده از هم پاشیدگی امپریالیسم و صهیونیسم جهانی است و در نتیجه گفتمان مقاومت نمود بیشتر و بهتری پیدا می کند.

وی با تصریح بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی محور کشورهای جهان اسلام قرار گرفته است، عنوان کرد: شاخصه اصلی این گفتمان عقلانیت دینی، کارآمدی اجتماعی و تمدن سازی جهانی است که تمدن سازی جهانی با محوریت تمام کشورهای مسلمان صورت می گیرد و در نتیجه یک گفتمان دینی با عنوان گفتمان اسلام ناب محمدی حاکم خواهد شد.

کلانتری گفتمان مقاومت را فرزند انقلاب اسلامی دانست و گفت: شهادت همه فرزندان انقلاب اسلامی از جمله شهید بهشتی باعث استمرار آن شده است و امروز شهید سلیمانی نیز با شهادت خود سبب استمرار و تداوم فرهنگ مقاومت شده است.

وی با تصریح بر اینکه سردار سلیمانی معماری مقاومت را از طریق مبارزه با تروریسم در جهان ارتقا بخشید، اظهار کرد: بدون تردید شهید سلیمانی اعتلا بخش فرهنگ مقاومت در ایران و منطقه و حتی جهان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی نخستین ویژگی گفتمان مقاومت در ایران را نفی سلطه گری دانست و بیان کرد: در کنار نفی سلطه‌گری کشورهایی همچون آمریکا، سلطه پذیری کشورهای دیگر از جمله کشورهای مسلمان نیز مورد نفی مقاومت ایران اسلامی قرار دارد. بنابراین گفتمان مقاومت در ایران یک گفتمان ظلم ستیز، عدالتخواه و استکبار ستیز است و به همین جهت کشورهای غربی در مقابل این گفتمان قرار دارند.

کد خبر 1059649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha